دراین مطلب آمده است: نزدیک افطار که می شود، همان زمانی که هنوز برخی خیابان ها شلوغ است و خیلی ها در پی خرید آش، حلیم و شله زرد و برخی هم در حال تدارک و پهن کردن سفره های رنگارنگ افطار با خوراکی های مختلف و متنوع هستند، همزمان با بانگ معنوی ربنا و ا... اکبر، در برخی مکان ها سفره های ساده افطار توسط دست های پر از سخاوت و بخشنده عده ای از مردم نوع دوست پهن می شود. سفره هایی که بوی خدا می دهد و پر است از مهربانی و معنویت، به دور از هر گونه تجملات و چشم و هم چشمی، سفره هایی که فقیر و غنی را کنار هم جمع می کند تا روزه شان را افطار کنند که نمونه بارز آن افطاری های ساده و بی پیرایه مساجد است. بسیاری از رهگذران و کسانی که قصد دارند در مسجد افطار کنند، دور این سفره هایی که با بذل و بخشش عده ای از خیران آماده می شود، جمع و مهمان خوان نعمت الهی می شوند. امسال نیز همچون سال های گذشته در بسیاری از مساجد و حسینیه های زاهدان سفره های افطار هنگام اذان مغرب برپا و میزبان بسیاری از روزه داران می شود.
حال و هوای مساجد قبل از افطار
عقربه های ساعت، 18:45 را نشان می دهد. کمتر از یک ساعت تا اذان مغرب باقی مانده است، وارد حسینیه سیستانی ها می شویم، هنوز از حضور مردم داخل مسجد خبر چندانی نیست، اما خانم هایی در آشپزخانه مشغول آماده کردن چای، پنیر، سبزی ، زولبیا و بامیه برای پذیرایی از مهمانان خدا هستند. عده ای از آن ها پنیر و دیگر خوراکی ها را داخل ظرف ها چیده اند و تعدادی از آقایان هم با پهن کردن سفره، کارشان را آغاز می کنند. سبزی ها و آن چه برای افطار آماده شده است را روی سفره می چینند و خالصانه به میزبانی روزه داران می روند. این جا پر است از صفا و صمیمیت، مهربانی و اخلاص. «علی محمد» یکی از پسران جوانی که در حال چیدن سبزی در سفره هاست با ابراز خرسندی از این که در این کار خیر نقشی دارد و سفره افطار را برای پذیرایی از روزه داران آماده می کند، می گوید: پدر و مادرم از کودکی ما را با مسجد آشنا کردند، آن ها همیشه سعی داشتند نمازشان را در مسجد بخوانند و من و خواهرم همیشه همراهشان بودیم و وقتی جوانانی را می دیدیم که با خوشحالی خاصی در کارهای خیر کمک می کنند، دوست داشتیم ما هم در این روزها کاری انجام دهیم. او ادامه می دهد: سال هاست در حسینیه سیستانی ها افطاری می دهند و جوانان زیادی در مسجد برای چیدن سفره افطار می آیند تا در پذیرایی از مهمانان خدا شریک باشند و من هم قسمتی از کارها را انجام می دهم. «فاطمه» از بانوانی که در آشپزخانه مسجد مشغول آماده کردن افطاری است هم می گوید: با این که روزه هستم احساس خستگی و گرسنگی نمی کنم، خوشحالم از این که می توانم کاری کوچک برای پذیرایی از مهمانان خدا انجام دهم، به همین دلیل سعی می کنم چند ساعت قبل از اذان به این جا بیایم تا در کنار دیگر خانم ها، مواد خوراکی را برای روزه داران آماده کنم.
