فریبرز راشدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به مسمومیت شماری از هموطنان عزیز در استان های مختلف در اثر مصرف قارچ، مردم سیستان و بلوچستان باید نکات بهداشتی لازم در این رابطه را رعایت کنند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: بر خلاف باور عمومی تشخیص قارچ های خوراکی از انواع سمی آن توسط مردم عادی امکان پذیر نیست.
فرزانه فرجیان افزود: تشخیص قارچ های خوراکی از انواع سمی بر مبنای مشخصات ظاهری آنها نظیر شکل، رنگ، بو و مزه کار مشکلی است که فقط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی می توانند این کار را انجام دهند.
وی تصریح کرد: برخی از سموم موجود در قارچ ها در مقابل حرارت مقاوم هستند و در فرآیند پخت و پز قارچ به طور کامل از بین نمی روند و راهکارهای تشخیصی ارائه شده توسط افراد عادی برای تمایز قارچ های سمی از نمونه خوراکی معتبر و قابل اعتنا نیست.
وی به مردم سیستان و بلوچستان توصیه کرد؛ از مصرف قارچ های خودرو به ویژه قارچ هایی که در کنار درختان خشک شده می رویند و یا به صورت فله ای عرضه می شوند، خودداری و فقط از قارچ های بسته بندی دارای مجوزهای سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده کنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: مصرف قارچ های خودرو توسط پرندگان و سایر حیوانات اهلی و وحشی نشانه غیرسمی بودن آن برای انسان نیست.
فرجیان گفت: شهروندان در صورت مصرف قارچ و بروز علایم و نشانه های گوارشی از قبیل تهوع، استفراغ و اسهال از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز کنند و بیمار را هرچه سریعتر به بیمارستان یا مراکز درمانی انتقال دهند.
وی ادامه داد: بهتر است در صورت امکان نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار، را برای بررسی و شناسایی کادر پزشکی بیمارستان به همراه داشته باشند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
3042**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.