دراین مطلب آمده است: کوله بری شغل پر مخاطره و سختی برای مرزنشینان است که نوع آن در سیستان و بلوچستان با دیگر قسمت های کشور متفاوت است. این جا شاید بتوان لقب «فرغون کشی» به آن داد که با وجود سختی ها منبع درآمدی برای مرزنشینان استان محسوب می شود. با رسمیت بخشیدن دولت به این شغل، کوله بران می توانند بدون مخاطره در چارچوب قانون تردد کنند و جان و مالشان حفظ شود. این روزها که سیستان دچار خشکسالی شده و با ریزگردهایی شدیدتری از همیشه مواجه است بازگشایی مرز و ایجاد بازارچه مرزی با کنترل دقیق و مدون تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل می کند و می تواند سبب رونق گردشگری و افزایش مسافرت برای تامین کالاهای با قیمت پایین تر، جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق، افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در شهرستان، افزایش میل ماندگاری مردم در مناطق مرزی و جذب همکاری مرزنشینان در حراست از مرز و ایجاد امنیت در این مناطق و تقویت اقتصاد با ایجاد یک منبع درآمدی جدید شود. در شرایط فعلی سیستان افزایش میل ماندگاری مردم در مرزها مهم تر از مهاجرت آن هاست و در پس آن از ناامنی جلوگیری می شود. اهمیت فعالیت کوله بران و فروش آن در بازارچه های مرزی برای تامین امرار معاش تا حدی مهم است که رهبر معظم انقلاب هم توصیه کردند: «باید با قاچاقچیان سفت و سخت رفتار کرد. البته منظور از مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با کوله برهای ضعیفی که در برخی مناطق اجناس کوچک را وارد می‌کنند، نیست بلکه منظور قاچاقچیان بزرگی است که با ده‌ها و صد‌ها کانتینر، اجناس قاچاق، وارد کشور می‌کنند.» تاکیدهای ایشان در حالی است که در سال های اخیر به دنبال بخش نامه وزارت کشور، کوله بری در برخی مرز‌ها از جمله سیستان و بلوچستان تعطیل شد.
بسته شدن مرز و قطع درآمد کوله بران
«نصرا... . ن» یکی از کوله بران زهک به خبرنگار ما می گوید: افراد بسیاری را می شناسم که با بسته شدن مرز، کار و کاسبی خود را از دست دادند، در حالی که پیش از آن به وسیله فرغون از مرز وسیله می آوردند و از این طریق درآمد داشتند. به دنبال بسته شدن مرز نای کار کردن و فعالیت از کوله بران و کاسبان گرفته شد.
یکی دیگر از کوله بران مرز سیستان که نمی خواهد اسمش منتشر شود می‌گوید: بسته شدن مرز برایمان خیلی سنگین بود. اگر چه سختی کار در مرز برای ما زیاد بود و ساعت ها منتظر بار می ماندیم تا دستمزدی دریافت کنیم اما بسته شدن آن خیلی سخت تر بود و دیگر پولی برای امرار معاش نداشتیم. نتوانستم کار دیگری پیدا کنم و مجبور شدم به قاچاق روی بیاورم تا در ازای آن پول بیشتری دریافت کنم.
«امیر . خ» یکی دیگر از مرز نشینان به خبرنگار ما می گوید: بعد از بسته شدن مرز‌ برای کوله بران، تامین معیشت بسیار سخت شد. برای امرار معاش مجبور به قاچاق کالا شدم که قبل از اذان صبح به مرز‌ها می‌روم و هر روز هراس دارم که دستگیر شوم، اگر همچنان مرز‌ها بسته بماند زندگی برایمان به سختی پیش می رود.
2 بازارچه جدید در سیستان افتتاح می شود
مدیر بازارچه های مرزی استان در این باره به خبرنگار ما می گوید: بر اساس اصلاحیه ماده شش آیین نامه، کوله برانی که دارای سه سال سابقه اقامت در روستاهای حد فاصل 50 کیلومتری از نقطه صفر مرزی در استان باشند می توانند برای واردات فهرست اقلام موضوع ماده 9 این آیین نامه از تخفیف سود بازرگانی ماهانه هفت میلیون ریال برای هر خانوار مرزنشین و حداکثر تا مبلغ 28 میلیون ریال برخوردار شوند.
«کوروش محمدی» درباره مزیت های بازارچه های جدید اظهار می کند: مزیت بازارچه های جدید این است که شعاع استفاده مرزنشینان نسبت به استان‌های دیگر کشور بیشتر است، یعنی مردم محلی ساکن تا شعاع 50 کیلومتر از بازارچه می‌توانند فعالیت اقتصادی کنند. مرزنشینانی هم که از قبل در مرز فعالیت می‌کردند می‌توانند کارت پیله‌وری دریافت و هر ماه از تخفیفات گمرکی استفاده کنند.
مدیر بازارچه های مرزی استان تصریح می کند: مبلغ یاد شده در طرح قبلی به ازای هر یک از اعضای خانوار پنج میلیون ریال بود که در طرح جدید افزایش پیدا کرده است و مرزنشینان درآمد بهتری خواهند داشت. برای حمایت از کالای ایرانی و تولیدات داخلی، لوازم و خواراکی هایی که در کشور تولید و کشت می شود و نمایندگی دارند فاقد مجوز ورود به کشور هستند.
وی می گوید: امروز وزیر کشور برای بازدید از روند کار مرز و سه بازارچه جدید به سیستان می آید و سعی بر این است که دو بازارچه «تخت عدالت» و «بش دلبر» افتتاح شود. به طور قطع هر آیین نامه ای تا به مرحله اجرا نرسد مشکلاتی دارد و امیدواریم هر چه سریع تر این بازارچه ها راه اندازی شود تا در طول کار متوجه مشکلات شویم. یکی از مشکلات و رفع آن آیین نامه این است که باید سرپرست خانوار برای واردات و خرید کالا برود.
160 هزار مرزنشین کارت تردد دریافت کردند
وی می افزاید: مرزنشین نمی تواند به آن سمت مرز برود چون کارت ندارد و فقط تاجر می تواند این کار را انجام دهد. 160 هزار نفر از مرزنشینان شهرستان های مرزی سیستان، میرجاوه و سراوان کارت تردد دریافت کردند، برای واردات محدودیت نداریم ولی صادرات باید در استان باشد و خارج از استان به صورت عمده ای غیر قانونی است.
وی بیان می کند: بی شک منافع مردم در گرو سلامت و امنیت مرزهاست و در مدت چند سال فعالیت بازارچه کوله بری در دیگر نقاط استان، مردم استان با همه وجود در راه اندازی بازارچه مشارکت کردند تا از این طریق در شهر و دیارشان بمانند و از مرزها پاسداری کنند و بی شک بازگشایی مرزها و ایجاد بازارچه های مرزی ضامن امنیت استان است و هر جا که فعالیت اقتصادی انجام شود امنیت آن را خود مردم تضمین خواهد کرد.
8006**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.