دراین مطلب آمده است: بازارچه های صنایع دستی از مکان هایی است که می تواند فرصت فروش تولیدهای صنعت‌گران را فراهم کند. تمرکز این بازارچه ها بر صنایع دستی و شناخته شدن آن ها نقش زیادی در حمایت از تولیدکنندگان دارد و رونق بازارچه های صنایع دستی در استان های دیگر سبب فروش تولیدات صنعت‌گران شده است. سیستان و بلوچستان در گذشته از این مزیت محروم بود و صنعت‌گران برای تولیدهای خود مجبور به بازاریابی می شدند که زمان زیادی را می طلبید اما در سال های اخیر یکی دو بازارچه صنایع دستی در زاهدان ایجاد شده و صنعت‌گران را تا حدی امیدوار به فروش محصولاتشان کرده است. بازارچه صنایع دستی حافظ، یکی از آن هاست که اگر چه امکان تمرکز محصولات صنایع دستی را فراهم کرده است اما هنوز برای بسیاری از شهروندان ناشناخته است و صنعت‌گران آن گونه که باید نتوانستند محصولات خود را به فروش برسانند.
بازارچه ای که شناخته شده نیست
یکی از شهروندان به خبرنگار ما می گوید: چند ماه از افتتاح این بازارچه می گذرد، اما هنوز برای بسیاری از شهروندان ناشناخته است و عده کمی از آن بازدید دارند. زیرا برای معرفی این مکان به خوبی تبلیغ نشده است و بسیاری از مردم از آن اطلاعی ندارند. اگر چه این بازارچه در مکان خوبی واقع شده است، اما به دلیل قرارگیری در زیرزمین مراجعه کنندگان کمی دارد. «احمد. ب» می افزاید: به دلیل این که قیمت خرید و تراش سنگ ها در استان پایین تر از دیگر استان هاست خرید بیشتری انجام می دهم.
تبلیغ لازمه معرفی بازارچه
یکی از تولیدکنندگان صنایع دستی که در زمینه سکه دوزی در این بازارچه فعالیت دارد می گوید: در این بازارچه که توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است تولید کنندگان صنایع دستی حضور دارند، اجاره مکان پرداخت نمی کنیم و فقط هزینه کمی برای شارژ می دهیم. این بازارچه شهریور سال گذشته افتتاح شد و 10 غرفه فعال دارد اما حدود 150 غرفه در این بازارچه است که اغلب آن ها خالی است. «فنودی» بیان می کند: در ابتدای افتتاح بازارچه تعداد تولیدکنندگان بیشتر بود اما پس از مدتی چون فروش چندانی نداشتند و بازدیدکننگان زیادی هم مراجعه نمی کردند ناامید شدند و رفتند. به دلیل این که مردم از وجود این بازارچه اطلاعی ندارند فروش کمتر است. وی ادامه می دهد: برای معرفی این مکان در نمایشگاه های برگزار شده در زاهدان اقدام به تبلیغ می کنیم و به بازدیدکنندگان تراکت می دهیم و آن ها هم تا چند روز پس از نمایشگاه از فروشگاه های ما بازدید و خرید می کنند. البته در چند ماه اخیر نسبت به قبل، فروش بهتر شده است و به دلیل این که هزینه چندانی برای غرفه ها پرداخت نمی کنیم می توانیم به فروش امیدوار باشیم. پیش از این در خانه کار می کردم و مشتریان به آن جا رفت و آمد داشتند که چندان مناسب نبود، اما در این بازارچه کارگاه دارم و مشتریان هم به این مکان مراجعه می کنند. این صنعت‌گر که به گفته او در کارگاهش 10 نفر کار می کنند ادامه می دهد: تولید کنندگان صنایع دستی زیر مجموعه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند، اما چند وقتی است که مسئولان این اداره کل از این مکان بازدیدی نداشتند و از مشکلات ما خبر ندارند. در حالی که حضور آن ها به ما دلگرمی بیشتری می دهد و به ادامه کار امیدوار می شویم. اگر چه تعداد کسانی که برای بازدید به این زیرزمین مراجعه می کنند نسبت به ماه های اول افتتاح آن بیشتر شده است اما هنوز فاصله طولانی با شرایط مطلوب دارد. وی اظهار می کند: برای معرفی بیشتر این مکان تصمیم گرفتیم با همکاری تولیدکنندگانی که فعالیت دارند اقدام به تبلیغ و معرفی کنیم. همچنین تلاش می کنیم نمایشگاهی در محل دایر شود تا شهروندان شناخت بیشتری نسبت به آن پیدا کنند.
