به گزارش ایرنا امام جمعه زابل در این همایش اظهار داشت: امیدواریم با جهانی شدن فرش دستباف سیستان در این صنعت تحول ایجاد شود.
حجت الاسلام علی اکبر کیخا با بیان اینکه جهانی شدن فرش دستباف سیستان آغاز کار است گفت: دست و پنجه بانوان و مردان سرزمین سیستان و مدیریت سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان هنر فرش دستباف سیستان را جهانی کرد که امیدواریم سازمان های اجرایی با ارتباط مستقیم با تولید کننده واسطه ها را حذف و سبب شکوفایی این صنعت شوند.
وی تاکید کرد: شهرسوخته تنها با 2 درصد کاوش عقلای میراث جهان را مجبور به ثبت جهانی کرد به طوری که اگر تمام این شهر از دل خاک بیرون بیاید اتفاقات بزرگی را در پی خواهد داشت.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل گفت: سابقه تمدنی فرش سیستان به ظهور سکاها در منطقه و چند هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد اما در 200 سال اخیر و به دلایل متعدد فرهنگی، اقتصادی و حضور نظام های استعماری در منطقه فرش دستباف سیستان سیر نزولی را طی کرده است.
هوشنگ ناظری افزود: پس از انقلاب اسلامی تلاش های زیادی برای احیای فرش سیستان انجام شد اما تاکنون نتواسته ایم نقش، خلاقیت و توانمندی بانوان این منطقه را نشان دهیم.
وی بیان کرد: امروز منطقه سیستان با توجه به سابقه تاریخی درخشان از خشکسالی حدود 2 دهه رنج می برد و اقتصاد و معیشت مردم را دچار رکود و توقف کرده است.
فرماندار زابل تاکید کرد: فرش واژه ای نام آشنا در سیستان بزرگ است و نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارد.
ناظری از قطع بیمه شماری از قالی بافان منطقه انتقاد کرد و گفت: با فعال شدن بیمه فرش بافی در منطقه سیستان این قشر زحمت کش جامعه از امنیت شغلی برخوردار می شوند و امیدشان به این کار بیشتر می شود.
وی فرش دستباف سیستان را یک کالای فرهنگی عنوان کرد و افزود: فرش دستباف سیستان به دلیل اینکه تمام مواد آن در منطقه تولید می شود می تواند نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی ایفا کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: افزون بر 6 هزار و500 کارت بافندگی تولید فرش در این استان صادر شده است که 80 درصد آن متعلق به منطقه سیستان است.
نادر میرشکاری اظهار داشت: بیش از سه هزار بافنده قالی در سیستان و بلوچستان فعال اند که 2 هزار 200 نفر آنان بیمه قالی بافی هستند.
وی گفت: قدمت طولانی، هنر و ذوقی که در فرهنگ مردم این منطقه بوده فرش دستباف سیستان را خاص کرده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: به منظور حفظ اصالت فرش دستباف سیستان ثبت ملی این فرش در سال 93 انجام شد.
میرشکاری اظهار داشت: فرش دستباف سیستان برای اینکه نام، نشان، فرهنگ، تمدن و اصالت آن به دنیا معرفی شود ثبت جهانی شد.
وی بیان کرد: دوره های آموزشی تخصصی با همکاری مرکز ملی فرش ایران با توجه به شرایط سیستان و بلوچستان فراگیر تر می شود.
به گزارش ایرنا در این آیین از تمبر ثبت جهانی فرش دستباف سیستان نیز رونمایی شد.
سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.
7317**3213 خبرنگار: حامد غلامی **انتشاردهنده: اکبر نوری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.