*** آگاهی دادن به مردم رسالت ریش سفیدان و بزرگان طوایف
قدیر سلوکی یکی از معتمدان طایفه سراوانی و طوایف وابسته به آن در سیستان و بلوچستان در این نشست با بیان اینکه عملکرد هر فرد معرف او برای انتخاب شدن محسوب می شود گفت: ریش سفیدان و معتمدان در انتخابات نقش آگاهی دادن را برعهده دارند.
وی بیان کرد: عملکرد دولت های گذشته و بازتاب آن در جامعه امروزی می تواند در حرکت مردمی برای شرکت حداکثری در انتخاباب مهم و ملاک باشد.
وی با بیان اینکه طبیعی است دولت هایی که سر کار می آینده نه توانایی برآوردن تمامی انتظارات مردم را دارند و نه می توانند از خواسته های مردمی بگذرند اظهار داشت: مردم ما با شعور بالای سیاسی و اجتماعی در نهایت در انتخابات با تحلیل و بررسی ورود پیدا می کنند.
سلوکی ادامه داد: یک بخش از جوانان با دارا بودن بینش و نگرش خود توان شناخت رو دارند اما یک بخشی از جامعه در تصمیم گیری دچار مشکل هستند و منتظرند بزرگان و ریش سفیدانشان در انتخاب اصلح آنان را یاری دهند.
وی اضافه کرد: ریش سفیدان و بزرگان تنها وظیفه آگاهی دادن با مد نظر قراردادن خداوند یکتا بدون گرایش های خاص و تنها با هدف توسعه و پیشرفت کشور و استان افراد اصلح را به آنان معرفی کنند به گونه ای که در نهایت خود فرد با بررسی دقیق همه جوانب انتخاب نهایی را انجام دهد.
وی افزود: هر کسی که در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا انتخاب می شود باید با دید وسیع و کلان و مثبت همه اقوام و مذاهب را به یک چشم ببیند و خود را خدمتگزار همه آحاد جامعه و نظام جمهوری اسلامی بداند.

*** شور و نشاط انتخابات سیستان و بلوچستان با بیان صادقانه و بهره گیری از بافت سنتی محقق شود
غلامرضا اربابی یکی دیگر از معتمدان و ریش سفیدان طوایف سیستان و بلوچستان در این نشست گفت: در این استان یک بافت سنتی داریم که این بافت مقدم بر همه احوالات بوده و همواره در مسائل اجتماعی و سیاسی از جمله انتخابات نتایج بهتر و آشکارتری را داشته است.
وی افزود: شور و نشاط در انتخابات در قالب همان بافت سنتی محقق می شود.
وی ادامه داد: گاهی مشاهده شده این بافت های سنتی در اختیار برخی از جریانات، تفکرات و افراد خاص قرار می گیرد که باید برای هدایت و بهره گیری بهینه از این بافت در زمبنه بهبود مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی چاره اندیشی کنیم.
وی افزود: این نوع نگاه عوام مردم سیستان و بلوچستان که نگاهی صادقانه و بر اساس نیازمندی تعریف می شود نباید در بحث های جناحی و فکری وارد کرد.
وی اضافه کرد: مشاهده شده برخی افراد اجتماعی و مذهبی نگاه عوام مردم را با شعارها و حرف هایی که بعضا شیرین و تلخ است به دنبال اهداف گروهی و فردی می کشانند و در نهایت استفاده خاص می کنند.
وی تاکید کرد: عوام سیستان و بلوچستان نیازمندی هایی از جمله فقر، محرومیت و اشتغال دارد که این نیازمندی ها فراتر از شعارهایی که افراد از هر حزب و جناح می دهند، است.

*** ناکارآمدی بافت فکری سنتی سیستان و بلوچستان در انتخابات شوراها
غلامرضا جهانتیغی یکی دیگر از سران و بزرگان طوایف سیستان و بلوچستان نیز در این میزگرد با اشاره به اهمیت انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: بافت فکری سنتی در این استان نشان داده که تاکنون کارآمدی شایسته ای در انتخابات شوراها نداشته است زیرا افراد بر اساس یک تفکر و اندیشه احساساتی بجای اصلح بودن و شایسته بودن انتخاب شده اند.
وی با تاکید بر آینده نگری اظهار داشت: بجای یکی دو ماه قبل از انتخابات باید از فردای هر انتخابات همه بزرگان و سران طوایف ضمن بررسی عملکرد افراد انتخاب شده، برای انتخابات آتی نیز چاره اندیشی و راهکارهای داشتن شهری زیبا تر را جستجو کنند.

