علی اصغر میرشکاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در چند روز گذشته عملیات آزاد سازی یک گروگان در شهرستان نیمروز سیستان و بلوچستان انجام شد که رسانه های معاند، خود فروخته و بحران ساز با جعل خبری این اقدام را به ولایت نیمروز افغانستان نسبت دادند.
وی افزود: در منطقه سیستان واقع در شمال این استان پنج فرمانداری شامل هامون، هیرمند، نیمروز، زهک و زابل وجود دارد که این عملیات در شهرستان نیمروز استان انجام شده است.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان افزود: رسانه های فرصت طلب و معاند با هدف بحران سازی، ایجاد اختلاف و تحریک کشورهای همسایه علیه یکدیگر اقدام به پخش خبری مبنی بر انجام این عملیات در نیمروز افغانستان کردند که کاملا نادرست است و صحت ندارد.
میرشکاری با اشاره به روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و کشور دوست و همسایه افغانستان گفت: ما با کشورهای همسایه روابط دوستانه، مرزهای صلح و دوستی و قرارداد های تجاری، بازرگانی و امنیتی داریم.
وی افزود: حسن ارتباط ما با کشور دوست و برادر افغانستان تا آنجاست که محور ترانزیت چابهار- آسیای میانه با همکاری این کشور انجام می شود.
وی تاکید کرد: اگر ما موضوع امنیتی، سیاسی و اجتماعی با کشورهای همسایه داشته باشیم آن را از طریق مجاری دیپلماتی، ارتباط با مسئولان افغانستان و مذاکرات مستقیم توسط مرزداران جمهوری اسلامی حل و فصل می کنیم.
وی افزود: به طور مثال در گذشته مشکلات شهرستان های مرزی سیستان و بلوچستان با استان همجوارمان در افغانستان از طریق معاهده امنیتی، روابط محلی، وزارت امور خارجه و مجاری قانونی حل و فصل شده است.
وی تصریح کرد: از آنجایی که این خبر که احتمالا توسط رسانه های بیگانه به اشتباه شهرستان نیمروز ایران را ولایت نیمروز افغانستان تعریف کردند موجب شده تا با این سناریو سازی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور دوست و برادر افغانستان نگرانی ایجاد کنند، کاملا تکذیب می شود.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به عنوان وسیع ترین استان کشور از شمال به استان خراسان جنوبی، از جنوب به دریای عمان با بیش از 310 کیلومتر مرز آبی، از شرق با کشورهای پاکستان و افغانستان با 1100 کیلومتر مرز خشکی و از سمت غرب با استان های کرمان و هرمزگان همجوار است.
جمهوری اسلامی ایران از طریق استان سیستان و بلوچستان حدود 300 کیلومتر با کشور افغانستان (ولایات نیمروز و فراه) هم مرز است.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.