گردشگران به این مکان هدایت شوند
«سرگزی» یکی از صنعت‌گران به خبرنگار ما می گوید: از مسئولان می خواهیم از این مکان بازدید داشته باشند. مهمانانی هم که به استان می آیند برای خرید سوغات به این مکان هدایت شوند تا بتوانند تولیدات صنایع دستی استان را خریداری کنند. وی می افزاید: سال گذشته امور فرهنگی بانوان شهرداری برای برگزاری نمایشگاه در پارک کمک کرد که تاثیر خوبی داشت، اما امسال خبری از همکاری شهرداری نیست، زیرا مدیریت آن قسمت تغییر کرده است. نیاز به مکانی برای دیده شدن داریم تا از آن طریق این بازارچه را معرفی کنیم. وی ادامه می دهد: گردشگرانی که به استان می آیند به این مکان هدایت شوند تا تولیدات اصیل استان را خریداری کنند. بسیاری از افرادی که در این بازارچه فعالیت دارند کارآفرین هستند و چندین زیر مجموعه دارند که در این مجموعه کار می کنند و پس از تحویل کار پول آن را می خواهند. هنگامی که فروشی نداشته باشیم نمی توانیم پول آن ها را هم پرداخت کنیم از طرفی بسیاری از مغازه داران بازار از همکاران ما آثار صنایع دستی را خریداری می کنند و با قیمت های بیشتری به فروش می رسانند زیرا مکان بهتری برای فروش دارند.
صنعت‌گران برای تبلیغ بیشتر تلاش کنند
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به خبرنگار ما می گوید: بازارچه های صنایع دستی سیستان و بلوچستان مانند کرمان، اصفهان و فارس شناخته شده نیست، مکان هایی هستند که می توانند برای فروش صنایع دستی شناخته شده باشند و تأثیر زیادی در فروش دارند و گردشگران به آن سمت هدایت می شوند چون به صورت متمرکز هستند. این بازارچه ها در چابهار، زاهدان، ایرانشهر و زابل که گردشگران خوبی دارند فرصت خوبی برای فروش تولیدات صنعت‌گران است. وی اظهار می کند: مسئول ایجاد بازارچه های صنایع دستی بخش خصوصی است که شرایط خوبی برای بهره مندی صنعت‌گران دارد. این بازارچه در زیرزمین واقع شده است و صنعت‌گران باید خود در تبلیغ آن بکوشند تا بتوانند آن جا را به مردم معرفی کنند. اگر در موقعیت بهتری قرار داشت استقبال بیشتری از آن می شد و فروش بیشتری هم داشت. وی تصریح می کند: چهارراه رسولی در اختیار بخش خصوصی و شناخته شده است و مسافران به دلیل شناخت بیشتر به آن مکان می آیند اگر چه اجناس خارجی هم عرضه می شود. این اداره کل هم برای تبلیغ و معرفی بیشتر آن مکان اقدام می کند، اما بار اصلی روی دوش صنعت‌گران است و این که مکانی در اختیار آن ها قرار داده شده است بهترین حمایت است. وی بیان می کند: چندی پیش ساختمان دادگستری قدیم را با شرایط مالی خوب در اختیار صنعت‌گران قرار داده بودیم که خود آن ها برای معرفی آن جا تبلیغ انجام نمی دادند و باید با همکاری هم اقدام به تبلیغ می کردند. صنعت‌گران می توانند هم افزایی داشته باشند و با هزینه خود این کار را انجام دهند. زیرا میراث فرهنگی حمایت های خود را انجام داده است. به علاوه حمایت های ما تعریف شده است و شامل آموزش رایگان حمایت از تولیدکنندگان با پرداخت تسهیلات و بیمه تولید کنندگان ساکن روستاست. همچنین شرکت آن ها در نمایشگاه ها و ارتباط با مراکز عرضه و نمونه دیگر حمایت هاست. به علاوه یک بازارچه پس از گذر زمان شناخته می شود، در استان ما هم پیش از این نظیر این بازارچه وجود نداشت، به همین دلیل شناخت و معرفی آن نیاز به زمان دارد. وی بیان می کند: در دیگر نقاط استان یک بازارچه در تنگه سرحد ایرانشهر در حال راه اندازی است که مرحله اول آن انجام شده است و این پروژه را امسال ادامه می دهیم. این بازارچه 25 تا 30 غرفه دارد که در اختیار صنعت‌گران منطقه قرار می‌گیرد و برای دیگر نقاط استان هم بسته به اعتبار در نظر گرفته شده و جانمایی مکان مناسب برای این کار تلاش می شود بازارچه های صنایع دستی ایجاد شود.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.