به گزارش ایرنا همزمان با ایام الله دهه فجر طرح های عمرانی مختلفی در کنار اجرای ویژه برنامه های متنوع در 19 شهرستان زاهدان، زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، چابهار، میرجاوه و کنارک افتتاح شده به طوری که در پنجمین روز از این ایام افزون بر 152 طرح به بهره برداری رسیده است.

**بهره برداری از 96 طرح آموزشی با حضور وزیر آموزش و پرورش در سراسر سیستان و بلوچستان
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مدرسه ادیبان کنارک به نمایندگی از 96 مدرسه استان در مراسمی با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد.
علیرضا نخعی بیان کرد: 96 مدرسه یاد شده در قالب 260 کلاس درس با 144 میلیارد ریال اعتبار در سیستان و بلوچستان ساخته شده است.
وی بیان کرد: از این تعداد 19 مدرسه با 48 کلاس درس و با اعتبار 29 میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و 56 مدرسه با 157 کلاس درس با اعتبار 62 میلیارد ریال از محل کمک های مردمی در سیستان و بلوچستان ساخته شده است.
وی تصریح کرد: 21 مدرسه با 55 کلاس درس با اعتبار 53 میلیارد ریال نیز به صورت مشارکتی ساخته شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش گفت: 96 مدرسه جدید افتتاح شده از امروز مورد استفاده دانش آموزان مدارس تخریبی، غیر ایمن و چند شیفته قرار می گیرد.

** ایرانشهر
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر گفت: گرامیداشت پنجمین روز از ایام الله دهه فجر 11 طرح خدماتی، خودکفایی، فرهنگی، برق، راه و مسکونی در ایرانشهر افتتاح شد.
نبی بخش داودی اظهار داشت: این طرح ها شامل نگارخانه هنرهای تجسمی، پنج واحد مسکونی، روشنایی معابر وسنگ فرش معابر شهر محمدان، تحویل تراکتور به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد در قالب طرح های خود کفایی، آبیاری تحت فشار و باند کندرو کنارگذر بزرگراه ایرانشهر - بمپور در حوزه شهر محمدان بود.
وی افزود: برای اجرای این طرح ها که زمینه اشتغال 15 نفر را به همراه داشت بیش از 24 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
** فنوج
فرماندار فنوج در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: پنج طرح عمرانی با هفت میلیارد ریال اعتبار در پنجمین روز دهه فجر در این شهرستان به بهره برداری رسید.
ضیاء الحق هاشمزهی اظهار داشت: منبع ذخیره آب در منطقه عشایری، نصب ترانس برق در مناطق روستایی، مهدکودک در منطقه عشایری، نصب گیرنده دیجیتال رادیویی و ‌تلویزیونی در روستای جوگز طرح های افتتاحی امروز در فنوج بوده است.
وی گفت: همزمان با دهه فجر در مجموع 24 طرح عمرانی با اعتبار 190 میلیارد ریال در فنوج در حال بهره برداری است.
فرماندار فنوج ادامه داد: عمده طرح های دهه فجر در این شهرستان در بخش های بهداشت و درمان، کشاورزی و آبرسانی افتتاح می شود.
وی افزود: 50 هزار نفر از مردم فنوج از مزایای این طرح ها بهره مند خواهند شد.
وی تصریح کرد: با راه اندازی این طرح ها زمینه اشتغال 200 نفر در فنوج فراهم می شود.

**مهرستان
فرماندار مهرستان در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: هشت طرح عمرانی همزمان با پنجمین روز دهه فجر در این شهرستان افتتاح شد.
رشید پارسایی اظهار داشت: این طرح ها در حوزه دهیاری ها، کشاورزی و آموزشی به بهره برداری رسیده است.
وی افزود: برای راه اندازی این طرح ها 6 هزار و 650 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
وی ادامه داد: ساختمان دهیاری، بوستان روستایی، سامانه آبیاری تحت فشار، استخر ذخیره آب روستایی و مدرسه سه کلاسه از مهمترین طرح های امروز مهرستان بوده است.

**زهک
فرماندار زهک در شمال سیستان و بلوچستان گفت: چهار طرح عمرانی همزمان با پنجمین روز دهه فجر در این شهرستان افتتاح شد.
جمشید رخشانی نسب اظهار داشت: افتتاح مسکن مددجویان کمیته امداد، کارگاه هنرستان فنی و حرفه ای و بهسازی معابر روستایی طرح های افتتاح شده امروز شهرستان زهک را تشکیل می دهند.
وی افزود: برای راه اندازی این طرح ها 67 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی ادامه داد: با افتتاح این پروژه ها هفت نفر به صورت مستقیم مشغول بکار شدند.
وی گفت: 24 طرح عمرانی همزمان با دهه فجر در شهرستان زهک در حال بهره برداری است.
فرماندار زهک اظهار داشت: برای ساخت این طرح ها 66میلیارد و 626 میلیون ریال هزینه شده است.
رخشانی اظهار داشت: با راه اندازی این طرح ها زمینه اشتغال 117 نفر در شهرستان زهک فراهم می شود.