*** به رخ کشیدن مردم سالاری دینی با حضور حداکثری مردم در انتخابات وظیفه بزرگان طوایف
غلامعلی شایان یکی دیگر از بزرگان طوایف سیستان و بلوچستان نیز در این میزگرد گفت: تبلور مرد سالاری دینی که برای نخستین بار در جهان به عنوان افتخارات ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران تداعی شد شرکت آحاد مردم در انتخابات است.
وی ادامه داد: همه بزرگان و سران طوایف باید تلاش کنند این مردم سالاری دینی که به زیبایی در ایران برگزار می شود به خوبی و بدون هیچ اشکالی اجرایی شود.
وی افزود: بزرگان باید در انتخاب اصلح و معرفی نامزدها دقت کنند این تلاش برای ترغیب افراد به حضور حداکثری و انتخاب اصلح به گونه ای باشد که بعد از مدتی خود ما به عنوان بزرگان و ریش سفیدان طوایف از انتخاب خود پشیمان نشویم.
شایان تاکید کرد: حال که خداوند لطف و عنایتش را شامل حال بزرگان، معتمدان و نخبگان کرده و به آنان رحمت و اعتبار اجتماعی در بین مردم جامعه داده است باید این جایگاه را برای خود حفظ کرده و تلاش کنیم با دقت نظر تمام، افرادی شایسته و اصلح را برای انتخابات به مردم معرفی کنیم تا این شان و جایگاه حفظ شود نه اینکه با این انتخاب مردم را پشیمان کنیم.
وی با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا پل ارتباطی بین مردم و مسئولان دستگاهها و وزارتخانه های مختلف محسوب می شوند گفت: این پل ارتباطی نیازمند پایه های محکم و قوی است که با حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای امکان پذیر می شود.
وی افزود: عملکرد افرادی که در گذشته در شوراها و مسئولیت های دیگر بوده اند در شور و نشاط انتخاباتی بسیار موثر است.
وی ادامه داد: در چند دوره برگزاری انتخابات شورا در زاهدان هیچ تغییری در این کلان شهر احساس نمی شود به گونه ای که بودن و نبودن شوراها قابل لمس نیست.
وی تاکید کرد: بازتاب های منفی برای مردم شور و نشاط انتخاباتی ایجاد نمی کند بلکه عملکرد درست و صحیح که در راستای اهدافی که مردم آنان را برگزیده اند می تواند زمینه شور و نشاط انتخاباتی را فراهم کند.
شایان افزود: همه افرادی که انتخاب می شوند باید دقت داشته باشند که منافع شخصی را کنار بگذارند و اگر قرار است از قوم، قبیله و طایفه ما افراد شایسته وارد شوراهای شهر و روستا شود وی نیز با مد نظر قرار دادن منافع عمومی نه فردی به ارائه خدمات درجامعه بپردازد.

**** حضور حداکثری مردم سییستان و بلوچستان در پای صندوق های رای یک پتانسیل ارزشمند
محمد مهدی گرگیج یکی از بزرگان و سران طوایف سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: همه ما یک وظیفه ملی و مذهبی در برابر انتخابات داریم و آن هم حضور حداکثری در پای صندوق اخذ رای است.
وی ادامه داد: در اکثر صندوق های اخذ رای در دوران پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون مردم سیستان و بلوچستان بیشترین آرا را نسبت به سایر نقاط داشته اند که این یک پتانسیل بسیار بزرگ و ارزشمند برای مردم استان محسوب می شود.
وی افزود: مردم این دیار با تعلق خاطر ستودنی نسبت به رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی خاک این سرزمین را مادر خود می دانند و همواره در راه نگهداری و محافظت از آن با جان و دل تلاش کرده اند.
وی بیان کرد: مردم این دیار همیشه با حضور گسترده در انتخابات آرای خود را در صندوق رای ریخته اند اما متاسفانه در سطح ریاست جمهوری وعده های بی سرانجام زیادی شنیده و دیده ایم.
وی افزود: قوانین کشور بسیار خوب هستند و مشکل ندارند اما در اجرا اشکالاتی از سوی مجریان قوانین و ناظران آن وجود دارد.
وی ادامه داد: برای آرای مردم پا برهنه و مستضعف این دیار که برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها ریخته می شود باید ارزش قائل شد.
وی با بیان اینکه تاثیرگذاری در ایجاد نشاط و شور انتخاباتی وظیفه ما بزرگان و سران طوایف است گفت: از آنجایی که آرای مردم در انتخابات زمینه ساز تقویت نظام محسوب می شود ما باید همه افراد را ترغیب و تشویق به شرکت در این امر مهم کنیم.
گرگیج گفت: ما از کسانی که انتخاب می شوند چه در شوراها و چه در ریاست جمهوری می خواهیم که قوانین را اجرا کنند.
وی با تقدیر از خبرگزاری جمهوری اسلامی به سبب برگزاری این میزگردها و تلاش در بیان مشکلات جامعه تصریح کرد: تمامی رسانه های سیستان و بلوچستان باید همانند خبرگزاری جمهوری اسلامی با برپایی میزگردهای تخصصی در رفع چالش های موجود استان تلاش کنند.
وی بر رقابت سالم در جامعه تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت شرکت حداکثری مردم در انتخابات و نگاه آن از منظر جهانیان باید همه مردم حضوری پررنگ در این عرصه داشته باشند.
وی با اشاره به اهمیت انتخابات شورای شهر و روستا گفت: کاندیداهایی وارد عرصه این انتخابات شوند که توانایی انجام کار برای مردم داشته باشند در غیر این صورت وارد عرصه نشوند.
وی گفت: بیان این مطلب که شوراها در زاهدان کار نکرده اند درست نیست زیرا برخی در این عرصه تلاش کرده اند.
وی تاکید کرد: باید در شهر زاهدان که ترکیبی از همه اقوام است تغییرات ایجاد شود تا مردم بیش از گذشته احساس رضایت کنند.
وی با بیان اینکه باید از تفرقه بین اقوام پرهیز شود گفت: مردم سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی همواره در طول تاریخ در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشته اند و با وصلت های خانوادگی نشان داده اند که همه یکی هستند و کسی نمی تواند برای پیش برد اهداف خود بین آنان اختلاف ایجاد کند.
این معتمد و ریش سفید طایفه گرگیج تاکید کرد: بزرگان و علما در جامعه ضمن ایجاد آرامش تلاش کنند که ذهنیت های منفی در مورد اقوام را در جامعه کمرنگ کنند زیرا اصلا هیچ گونه اختلافی بین اقوام این استان وجود ندارد.
وی تصریح کرد: برخی افراد برای حفظ منافع شخصی خودشان بین مردم خط ایجاد کرده اند که این مشکل به دست مردم و بزرگان حل شدنی است.

