دراین مطلب آمده است: «کلاسم که تمام شد می خواستم به خانه بروم و بعد از استراحت، برای کلاس بعد از ظهر دوباره به دانشگاه برگردم. خانه ما از دانشگاه فاصله زیادی دارد و برای صرفه جویی در هزینه های رفت و آمد باید قسمتی از مسیر را با تاکسی خطی و قسمتی را هم با اتوبوس می آمدم. با اتوبوس نیمی از مسیر را طی کردم و برای رسیدن به خانه به ایستگاه تاکسی خطی رفتم. سه تاکسی در ایستگاه بود، با خیال راحت داخل تاکسی نشستم و متوجه شدم به جز من فقط یک مسافر دیگر در تاکسی است. نیم ساعت منتظر تکمیل ظرفیت تاکسی بودیم. مسافر دیگر که یک مرد جوان بود از خودرو پیاده شد و در کنار خیابان با یکی از مسافربرهای شخصی به صورت دربست به سمت مقصد خود حرکت کرد. دو ساعت دیگر تا آغاز کلاسم فرصت داشتم بنابراین من هم از همان راننده تاکسی خواستم تا مرا به صورت دربست به مقصد برساند». این ها صحبت های «پریسا. ب» دانشجویی است که به گفته خود هر روز مسیر خانه و دانشگاه را با وسایل حمل و نقل عمومی طی و زمان زیادی را هم صرف این کار می کند. زاهدان اگرچه یکی از کلان شهرهای کشور محسوب می شود، اما سیستم حمل و نقل عمومی در آن به درستی توسعه نیافته است، به طوری که در بسیاری از مسیرها مردم مجبور به استفاده از مسافربرهای شخصی هستند.
انتظار طولانی در ایستگاه
«عیسی. ش» یکی از ساکنان بولوار مزاری زاهدان به خبرنگار ما می گوید: ایستگاه خطی این خیابان در گذشته تاکسی های زیادی داشت و در مسیر بازار- شهید مزاری هم تردد داشت. اما مدتی است که خبری از تاکسی خطی در این مسیر نیست. حتی زمانی که تاکسی در ایستگاه حضور داشت مسافران مجبور بودند مدت زیادی را منتظر باشند تا ظرفیت آن تکمیل شود و سپس حرکت کند و همین سبب می شد تعداد مسافران کمتر شود و اگر مسافری می خواست با تاکسی خطی برود اما تاکسی خالی بود معمولا ترجیح می داد هزینه بیشتری را صرف کند تا سریع تر به مقصد برسد. به علاوه اکثر تاکسی داران خطوط مختلف هم هنگامی که مسافران عجله دارند پیشنهاد دربست می دهند و بیشتر وقت ها مسافران هم قبول می کنند.
مسافر نیست
یکی از تاکسی داران می گوید: بارها اتفاق افتاده است که از صبح در ایستگاه منتظر مسافر بودم اما حداکثر دو یا سه مسافر داشتم که آن ها هم به دلیل آن که حوصله نداشتند منتظر مسافران دیگر باشند پس از چند دقیقه انتظار پیاده می شدند و به صورت دربست مسیر خود را ادامه می دادند. «حسن. م» می افزاید: در زاهدان تاکسی های خطی که در خطوط پر تردد مانند خیابان دانشگاه، بازار و چهارراه رسولی کار می کنند وضعیت بهتری نسبت به دیگر تاکسی های خطی دارند، زیرا این خطوط پر مسافر است. در مسیرهای دیگر که مسافر نیست تاکسی داران مجبور هستند در انتظار مسافر باشند. وی ادامه می دهد: من هم یک ساعتی را در ایستگاه در انتظار مسافر می مانم اما هنگامی که مسافر نباشد با اولین مسافر دربستی ایستگاه را ترک می کنم.
فرهنگ سازی برای استفاده از حمل و نقل عمومی
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زاهدان هم در این باره به خبرنگار ما می گوید: این مشکل تا حد زیادی نیاز به فرهنگ سازی دارد. مردم باید تشویق شوند که از وسایل حمل و نقل عمومی شناسنامه دار مثل تاکسی و اتوبوس بیشتر استفاده کنند.
«مهران رودینی» ادامه می دهد: مردم اقبال بیشتری به استفاده از مسافربرهای شخصی دارند. البته ایراد و نقص هایی در کار تاکسی ها وجود دارد که باید رفع شود، اما گشودن گره کار دست خود مردم است. به اعتقاد وی برای این که مردم کمتر از مسافربرهای شخصی استفاده کنند و بیشتر به سمت استفاده از خودروهای ضابطه مند بروند، نیاز به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در رسانه ها و مطبوعات داریم. وی می افزاید: مردم باید با خودروهایی که مجوز و برگ هویت دارد و شناسنامه دار و مشخص است تردد کنند که شامل تاکسی های سازمان تاکسیرانی و اتوبوس ها می شود. برخی مشکلات سبب شده است مردم از تاکسی های خطی کمتری استفاده کنند و رانندگان تاکسی های خطی هم چون مسافر نیست کمتر در ایستگاه می مانند. باید مردم به استفاده از تاکسی های خطی تشویق شوند و رانندگان تاکسی ها هم خدمات و جنبه رفاهی را بیشتر و اقدام به نوسازی تاکسی کنند و برنامه زمان بندی حرکت آن ها منظم تر باشد تا مردم بیشتر به این سمت بروند.
وی تصریح می کند: دو هزارو700 ایستگاه تاکسی در زاهدان است که تعدادی خطی و تعدادی هم گردشی کار می کنند البته تعداد زیادی هم آژانس وجود دارد. وی با بیان این که خطوط بازار، مجدیه، بیمارستان ها و دانشگاه ها در زاهدان پر مسافرتر است و مسافران بیشتری دارد، می گوید: استفاده از تاکسی چند مزیت دارد، اولین و مهم ترین آن امنیت است که تاکسی کد و پلاک مشخص دارد و هویت راننده مشخص و مسیر حرکت آن قابل ردیابی است. این کار همچنین به توسعه حمل و نقل و کاهش ترافیک کمک می کند. به گفته وی، مشکل آلودگی هوا در زاهدان وجود ندارد، ولی اگر ترافیک زیاد باشد امکان آلودگی هم هست و در مجموع استفاده از تاکسی به نفع شهر است. وقتی از تاکسی ها بیشتر استفاده شود رانندگان آن ها هم سیستم های خود را ارتقا می دهند و اقدام به نوسازی می کنند.
نظارت بر عملکرد تاکسی ها
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زاهدان اظهار می کند: برای نظارت بر تاکسی ها دو دستگاه خودروی گشت تاکسیرانی با مأمور گشت زنی تاکسی ها را کنترل و کارت تردد و پروانه رانندگان آن ها را بررسی می کنند و از این طریق کنترل می شوند. به علاوه سامانه تلفنی برای ثبت شکایت و انتقاد مسافران از تاکسی ها وجود دارد. نرخ نامه تاکسی ها هر سال از سوی شورای شهر اعلام می شود و رانندگان تاکسی باید طبق نرخ نامه در مسیرهای خطی و دربستی بروند و قیمت ها بر اساس آن باشد.
وی با اشاره به یکی از تخلف های تاکسی ها می گوید: در صورتی که فردی درخواست تاکسی دربست کند و تاکسی در مسیر مسافر دیگری را سوار کرد این کار تخلف است و مردم می توانند در صورت مواجه شدن با این موارد آن را اعلام کنند تا رسیدگی شود.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.