**سراوان
فرماندار سراوان گفت: افزون بر 28 پروژه عمرانی و خدماتی همزمان با پنجمین روز دهه فجر در مناطق روستایی این شهرستان افتتاح شد.
درویش نارویی افزود: این طرح ها شامل ساخت گلخانه، پرو‍ژه های اجرا شده توسط دهیاری ها، ساخت سه کیلومتر راه روستایی، برق رسانی، اصلاح شبکه برق و افتتاح مدرسه 2 کلاسه در روستای گزن بالا بخش بم پشت است.
وی گفت: کلنگ زنی پروژه های دهیاری ها، مدرسه خیری در روستای شماهی و کلنگ زنی کوهستان پارک و مجموعه بازی در شهر سیرکان از دیگر برنامه های پنجمین روز دهه مبارکه فجر در شهرستان سراوان بود.
وی افزود: برای اجرا و کلنگ زنی این طرح ها 37 میلیارد و 458 میلیون ریال هزینه شده است.

**کنارک
مدیر آموزش و پرورش کنارک گفت: مرکز رفاهی آموزشی فرهنگیان این شهرستان امروز دوشنبه با حضور وزیر آموزش و پرورش، فرماندار و شماری از مسئولان محلی و معتمدان کلنگ زنی شد.
نادر محمدی افزود: این مرکز رفاهی آموزشی در زمینی به مساحت هزار و 802 مترمربع ساخته می شود.
وی ادامه داد: سالانه 207 هزار نفر روز متقاضی اسکان در سوییت ها و اتاق های خانه معلم و مراکز ستاد اسکان فرهنگیان کنارک هستند اما امکان پذیرش بیش از 102 هزار نفر روز وجود دارد.
وی گفت: با افتتاح این مرکز رفاهی ظرفیت پذیرش به 200 هزار نفر روز خواهد رسید.

**چابهار
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان گفت: کلنگ ساخت مخزن 10 هزار مترمکعبی مجتمع آبرسانی پلان، تلنگ و پیرسهراب چابهار امروز همزمان با پنجمین روز دهه فجر به زمین زده شد.
عبدالاحد ریگی افزود: برای ساخت این طرح آبرسانی 35 میلیارد ریال هزینه خواهد شد.
وی بیان کرد: ساخت این مجتمع آبرسانی سبب خواهد شد تا 71 هزار نفر در 261 روستای پلان، پیرسهراب چابهار و بخش تلنگ قصرقند از نعمت آب سالم و بهداشتی بهره مند شوند.
وی تصریح کرد: مطالعات ساخت این مجتمع آبرسانی در پایین دست سد زیردان قصرقند از سال 1384 آغاز شده است و سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی بیان کرد: تاکنون هزار و 30 میلیارد ریال اعتبار برای این مجتمع آبرسانی هزینه شده و برای تکمیل آن هزار و 100 میلیارد ریال دیگر مورد نیاز است.
وی طول کل شبکه توزیع مجتمع آبرسانی تلنگ، پیرسهراب و پلان را 600 کیلومتر عنوان کرد و افزود: هم اینک 230 کیلومتر لوله گذاری برای 118 روستا انجام شده است.
به گفته استاندار سیستان و بلوچستان 979 طرح با افزون بر چهار هزار و 640 میلیارد ریال (464 میلیارد تومان) اعتبار تا پایان ایام الله دهه فجر در این استان به بهره برداری می رسد.
سید دانیال محبی اظهار داشت: آمار طرح های افتتاحی امسال این استان ویژه دهه فجر در مقایسه با پارسال 32 درصد رشد داشته است.
وی افزود: از لحاظ فراوانی شمار طرح های قابل افتتاح در سیستان و بلوچستان ویژه دهه فجر بیشترین سهم مربوط به حوزه برق با 248 طرح و از لحاظ اعتباری بیشترین فراوانی مربوط به حوزه راه و حمل و نقل با اعتبار بیش از هزار و 280 میلیارد ریال (128 میلیارد تومان) است.
سیستان و بلوچستان دارای 19 شهرستان و حدود 9 هزار روستا و آبادی است که 6 هزار و 500 روستای آن دارای سکنه هستند.
سکونت اقوام مختلف بلوچ، سیستانی، کرد، لر و سایر اقوام با مذاهب شیعه و سنی در این استان و زندگی مسالمت آمیز و بدون دغدغه در کنار یکدیگر آن هم با وحدت و انسجام مثال زدنی، سیستان و بلوچستان را به الگویی از وحدت تبدیل کرده است.
وجود بیش از 1100 کیلومتر مرز خاکی با افغانستان و پاکستان و 310 کیلومتر مرز دریایی در سواحل دریای عمان این استان را در موقعیت بسیار حساس و مهمی قرار داده است.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.