*** فعال بودن بزرگان طوایف درانتخابات سبب شورونشاط و فعال نبودن سبب سستی و رخوت در مردم می شود

کاووس کرد یکی دیگر بزرگان و معتمدان اقوام سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با تاکید بر انتخاب افراد اصلح بدون گرایش های قومی گفت: توجه به انتخاب افراد متخصص و توانمند که در توسعه و پیشرفت شهر و روستا نقش مهمی ایفا کنند باید در اولویت همگان باشد.
وی بیان کرد: عالی ترین مظهر قدرت هر کشور انتخابات آن است زیرا مردم با رای مستقیم خود سرنوشت خویش را تعیین می کنند.
وی ادامه داد: وعده های خلاف در جامعه به راحتی قابل تشخیص است که متاسفانه گاهی به راحتی فریب می خوریم که در این زمینه ضروری است دقت بیشتری لحاظ شود.
وی بیان کرد: انتظار این است همه بزرگان و سران و معتمدان طوایف تلاش کنند افراد را ترغیب به شرکت در انتخابات کنند و در تمام مجالس حضوری پررنگ داشته باشند که زمینه ساز تشویق مردم به حضورپر شور و نشاط است.
وی افزود: اگر بزرگان در عرصه انتخابات فعال نباشند سستی و رخوت در مردم ایجاد می شود.

*** برگزاری نشست های متعدد بزرگان زمینه ساز انتخاب افراد اصلح در انتخابات شوراها
محمد سارانی دیگر بزرگ طوایف سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: بزرگان نقش مهم و تاثیر گذاری برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای دارند.
وی با اشاره به انتخابات شوراها گفت: با توجه به اهمیت انتخابات شوراها باید بزرگان و سران طوایف نشست های متعددی برگزار کنند تا با لحاظ نیازهای کشور افرادی توانمند را وارد این عرصه کنند.
وی با تاکید بر انتخاب افراد بومی هر منطقه برای قبول مسئولیت های اجتماعی گفت: افراد بومی هر منطقه با شناخت توانمندی ها و مشکلات می توانند در رفع مشکلات و بهبود وضعیت بسیارتاثیر گذار باشند.
وی بیان کرد: با توجه به وجود نخبگان فراوان در سیستان و بلوچستان ضروری است بخشی از مسئولان تراز اول کشور نیز از این دیار انتخاب شوند.
کریم گرگیج یکی دیگر از معتمدان سیستان و بلوچستان نیز در این میزگرد گفت: آسیب شناسی در انتخابات از وظایف بزرگان و معتمدان است باید در انتخاب فرد اصلح دقت نظر شود تا برخی افراد به راحتی با دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی به خواسته های خود نرسند.
استان سیستان و بلوچستان افزون بر 260 قوم و طایفه و تیره شیعه و سنی دارد که به سبب قرابت های قومی و طایفه ای و ازدواج ها و وصلت های خانوادگی با یکدیگر مرتبط شده و هیچ طایفه ای نیست که فقط مختص شیعه و یا سنی باشد همین وصلت ها موجب شده تا شیعه و سنی در هم ادغام و منسجم شوند.
این استان همواره در انتخابات مختلف پیشتاز حضور بوده است و با شور و نشاطی که اکنون در میان اقوام و طوایف این استان وجود دارد حضور گسترده بیش از 70 درصدی در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در 29 اردیبهشت دور از انتظار نیست.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.