به گزارش ایرنا اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان برای نخستین بار در ایران اسلامی مراکز نگهداری از کودکان بد سرپرست گرفتار اعتیاد را راه اندازی کرد و توانست آثار مطلوب و مثبت کاملی از این طرح برای جامعه به ارمغان آورد.
دوران کودکی همچون ابر در گذر زمان و با سایه ای زیباست و بیشتر افراد از این دوران خاطرات زیبایی دارند و همیشه تا دوران پیری از این خاطرات یاد می کنند اما در این میان کودکانی هم هستند که طعم تلخ کار و اعتیاد را تجربه کردند و زندگی از نگاه این طفلان معصوم بسیار متفاوت است.
در زندگی رنج های بسیاری وجود دارد که گاه برای افراد معمولی به سختی قابل درک است، کتک خوردن برای یک لقمه نان، سوء استفاده های جنسی از کودکان برای داشتن سقف و یا هزاران مثال دردناک دیگر که هر روزه می شنویم و از کنار آن به راحتی رد می شویم و در خیابان بعدی آن را فراموش می کنیم.
کودکان معتاد نیز یکی از واقعیت های موجود در جامعه هستند که به دلایل مختلف از جمله تولد از مادر معتاد و یا اعتیاد اجباری درگیر این بلای خانمانسوز شده اند.
یکی از این کودکان معتاد به نام عبدالله که با حدود 10 سال سن همراه چند نفر دیگر از دوستان خود با کیسه هایی بر پشت آشغال های آلوده را در خیابان ها تفکیک می کند به خبرنگار ایرنا گفت: از میان آشغال ها قطعات فلزی و پلاستیکی بدرد من می خورد و می توانم آنها را بفروشم و پول دربیاورم.
وی که پاکت سیگار از جیب جلوی لباسش معلوم بود در رابطه با سیگار کشیدن و اعتیادش بیان کرد: علاوه بر کشیدن همیشگی سیگار، روزی 2 تا سه بار نیز تریاک استفاده می کند.
وی اظهار داشت: پدرم وقتی تازه به دنیا آمدم ما را رها کرد و با مادرم زندگی می کنم و از وقتی یادم می آید به تریاک اعتیاد داشته ام.
عبدالله تصریح کرد: اگر ماموران مرا بگیرند به بهزیستی تحویل می دهند در آنجا نمی توانم دیگر تریاک مصرف کنم و توان تحمل درد خماری را نیز ندارم.
وی بیان کرد: جایی که زندگی می کنم بچه های کوچکتر از من هم معتاد هستند و آشغال ها را تفکیک می کنند.

** فقر خانواده ها مهمترین دلیل اعتیاد کودکان
برای درمان هر دردی باید ابتدا علت آن را پیدا کرد و بی شک یکی از دلایل وجود کودکان معتاد و یا کار فقر خانواده هاست.
مدیرعامل موسسه خیریه حلیمه سعدیه زاهدان و کارشناس حمایت از حقوق زنان و کودکان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از علت های وجود کودکان کار و معتاد در این استان ازدواج های ثبت نشده است.
کلثوم موذن ادامه داد: به دلیل ثبت نشدن این ازدواج ها و سپس طلاق شرعی که در دفترخانه ها ثبت نمی شود هیچ حق و حقوقی برای زنان و کودکان آنان وجود نخواهد داشت.
وی افزود: حاصل این ازدواج ها کودکان و زنانی هستند که مجبورند برای کسب درآمد مشغول به کار شوند.
وی خاطرنشان کرد: فرزندان حاصل از این ازدواج ها در معرض بسیاری از معضلات اجتماعی هستند و به راحتی در دام های مختلف از جمله اعتیاد و یا قاچاق گرفتار می شوند.
**سازمان بهزیستی در این زمینه راهکاری اندیشیده که به خوبی جواب داده است.
مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وجود کودکان معتاد و بد سرپرست را نمی توان در جامعه کنونی کتمان کرد اما باید برای بهبود شرایط این کودکان چاره ای اندیشیده شود.
محمد سراوانی ادامه داد: درمان ریشه ای اعتیاد و اخلاق های اشتباه اجتماعی تنها در زمان کودکی ممکن است.
وی افزود: بهزیستی سیستان و بلوچستان برای نخستین بار در ایران اسلامی سال 93 اقدام به حمایت رسمی از کودکان بدسرپرست معتاد کرد و در این زمینه موفقیت های بسیار خوبی بدست آورد.
وی تصریح کرد: 180 نفر از کودکان معتاد بد سرپرست در این استان از سال 93 به مراکز نگهداری و درمان کودکان بهزیستی سیستان و بلوچستان منتقل شده اند که حدود 100 درصد آنان بهبود یافتند.
مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: این کودکان ابتدا در بیمارستان بستری و تحت درمان قرار می گیرند و سپس به مراکز بهزیستی منتقل می شوند.
سراوانی خاطرنشان کرد: برای درمان این کودکان 2 مرکز گذری ترک اعتیاد در سیستان و بلوچستان وجود دارند که بین سه تا 6 ماه از کودکان مراقبت می کنند.
وی ادامه داد: سپس با بررسی وضعیت خانواده ها و در صورت داشتن صلاحیت لازم، این کودکان به خانواده هایشان بازگردانده می شوند.
وی افزود: تا کنون حدود 40 درصد از این کودکان به خانواده هایشان بازگردانده شده اند.
وی بیان کرد: همچنین کودکانی که خانواده آنان صلاحیت لازم را ندارند در مراکز شبه خانواده این سازمان نگهداری می شوند.
به گزارش ایرنا نباید برای حل مشکلی با چنین وسعت تنها از یک سازمان توقع معجزه داشت بلکه برای حل معضل اعتیاد در کودکان نیازمند همکاری تمام نهادهای مرتبط دولتی و مردم نهاد هستیم.
7311**3042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.