به گزارش ایرنا، رمضان به عنوان نهمین ماه سال قمری و ماه نزول قرآن برای ما مسلمانان بسیار مبارک و مهم است زیرا دروازه های رحمت الهی در این ماه گشوده می شود، روزه داری در ماه رمضان بر مسلمانان واجب بوده و کمتر مسلمانی است که اهمیت این ماه و برکات روزه داری بر او پوشیده باشد و با توجه به اینکه رمضان امسال همزمان با ایام گرم و روزهایی طولانی است خوردن غذاهای مقوی در سحر و افطار اهمیت بسیاری دارد و نیز مسلمانانی که تحت درمان یا مبتلا به بیماری خاصی هستند نیز باید با مشورت پزشک این فریضه الهی را بجای آورند.
**آب تنها رفع کننده تشنگی/ آبمیوه غیر طبیعی نخورید
یکی از کارشناسان علوم تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برخی افراد پس از افطار برای رفع تشنگی طولانی مدت به ویژه در سیستان و بلوچستان به دلیل بیش از 15 تا 16 ساعت روزه داری، بیشتر از آبمیوه های غیر طبیعی و پاکتی استفاده می کنند که این امر باوری اشتباه است.
معین شهیری ادامه داد: باید توجه داشت که آب تنها رفع کننده تشنگی است و در این ماه تا می توان باید بجای خوردن آبمیوه های غیر طبیعی از آبمیوه های طبیعی استفاده کرد.
وی افزود: در ساعات آخر روزه داری، بدن آب خود را به شدت از دست می دهد و هنگام افطار روزه داران به سرعت به سمت نوشیدن آب می روند زیرا بدنشان به شدت به آب احتیاج پیدا می کند.
وی خاطرنشان کرد: تکه های لیموی تازه، برگ نعنا و یا زنجبیل یا خاک شیر را می توان به آبی که در ماه مبارک رمضان نوشیده می شود افزود.
کارشناس تغذیه تصریح کرد: تشنگی و گرسنگی را می توان با رعایت اصول تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان به حداقل رساند.
شهیری اظهار داشت: خوردن میوه های تازه و سبزیجات در ماه مبارک رمضان به ویژه هنگام سحر توصیه می شود، زیرا میوه و سبزیجات از جمله خیار حاوی میزان بالایی آب و فیبر هستند که مانع تشنگی بیش از حد می شود.
**بدون سحری روزه نگیرید/ غذای شور نخورید
این کارشناس تغذیه گفت: هرگز در ایام گرم بدون سحری روزه نگیرید و حتما سحر برای خوردن غذایی سبک بیدار شوید زیرا در این ساعات طولانی حتی نیم ساعت نیز برای بدن ارزشمند است بنابراین خوردن سحری در ساعت های اولیه شب توصیه نمی شود.
وی افزود: مصرف غذاهای شور در ماه مبارک رمضان باید به حداقل برسد زیرا نمک زیاد، نیاز بدن به آب را تشدید می کند و نیز از خوردن ترشی یا غذاهای پرنمک و پر ادویه باید پرهیز شود.
وی ادامه داد: غذاهای شور و پرادویه به محض خورده شدن باعث خشکی دهان شده، آب معده را جذب و نیاز بدن به آب را زیاد می کند.
**خرما بخوریم یا نه؟
خرما یکی از میوه هایی است که کالری بسیار زیادی دارد و از طرفی در سیستان و بلوچستان به وفور یافت می شود و خوشبختانه این میوه سر سفره بیشتر مردم سیستان و بلوچستان نیز یافت می شود.
محمد رضا خلیلی، کارشناس تغذیه گفت: خرما دارای فلزات معدنی مثل فسفر، کلسیم، آهن، ید و منیزیم است که هر کدام از این مواد در سلامتی انسان نقش بسزایی دارند.
وی ادامه داد: خرما به علت داشتن فیبر و خاصیت ملین بودن، سیستم گوارشی را که به دلیل روزه داری بی تحرک شده است به تحرک وا می دارد.
وی عنوان کرد: استفاده از خرما در ماه مبارک رمضان به دلیل ارزش غذایی آن توصیه می شود چرا که این میوه، قند کاهش یافته در مدت روزه داری را جبران می کند.
وی تصریح کرد: مصرف خرما در کنار کربوهیدرات و محصولات آردی موجب می شود که در طول روزه داری، کربوهیدرات به آرامی در بدن آزاد شده و انرژی لازم برای فعالیت روزانه بدن تامین و بدن یکباره دچار افت قند نشود.
خلیلی اظهار داشت: بهترین رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان، رژیمی است که حاوی مایعات و قندهای ساده و قابل جذب سریع باشد زیرا در زمان افطار قند خون در پایین ترین حد خود قرار دارد که می تواند یکی از علت های سردردهای نزدیک به افطار باشد که با داشتن رژیم غذایی حاوی خرما می توان از ضعف پیش از افطار جلوگیری کرد.
وی بیان کرد: خوردن خرما در این ماه در زمان افطار و سحر توصیه می شود.
**در خوردن افطار زیاده روی نکنید/ سحری حتما بخورید
متخصص تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: گرچه روزه داری در ماه های گرم تابستان فشار زیادی به افراد می آورد که میل به خوردن را در هنگام افطار افزایش می دهد اما افراد باید از زیاده روی کردن در هنگام افطار خودداری کنند.
