به گزارش ایرنا با توجه به مشکلات ناشی از خشکسالی های متوالی که کشاورزان سیستان همواره با آن دست به گریبانند و هر چند سال منجر به مهاجرت بسیاری از آنان به دیگر نقاط کشور شده با دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر تامین آب دشت سیستان، طرح انتقال آب با لوله به 46 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این منطقه در سفر سال 93 رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان تصویب شد.
جلوگیری از مهاجرت ساکنان منطقه سیستان و پیامدهای ناگوار اجتماعی و سیاسی آن برای کل کشور، حفظ و پایداری سیستان به عنوان منطقه راهبردی در جغرافیای امنیتی کشور، احیای کشاورزی قابل برنامه ریزی و اسکان رضایتمندانه مردم و حفظ و تثبیت اکوسیستم طبیعی و انسانی دشت سیستان، بهره وری هوشمندانه و بهینه از منابع پایه تولید و تبدیل منطقه به قطب تولید محصولات کشاورزی برای منطقه و کشور و حل مشکل اشتغال شرق کشور و درآمد ساکنان از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.
خدمات ارزنده دولت یازدهم با رویکرد محرومیت زدایی از چهره استان هایی مانند سیستان و بلوچستان که شاخص های توسعه یافتگی در آنها پایین تر از متوسط کشوری است در چهار سال گذشته سبب بهبود روند توسعه پایدار و همه جانبه در این مناطق به ویژه در بخش کشاورزی شده است.
طرح انتقال آب با لوله به 46 هزار هکتار از مزارع دشت سیستان با اعتبار 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به عنوان یکی از پروژه های مختص به دولت یازدهم با 42 درصد پیشرفت در حال انجام است.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
منطقه سیستان متشکل از پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
به گفته مجری طرح آبیاری 46 هزار هکتاری دشت سیستان، 21 کارگاه با 21 پیمانکار هم اکنون در منطقه سیستان برای اجرای این طرح مشغول به کار هستند.
محمدجواد صالحی نژاد افزود: پیمانکاران در 16 ناحیه عمرانی، 2 ایستگاه پمپاژ اصلی، 15 ایستگاه پمپاژ ثانویه و 2 مسیر خط اصلی در حال اجرای عملیات طرح انتقال آب از چاه نیمه های یک، 2 و چهار هستند.
وی اظهار داشت: 130 هزار هکتار زمین قابل کشت در منطقه سیستان وجود دارد که تنها این طرح در 46 هزار هکتار آن اجرایی می شود و انتخاب این سطح از بین زمین های قابل کشت، فرآیندهای پیچیده و طولانی را طی کرد تا به نتیجه مورد نظر رسیدیم.
مجری طرح آبیاری دشت سیستان بیان کرد: اجرای طرح انتقال آب با لوله به 46 هزار هکتار از مزارع سیستان، 70 هزار بهره بردار را در این منطقه زیر پوشش قرار می دهد.
با اجرای طرح انتقال آب با لوله به مزارع دشت سیستان از تبخیر آب در زمان جریان داشتن از مبدا به مقصد جلوگیری می شود و می توان این آب را علاوه بر بخش کشاورزی در خیلی از بخش های دیگر از جمله گلخانه ها و استخرهای چند منظوره مورد استفاده قرار داد.
وی افزود: بر اساس اولویت بندی انجام شده 10 هزار هکتار از زمین های دشت سیستان برای سال زراعی جدید آماده بهره برداری است و آب مورد نیاز این سطح از خروجی چاه نیمه چهارم با ساخت 6 ایستگاه پمپاژ تامین می شود.
وی اظهار داشت: با توجه به منابع مالی که در اختیار داریم تا پایان سال جاری 17 ایستگاه پمپاژ اصلی و ثانویه با 37 متر مکعب انتقال آب ساخته می شود.
