حمید طوقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای کاهش اثرات خشکسالی در مناطق عشایری سیستان و بلوچستان خرید بیل مکانیکی، کمپرسور، تانکر کشنده چرخدار، تانکر هزار لیتری، حفر چاهک، تامین علوفه یارانه ای و خرید لوله انتقال آب پیشنهاد می شود که نیازمند تامین اعتبار است.
وی افزود: عشایر سیستان و بلوچستان با 102 هزار نفر جمعیت 900 هزار راس دام در اختیار دارند.
وی تصریح کرد: استمرار بحران خشکسالی و به دنبال آن خشک شدن منابع آبی مناطق عشایری مانند چشمه سارها و قنوات زندگی این قشر تولید کننده را دچار مشکلات جدی کرده است.
وی ادامه داد: این اداره کل با وجود مشکلات به افزون بر سه هزار و 200 خانوار عشایری سیستان و بلوچستان در 400 نقطه اقدام به آبرسانی سیار برای تامین آب آشامیدنی دام و انسان می کند.
مدیرکل امور عشایر سیستان و بلوچستان با ابراز نگرانی از وضعیت عشایر گفت: عدم بارندگی کافی و فقر شدید مراتع در سطح وضعیت نگهداری دام های عشایر این استان و تولیدات آنان نگران کننده است به طوری که اگر حمایت کافی انجام نشود با بحران جدی در مناطق عشایری و وضعیت اقتصادی آنان روبه رو خواهیم شد.
وی افزود: عشایر سیستان و بلوچستان همه ساله در فصل بهار کوچ برون استانی به شهرهای جنوبی استان خراسان جنوبی و همچنین به مراتع شهرستان های خاش و زاهدان داشته اند و عشایر بلوچستان نیز کوچ دورانی و مستقیم تا شعاع 40 کیلومتری را برای استفاده از مراتع داشته اند که امسال به دلیل فقر مراتع و عدم بارندگی در سیستان و بلوچستان مجبور به ماندن در مناطق قشلاقی خود شده اند.
به گفته رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان 100 درصد گستره این استان از سال گذشته دچار خشکسالی در درجات متوسط، شدید و بسیار شدید شده است.
الله بخش ریگی اظهار داشت: خشکسالی این مدت در 55 درصد از گستره سیستان و بلوچستان شدید، 34 درصد بسیار شدید و 11 درصد متوسط گزارش شده است.
به گزارش ایرنا خشکی تالاب بین المللی هامون در شمال سیستان و بلوچستان و جازموریان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، کاهش سفره های آب زیر زمینی، کمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد نرمال کشور این استان را با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی رو به رو کرده است.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.