به گزارش ایرنا ورزش های بومی و محلی کم هزینه و پربازده هستند و نقش تاثیر گذاری در حفظ و بقای خرده فرهنگ ها هر منطقه دارند.
در عصر کنونی که بازی های رایانه ای و فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی روز به روز در حال گسترش است بازی های بومی و محلی با توجه به گروهی بودن بیشتر آنها، ظرفیتی بکر برای ایجاد شور و نشاط واقعی میان اقشار مختلف جامعه هستند و لذتی که در این گونه بازی ها وجود دارد را هیچگاه نمی توان در بازی های رایانه ای و مصنوعی مشاهده کرد.
این بازی ها که سرشار از آداب، رسوم و خرده فرهنگ ها هستند علاوه بر افزایش آمادگی جسمانی و مهارتی در سنین پایه حس مسئولیت پذیری، کارگروهی، احترام به دیگران و مدیریت رفتار را در افراد ارتقا می دهد.
بازی های بومی و محلی مانند هفت سنگ، کپک، کشتی کج گردان، دو و میدانی، دوزپا، چوب کشی، پلکی، یک قول دو قول، کانیه و طناب کشی از سال های گذشته در میان مردم سیستان و بلوچستان به ویژه روستاییان طرفداران زیادی داشته و بسیاری را به خود سرگرم کرده است.
رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به تنوع فرهنگی تاکنون 130 بازی بومی و محلی در این استان شناسایی شده به طوری که تنوع این رشته ها زمینه جذب بیش از 6 هزار ورزشکار سازمان یافته را در این هیات فراهم کرده است.
محمدامین براهویی ادامه داد: همچنین سیستان و بلوچستان یکی از استان های سرآمد در رشته بازی های بومی و محلی است.
وی هدف از برگزاری بازی های بومی و محلی را ایجاد شور و نشاط اجتماعی، تقویت قوای روحی، همکاری و مشارکت جویی در میان مردم به ویژه روستاییان ذکر کرد.
به گفته وی بازی های سنتی با توجه به اینکه به طور گروهی اجرا می شوند نقش مهمی در کسب مهارت های شناختی و اجتماعی افراد دارند.
وی افزود: همچنین این گونه بازی ها به دلیل نیاز به فضای کم و سهل الوصول بودن با کمترین هزینه قابل اجرا هستند.
رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به نیاز روستاها و علاقه مندی مردم این دیار به ورزش های این حوزه توسعه جشنواره های بومی و محلی، تجهیز بیشتر خانه های ورزش روستایی و اعزام مربیان فدراسیون به شهرستان های استان برای آموزش بهتر و اعزام برترین ورزشکاران هر رشته به لیگ ها و المپیادهای کشوری مدنظر است.
به گزارش ایرنا هم اینک 70 هزار ورزشکار سازمان یافته در قالب بیش از 50 هیات استانی و 500 هیات شهرستانی در سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت هستند.
7316**3042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.