دراین مطلب آمده است: معاون دانشگاه علوم پزشکی از بیماری های غیر واگیر به عنوان مهم ترین علت مرگ و میردر استان خبر داد.
«پسرم 23ساله بود و بیماری خاصی نداشت. شب بعد از عروسی خواهرم خوابید، و دیگر بیدار نشد. پس از آن که او را به بیمارستان منتقل کردیم اعلام کردند دلیل فوت او در خواب حمله قلبی بود. هنوز برایم سوال است چرا پسرم در این سن کم باید دچار حمله قلبی می شد؟ نمی دانستم او بیماری قلبی دارد و همیشه خودم را سرزنش می کنم که چرا قبل آن به پزشک مراجعه نکرده بودیم تا متوجه بیماری او شویم». این اظهارات مادر داغ دیده ای است که فرزند خود را بر اثر سکته قلبی از دست داده است، در حالی که هیچ گاه گمان نمی کرد فرزندش بیمار باشد اما او را در 23 سالگی از دست داد. تصویر بیماری در استان تغییر کرده است. خوشبختانه بیماری های واگیر کنترل شده است اما با نوعی دیگر از بیماری ها که غیر واگیر است مواجه ایم. بیماری هایی که سالیانه جان هزاران نفر را می گیرد بدون آن که با خبر باشند، به گفته معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان متاسفانه در سیستان و بلوچستان، مرگ و میر بر اثر بیماری های غیر واگیر به ناآگاهی بسیاری از مردم بر می گردد چون از بیماری خود اطلاع ندارند و چکاپ های لازم را انجام نمی دهند.
مرگ های ناگهانی
«مریم. س» یکی از شهروندان زاهدانی به خبرنگار ما می گوید: پدرم سن چندانی نداشت، ولی فشار خون ارثی داشت و هر چه سنش بالاتر می رفت باید بیشتر مراقبت می بود اما متاسفانه رعایت نمی کرد و قرص هایش را مرتب نمی خورد تا این که یک شب در خواب فوت کرد. در منزل دستگاه فشار سنج داشتیم، اگر پدرم به توصیه پزشک گوش می داد و هر لحظه فشار خونش را چک می کرد شاید این اتفاق نمی افتاد و بیشتر عمر می کرد.یکی از پزشکان می گوید: بارها در این بیمارستان و از مردم شنیدم که می گویند بیمارمان با پای خودش به بیمارستان آمد اما پزشکان ناوارد او را کشتند. این در حالی است که آن ها دلیل مرگ او را نمی دانند و تصور می کنند همه بیماری ها علائمی از خود بروز می دهند.وی که نمی خواهد نامش ذکر شود بیان می کند: دلیل بسیاری از مرگ های ناگهانی که فرد از آن بی اطلاع است شاید بیماری هایی چون فشار خون، چربی خون، سرطان، دیابت و ... باشد که فرد بیمار نسبت به آن بی توجهی می کند.
دلیل 76 درصد مرگ و میرها
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به خبرنگار ما می گوید: 76 درصد مرگ و میرها بر اثر بیماری های غیر واگیر رخ می دهد. آمار استان هم اگر بیشتر از این نباشد به طور قطع کمتر نیست، به همین دلیل حساسیتی میان مسئولان ایجاد شده است تا درباره بیماری غیر واگیر بیشتر کار کنند. هدف ما این است که سلامت را اجتماع محور کنیم، برای خود مراقبتی از برنامه آموزشی گروهی، چهره به چهره، تجمیع خانم ها در کانون ها، رسانه ها و دیگر ظرفیت های جامعه کمک می گیریم.
8006**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.