معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گفت: 3 هزار روستا در سیستان و بلوچستان از آب شرب بی بهره اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سکینه اشرفی در نشست ستاد سوخت استان که با هدف بررسی رفع مشکل تامین سوخت چاه‌های کشاورزی فاقد پروانه بهره‌برداری در استانداری برگزار شد، گفت: سیستان و بلوچستان هنوز به تأمین سوخت وابسته است چراکه تنها دو شهرستان در این استان از گاز برخوردار است در حالیکه در استان‌های دیگر این‌گونه نیست.

وی با بیان اینکه حفر چاه‌های غیرمجاز کشاورزی مشکلات زیادی را برای سایر کشاورزان ایجاد کرده، اضافه کرد : شرایط اقلیمی استان به‌گونه‌ای است که مشکل تأمین آب نیز در استان وجود دارد و حدود 3 هزار روستا از آب ‌شرب برخوردار نیستند و مشکل اصلی تأمین آب شرب روستایی و شهری به‌عنوان اولویت اول است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

معاون استاندار اظهار داشت: حفظ منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از اضافه شدن تعداد روستاهای فاقد آب شرب باید در برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مد نظر قرار گیرد.  

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز هدفی برای جلوگیری از تشدید بحران کم‌آبی در استان است، افزود: این که 120 چاه جدید برای تعیین تکلیف در حوزه ایرانشهر اضافه شده نشان می‌دهد دلیل آن ناهماهنگی و عدم تعامل دستگاه‌ها است و سازمان جهاد کشاورزی باید در این زمینه جوابگو باشد چون حقی ایجاد و حقی هم از برخی دیگر از مردم سلب شده است.

اشرفی همچنین درباره مشکلات چاه‌های آب کشاورزی نیز افزود: طبق مصوبات مختلف به‌ویژه در کارگروه صیانت از آب مقرر شده کمیسیون مربوطه تشکیل شود و با توجه به بحران آبی کشور و استان که دچار چالش آبی است تصمیمات جدی اجرا شود.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از افزایش حفر چاه‌های غیرمجاز باید فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به کشاورزان درباره مضرات و تبعات پیش رو انجام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.