مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: در راستای توجه به امر توسعه زیرساخت‌های فعالیت‌های صیادی، گردشگری و تجارت در نوار ساحلی کشور در سال‌های گذشته طرح ساخت 300موج شکن چند منظوره در سواحل خلیج فارس و دریای عمان به اجرا گذاشته شد.

  نیره پورملائی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت:به دلیل جانمایی نادرست، حوضچه آرامش موج شکن‌ها قبل از هرگونه بهره برداری، از رسوبات دریایی و شن و ماسهِ حاصل از فرسایش سواحل، پر و غیر قابل استفاده شده است.

 پورملائی افزود:در راستای توجه به امر توسعه زیرساخت‌های فعالیت‌های صیادی، گردشگری و تجارت  در نوار ساحلی کشور در سالهای گذشته  طرح ساخت 300موج شکن چند منظوره در سواحل خلیج فارس و دریای عمان به اجرا گذاشته شده است که 6 موج شکن  گیشاب ، رودیک ، گواتر، پوشود ،کوه خاک و گورانکش واقع در حوزه استحفاظی شهرستان چابهار است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: از استعداد موج شکن سه موج شکن گیشاب، رودیک و گواتر عملیات احداث آنها  تمام شده است.

پورملائی اشاره کرد: در بازدید از موج شکن‌های مزبور مشاهده شد  به دلیل جانمایی نادرست، حوضچه آرامش این موج شکنها قبل از هرگونه بهره برداری، از رسوبات دریایی و شن و ماسه حاصل از فرسایش سواحل که باتوجه به شدت زیاد امواج در این مناطق که متاثر از بادهای موسمی مونسون میباشد، پر شده و عملا غیرقابل استفاده میباشند و در آینده ای نه چندان دور خط ساحلی  نزدیک این موج شکن‌ها تغییر کرده و بالطبع عوامل زیست محیطی ساحلی نیز تغییر خواهندکرد.

وی  خاطر نشان کرد: در مجموع  سواحل استان واجد اشکال و عوارض مختلفی از سواحل گلی، ماسه ای، سنگی و صخره ای بوده که  با اشکال گوناگون هیدرولوژیک خورها، مصب‌ها، خلیج‌های کوچک و... با وجود شرایط هیدروگرافی، جزر و مدی و رسوبی خود پناهگاه مناسبی برای زیست موجودات در این منطقه را  فراهم کرده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.