مصدق گودرزی فر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس تحلیل نقشه های پیش یابی و مدل های جوی با تقویت شیب فشاری و افزایش سرعت بادهای 120 روزه، از یکشنبه تا صبح روز پنجشنبه در شمال استان وزش باد شدید با سرعت حدود 60 تا80 کیلومتر بر ساعت همراه با گرد و خاک رخ خواهد داد.
وی افزود: روزهای دوشنبه تا چهارشنبه شدت باد و گرد و خاک در این منطقه بیشتر می شود و در نقاط مستعد و راههای ارتباطی توفان گرد و خاک، حرکت شن های روان و کاهش دید بسیار محتمل است.
وی ادامه داد: با توجه به شدت توفان انتظار می رود سرعت باد در شمال استان به حدود 95 کیلومتر بر ساعت نیز برسد.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در این مدت برای سایر نقاط استان افزایش غبار و وزش گرد و خاک با شدت کمتر پیش بینی می شود.
گودرزی فر افزود: گرمای هوا در نیمه شمالی استان تا سه شنبه تداوم دارد و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه حدود سه تا پنج درجه دمای هوا کاهش خواهد یافت.
وی گفت: با تقویت جریانات مرطوب جنوبی در 2 روز آینده در بعد از ظهرها شرایط برای رشد ابر و رگبارهای پراکنده باران، گاهی رعد و برق و تندباد لحظه ای در ارتفاعات جنوب، جنوب شرق و سواحل استان مهیاست و امروز احتمال جاری شدن موقتی رواناب وجود دارد.
وی اظهار داشت: توصیه می شود افراد آسیب پذیر از جمله سالمندان، بیماران و کودکان در زمان غبار آلود شدن هوا از ترددهای غیر ضروری در فضای باز خودداری کنند.
وی افزود: با توجه به تداوم گرما در نیمه شمالی سیستان و بلوچستان مدیریت تولید، توزیع و صرفه جویی منابع انرژی ضروری است.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بهتر است از ترددهای غیر ضروری در میانه روز به منظور جلوگیری از گرمازدگی خودداری شود.
وی بیان کرد: در شبانه روز گذشته زاهدان با حداقل 22 درجه سانتی گراد و دلگان با حداکثر 48 درجه بالای صفر به ترتیب خنکترین و گرمترین نقاط استان بودند.
به گزارش ایرنا هر ساله وزش بادهای 120 روزه در سیستان از نیمه دوم خرداد ماه آغاز می شود و با نوسان تا اواسط شهریور ماه ادامه دارد.
منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومتر مربع (معادل 5/11درصد مساحت کشور) و 19 شهرستان و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که امکان دارد همزمان چندین پدیده از جمله توفان، بارندگی، سیل و مواج شدن دریا را تجربه کند.
3042** 3213 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: اکبر نوری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.