احمد ساعدی ادامه داد: با توجه به اینکه روزه داران در سیستان و بلوچستان تا 16 ساعت روزه دارند در صورت ورود حجم زیادی از غذا و نوشیدنی های پرکالری در هنگام افطار دچار مشکلات گوارشی و سوء هاضمه می شوند.
وی افزود: بهتر است نوشیدن آب بعد از افطار تا قبل از خواب ادامه داشته باشد و به طور مـتـوسـط بـین 1.5 تا دو لیتر آب نـوشـیده شود که توصیه می شود این آب نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد.
وی تصریح کرد: روزه داران توجه داشته باشند که خوردن آب همراه با غذا موجب عــوارض زیــادی مــی شــود و در صورتی که فرد تمایل به باز کردن روزه بــا آب دارد بــایـد آب جوشیده و ولـرم باشد تا دچـار اخـتـلال گوارشی نشود.
این پزشک متخصص تصریح کرد: خوردن شیر ولرم، دوغ کم نمک و بـدون گاز و آبـمیوه های تازه طبیعی و هـمـچـنـین چـای کـمـرنگ می تواند جایگزین مناسبی برای آب باشد.
ساعدی اظهار داشت: پس از اذان مغرب بدون وقفه طولانی، روزه را باز کنید و ترجیحا از نوشیدنی ها و غذاهای آبکی و سبک به همراه نان استفاده کنید، توجه داشته باشید که از مواد غذایی مشابه صبحانه در هنگام افطار استفاده شود زیرا در هنگام افطار باید یک ششم تا یک پنجم انرژی لازم در طول روز دریافت شود.
وی افزود: مصرف مواد غذایی حاوی فیبر و قندهای پیچیده مثل انواع سبزیجات و میوه ها، به جای استفاده از مواد حاوی قندهای ساده و چربی فراوان مثل حلوا توصیه می شود و نوشیدن زیاد آب و انواع شربت ها برای رفع تشنگی، نه تنها باعث کنترل آن نخواهد شد، بلکه باعث دفع سریع ادرار نیز می شود.
وی گفت: نخوردن وعده سحری یکی از نکاتی است که متاسفانه در سال های اخیر به ویژه در نسل جوان شاهد آن هستیم، مصرف وعده سحری مشابه ناهار توصیه می شود زیرا ثابت شده است که حذف سحری علاوه بر ایجاد مشکلات گوارشی در ایام ماه مبارک رمضان و عدم توفیق ادامه روزه داری در این ماه، حتی در کسانی که روزه داری را به اتمام رسانده اند نیز باعث بروز مشکلات گوارشی می شود.
ساعدی ادامه داد: در افرادی که وعده سحری نمی خورند پس از 8 تا 9 ساعت توان فکری و جسمی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد و کسانی هم که سحری می خورند باید توجه کنند که تا حد امکان از مواد قندی ساده در وقت سحر استفاده نکنند، زیرا باعث ضعف و بی حالی زودرس در روز خواهد شد.
وی تصریح کرد: مصرف زیاد آب در هنگام سحر نیز توصیه نمی شود زیرا در تنظیم مایعات بدن و رفع تشنگی روزانه تاثیری نخواهد داشت.
**دارو درمانی در ماه مبارک رمضان
برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که چه بیمارانی می توانند روزه بگیرند و چگونه؟
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: روزه گرفتن برای افرادی که توانایی آن را دارند، از لحاظ علمی بسیار مفید بوده و سبب دفع بسیاری از سموم بدن می شود.
علیرضا مبارکی ادامه داد: البته در برخی موارد که افراد دچار بیماریهای گوارشی و زخم معده هستند روزه گرفتن توصیه نمی شود.
وی افزود: همچنین در مواردی که فرد دچار بیماری حاد کلیه بوده و نیاز به آب زیاد دارد، روزه گرفتن توصیه نمی شود.

-بایدها و نباید های بیماران برای روزه گرفتن
وی تصریح کرد: بیماران باید با مشاوره پزشک روزه بگیرند تا پزشک به تشخیص خود و بنابر نوع بیماری رژیم غذایی و دارویی خاصی را تعریف کند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطرنشان کرد: بیماران نباید بنا بر تشخیص خود داروها را خود سرانه استفاده یا در دوز آنها دخالت کنند.
علیرضا مبارکی افزود: همچنین بیماران نباید چند وعده دارویی را بصورت یکجا مصرف کنند.
-توصیه به بیماران دیابتی
وی اظهار داشت: بیماران دیابتی دو دسته هستند که دسته اول غیر وابسته به انسولین بوده و می توانند با مشورت پزشک دوز داروهای خود را کاسته و روزه داری کنند.
وی بیان کرد: دسته دیگر بیماران دیابتی را شامل می شود که باید انسولین دریافت کنند و با روزه گرفتن دچار افت شدید انسولین می شوند و این امر برای آنان مشکل ایجاد می کند.
با توجه به نکات علمی و رفتار غذایی مناسب و دارو درمانی تحت نظر پزشک در ماه مبارک رمضان می توان از برکات این ماه بهترین استفاده را داشت در حالی که رژیم نا مناسب و رعایت نکردن توصیه های غذایی و نیز خود درمانی می تواند منجر به آسیب های گوارشی و جسمی و بازماندن از ادامه روزه داری تا پایان این ماه شود.
7311** 6081 خبرنگار: اسماعیل مرادقلی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.