به گزارش ایرنا موسی بهلولی روز یکشنبه در نشست مشترک اعضای هیات علمی دانشگاه زابل و مسئولان اداره کل محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امضای این تفاهم نامه آغازی برای ورود دیگر دستگاه های اجرایی در حل مسائل منطقه است.
وی افزود: این تفاهم نامه در سه بخش انجام طرح های پژوهشی برای حل مسائل زیست محیطی منطقه و حفظ و احیا تالاب بین المللی هامون، انجام نشست های علمی - تخصصی و تعامل و ارتباط بیشتر میان دانشگاه و محیط زیست استان با هدف پیگیری و حل مسائل زیست محیطی منطقه امضا شده است.
رئیس دانشگاه زابل با بیان اینکه این مرکز علمی آماده همکاری در طرح های پژوهشی تالاب بین المللی هامون است گفت: دانشگاه ها بهترین کارآیی را برای حل معضلات هر جامعه دارند.
بهلولی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید مامور گراکردن، کار آفرینی و دیپلماسی علمی دانشگاه مورد تاکید قرار گرفته و تولید علم و گسترش مرزهای علم از وظایف مهم دانشگاه هاست.
وی تاکید کرد: دانشگاه زابل هم اینک با 27 کشور 60 طرح مشترک دارد که این ظرفیت با حضور اساتید و سیاست های دانشگاه محقق شده است.
بهلولی از فراهم سازی ارتباط میان دانشگاه زابل و دانشگاه افغانستان خبر داد و گفت: این ارتباط باید به منظور فراهم شدن زندگی بهتر برای مردم 2 کشور ایجاد شود.
وی اظهارداشت: دانشگاه زابل در برون رفت از مشکلات فعلی منطقه از حضور جوامع محلی و مشارکت آنان در همایش ها بین المللی استفاده کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم امضا تفاهم نامه را یک ضرورت و نیاز برای محیط زیست و دانشگاه زابل عنوان کرد و گفت: محیط زیست استان و دانشگاه زابل پس از این تفاهم نامه همکاری پژوهشی انجام می دهند.
نیره پورملایی افزود: یکی از موضوعات مهم شهرهای شمالی استان مشکلات زیست محیطی است که مشکلات اجتماعی را در پی داشته است.
وی تهیه و تدوین کتاب مدیریت یکپارچه، بازگشایی مبادی ورودی آب، سند ریزگردها و منبع آب پایدار، حفاظت از پوشش گیاهی و لایروبی را از جمله اقدامات سازمان محیط زیست در تالاب بین المللی هامون عنوان کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تهیه و تدوین طرح مدیریت یکپارچه تالاب بین المللی هامون از سال 92 آغاز شده و سال گذشته مجوز اجرایی شدن آن اخذ و هم اینک این کتاب مبنای تمام اقدامات در تالاب هامون قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: با توجه به مسائل روز تالاب بین المللی هامون این کتاب هر چند سال یک بار بازنگری می شود.
پور ملایی افزود: دانشگاه زابل با توجه به متغیر بودن اوضاع و شرایط تالاب بین المللی هامون باید ورود کند و روش های نوین خود را ارائه دهد.
وی با بیان اینکه دخالت انسانی در تالاب بین المللی هامون تبعات زیادی برای این تالاب دارد اظهارداشت: ورود سیلاب ها در چند سال اخیر به تالاب بین المللی هامون سبب کاهش ریزگردها و افزایش پوشش گیاهی شده است.
رئیس پژوهشکده تالاب بین المللی هامون نیز گفت: نیاز است بسیاری از طرح ها بر اساس تقاضای مردمی اجرا شود و سازمان های بالادستی در اجرای آنها باید از ظرفیت جوامع محلی استفاده کنند.
احمد قرائی افزود: برای برون رفت از معضلات امروز منطقه نیاز به نسخه پیچی برای تک تک روستاها و مشارکت مردم در ابعاد مختلف داریم.
به گزارش ایرنا تالاب بین المللی هامون از سه دریاچه کوچک به نام های هامون پوزک (میانی)، هامون صابوری (شمالی) و هامون هیرمند تشکیل شده است که در زمان وفور آب به هم متصل می شوند و دریاچه هامون را تشکیل می دهند.
منطقه حفاظت شده هامون به دلیل قرار گرفتن در مرکز مناطق کویری و نیمه کویری کشورهای ایران و افغانستان، تنها مامن زیست پرندگان مهاجر شرق کشور است و تاکنون بیش از 183 گونه پرنده در دریاچه هامون مشاهده شده است.
بیش از100 گونه جانوری از جمله گراز، گربه وحشی و روباه نیز در حواشی این دریاچه زیست می کردند که قطع جریان آب هیرمند به مرز ایران، کمبود نزولات آسمانی، خشکیدن هامون و در نهایت بروز خشکسالی و استمرار آن در 18 سال گذشته سبب شده مهاجرت پرندگان و حیات جانوران در این منطقه به مخاطره بیافتد.
هامون بزرگترین دریاچه آب شیرین با مساحتی حدود پنج هزار و 700 کیلومترمربع در سراسر فلات ایران محسوب می شود که در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7317**3042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.