فرصتی برای کودکان و نوجوانان
همین نزدیکی ها مسجد سجادیه واقع است، از فرصت باقیمانده تا اذان مغرب استفاده می کنیم و سری به این مسجد می زنیم. چند ردیف سفره روی فرش های سبز رنگ مسجد پهن شده و لیوان ، چای، نان و سبزی برای پذیرایی از مهمانان خدا آماده است. تعدادی کودک، نوجوان و جوان سینی های پذیرایی را در دست دارند و به ادامه چیدن سفره های مهمانی خدا مشغول هستند. صدای ربنا طنین انداز می شود و آن ها سعی دارند با سرعت بیشتری کارها را برای میزبانی پیش ببرند. برخی آماده اقامه نماز می شوند اما در گوشه ای دیگر هنوز مشاهده می شوند افرادی که در تدارک پذیرایی از روزه داران هستند. «رضا» نوجوانی است که هنوز به سن تکلیف نرسیده اما در کنار دیگر دوستانش آمده است تا از همین سن در انجام کارهای خیر نقشی داشته باشد. با آرامش ایستاده است و سینی نان را در دست دارد تا دوستش آن را بردارد و روی سفره بچیند. وی اظهار می کند: بزرگ ترهایم همیشه می گویند رمضان ماه مهمانی خداست، باید سعی کنیم در این ماه بیشتر از گذشته به خدا نزدیک شویم، افطاری دادن و انجام کارهای خیر یکی از راه های نزدیکی به خداست، ولی من که نمی توانم مهمانی دهم با مادرم به مسجد می آیم و در کارهایی که توان انجام دادنش را دارم کمک می کنم. مادرم هم در آَشپزخانه مشغول می شود.
لحظه اذان و افطار
اذان مغرب می شود، روزه داران سعی دارند نمازشان را به جماعت بخوانند، هر چند در این میان عده ای دیرتر می رسند و با جماعت هماهنگ نیستند. بعد از نماز سراغ سفره های ساده و بی ریای افطار می روند تا روزه شان را افطار کنند. پیر و جوان در اوج صمیمیت و مهربانی در کنار هم می نشینند و از خوراکی های روی سفره ساده مسجد به همدیگر تعارف می کنند. یکی از مهمانان این سفره بیان می کند: در مساجد، بسیاری از روزه داران بر سر سفره هایی می نشینند که به دور از تجملات آماده شده است و پذیرایی می شوند، همین سادگی سبب شده است که عده ای از اهالی این محله به دور از تظاهر، ریا و چشم و هم چشمی، در شب های ماه مبارک کنار هم جمع شوند و روزه شان را افطار کنند.
این جا فقیر و غنی نمی شناسد
دوباره به حسینیه سیستانی ها برمی گردیم، سفره ها به طور کامل آماده پذیرایی از مهمانان شده است و خیلی ها دور آن جمع شده اند، این جا فقیر و غنی نمی شناسد، همه به راحتی و بدون هیچ مشکلی در کنار هم نشسته اند و افطاری را که آماده شده است میل می کنند. برخی از محل کارشان به این جا آمده‌اند و برخی هم حتی سرپناهی برای استراحت ندارند چه برسد به مکانی برای افطار. یکی از آقایان که به گفته خودش زندگی اش در پارک ها و خیابان ها می گذرد و حالا مهمان سفره خانه خدا شده است می گوید: خدا خیرشان دهد، آن هایی را می گویم که این سفره ها را آماده می کنند تا من و افرادی که سرپناهی نداریم بتوانیم در ماه مهمانی خدا لقمه ای نان در دهان بگذاریم و از این خوان بهره مند شویم.
سفره های ساده و به دور از اسراف
از حسینیه سیستانی ها به سراغ مسجد امام جعفر صادق (ع) می رویم. این جا هم خیلی ها مشغول افطار کردن روزه شان هستند و برخی هم که افطاریشان تمام شده است هنوز دور سفره نشسته اند. یکی از مهمانان سفره این مسجد که موی سفیدی بر سردارد می گوید: از جوانی همیشه سعی داشتم ماه رمضان روزه ام را در مسجد افطار کنم، این سفره ها با نان، پنیر، سبزی، خرما و چای تزیین شده است و همان گونه که رهبر معظم انقلاب توصیه کرده اند به دور از اسراف پهن می شود. حاج «حسین» ادامه می دهد: از این که کودکان و نوجوانانی را می بینم که در آماده کردن این سفره همکاری می کنند بسیار خوشحالم از این که بسیاری از خانواده ها فرزندانشان را با اسلام و انجام کارهایی که ثواب دنیوی و اخروی دارد آشنا کرده‌اند لذت می برم.
8006**3042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.