به گزارش دریافتی روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان سید دانیال محبی در کارگروه تخصصی امور اقتصادی این استان با اشاره به خشکسالی های مستمر2 دهه اخیر در این منطقه اظهار داشت: کاهش نزولات جوی و تغییر اقلیم باعث از بین رفتن زمینه اشتغال در حوزه کشاورزی، دامداری و مهاجرت روستاییان و عشایر به شهرها شده است، که با راه اندازی بازارچه های مرزی و بهره برداری حداکثری از مرز باید شرایط استفاده مرزنشینان از این ظرفیت فراهم شود.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان بر اساس تصویب نامه های هیات دولت در سال 1396 دارای 13 بازارچه مصوب است، ادامه داد: هم اینک هفت بازارچه در امر صادرات و واردات کالا فعال و 6 بازارچه جدید تا کنون فعال نشده است که این مهم باید هرچه سریعتر تحقق یابد.
مدیرکل امور اقتصادی و بین الملل استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: آیین نامه سامان دهی مبادله کالا در بازارچه های مرزی در سال گذشته به تصویب هیات وزیران رسیده است که بر اساس آن در چهار استان مرزی کشور مجوز فعالیت برخی از بازارچه های مرزی که در گذشته به طور گذر مرزی فعال بودند صادر شد.
علیرضا نورا با بیان اینکه سهم سیستان و بلوچستان از بازارچه های جدید کشور 6 بازارچه است، افزود: دولت بیشترین تعداد بازارچه های جدید را بر اساس شرایط به این استان اختصاص داده است.
وی ادامه داد: بر اساس تصویب نامه هیات وزیران، سقف کلی تخفیف در سود بازرگانی کالاهای وارداتی 900میلیارد تومان در سال برای تمام کشور در نظر گرفته شده است؛ که با احتساب 500 هزار تومان تخفیف ماهیانه برای هر فرد ساکن در شعاع مشمول، در مجموع150 هزار نفر امکان استفاده از تخفیفات مقرر در این تصویب نامه را در هر ماه دارند.
وی جانمایی معابر جدید، شناسایی نقاط مشمول، شناسایی و احصاء مرزنشینان و صدور کارت مرزنشینی توسط شرکت تار، فراهم کردن زیرساخت های اولیه، تعیین مسئولیت ها و تامین نیروی انسانی را از اولویت های کاری کارگروه اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان برای آغاز فعالیت بازارچه های جدید ذکر کرد.
نورا بیان کرد: شعاع مرزی برای تمام نقاط کشور 20 کیلومتر در نظر گرفته شده در حالی که شعاع مشمول در سیستان و بلوچستان 50 کیلومتر تعیین شده است.
وی افزود: در تصویب آیین نامه، پیشنهاد استان سیستان و بلوچستان مبنی بر قرار گرفتن شهرها در فهرست مناطق مشمول لحاظ شده است و از این رو شهرهای واقع در شعاع 50 کیلومتر به استثنای مراکز شهرستان ها، مشمول تسهیلات بازارچه های مرزی می شوند.
فرمانداران شهرستان های هیرمند، زهک، نیمروز، میرجاوه و سراوان نیز در این نشست آخرین وضعیت بازارچه های جدید در شهرستان های خود را تشریح کردند.
بازارچه های مرزی جدید بش‌دلبر، تخت عدالت و شاهگل به ترتیب در شهرستان های نیمروز، هیرمند و زهک، بازارچه میرجاوه در شهرستان میرجاوه و بازارچه های جالق و میل 160 در شهرستان سراوان قرار دارند.
سیستان و بلوچستان دارای هفت بازارچه مرزی شامل بازارچه های مرزی گمشاد و میلک در شهرستان هیرمند، بازارچه مرزی میرجاوه، بازارچه مرزی کوهک و جالق شهرستان سراوان، بازارچه مرزی پیشین شهرستان سرباز و بازارچه مرزی ریمدان شهرستان چابهار است.
3213**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.