مجری طرح آبیاری 46 هزار هکتاری دشت سیستان گفت: 240 میلیون متر مکعب از آب مورد نیاز برای این طرح از چاه نیمه چهارم و 160 میلیون مترمکعب آن نیز از چاه نیمه های یک و 2 تامین می شود.
وی افزود: تا کنون 9 هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده و سه هزار میلیارد نیز در حال هزینه کردن است و بر اساس برنامه ریزی تا پایان امسال باید 20 هزار هکتار از زمین های دشت سیستان آماده بهره برداری شود.
وی تاکید کرد: بیش از 10 هزار میلیارد ریال برای تکمیل این طرح تا پایان سال 97 مورد نیاز است.
مجری انتقال آب به دشت سیستان گفت: چهار هزار کیلومتر لوله برای این طرح نیاز است و در این خط از لوله های فولادی با قطر 2 هزار تا لوله هایی با قطر 200 میلیمتری پلی اتیلین استفاده می شود.
وی بیان کرد: 2 هزار و 940 نفر که بیشتر آنان بومی اند به صورت مستقیم در این طرح مشغول به کار هستند.
وی افزود: در این طرح آب را به صورت سقلی نمی توانیم به زمین های کشاورزی انتقال دهیم و باید با فشار مناسب این کار انجام شود که در این رابطه 17 ایستگاه پمپاژ ساخته می شود.
وی ادامه داد: بیش از 186 دستگاه الکتروپمپ در این ایستگاهها نصب خواهد شد که بخشی از آن انجام شده است.
وی اضافه کرد: برای تامین انرژی این ایستگاهها 52 مگاوات برق نیاز است.
مجری طرح انتقال آب به دشت سیستان گفت: سهم آب هر هکتار هشت هزار و 500 متر مکعب در سال است و هر پنج شهرستان سیستان از طرح 46 هزار هکتاری بهره مند می شوند.
مشاور راهبردی طرح دشت سیستان نیز گفت: علاوه بر استفاده از مشاوران درجه یک کشور از ریش سفیدان و مردم منطقه برای نحوه اجرای طرح 46 هزار هکتاری نظر خواهی و مشاوره گرفته شده است.
محمدتقی اکبری اظهار داشت: بر اساس اسنادی که از گذشته در سازمان آبیاری و جهاد کشاورزی در مورد سهمیه آب هر کشاورز موجود بود میزان سهمیه آب هر کشاورز را مشخص کردیم.
وی بیان کرد: تا کنون هزار و 84 گروه هم آب بر اساس قطعات 20 هکتاری با عضویت 30 هزار و 459 نفر در منطقه سیستان تشکیل شده است.
وی ادامه داد: همچنین سه هزار و 908 کارگاه توانمندسازی با حضور 23 هزار و 942 عضو گروههای هم آب تا کنون در منطقه سیستان برگزار شده است.
وی بیان کرد: این طرح برای نخستین بار در کشور اجرا شده است بگونه ای که آب از مخزن تا زمین کشاورزی با لوله انتقال می یابد و با توجه به شرایط آب و هوایی، تبخیر بالا و نفود آب اجرای این طرح از هدر رفت آب جلوگیری و در مصرف آن به میزان زیادی صرفه جویی می شود به همین سبب از اهمیت ویژه ای در منطقه برخوردار است.
استاندار سیستان و بلوچستان دیروز /سه شنبه/ در نشست شورای اجتماعی دشت سیستان گفت: اولویت نخست طرح آبیاری 46 هزار هکتار مزارع دشت سیستان با لوله در تامین آب، زمین های کشاورزی افراد ساکن در منطقه است.
علی اوسط هاشمی اظهار داشت: یکی از مهمترین رویکردهای اجرای این طرح عدالت محوری است و با توجه به اینکه کشاورزان ساکن در سیستان با شرایط سخت آب و هوایی منطقه دست به گریبان هستند باید در مرحله نخست به زمین های این افراد آبرسانی شود.
وی ادامه داد: در مرحله بعد آب به زمین های کشاورزانی که مجددا با اجرای طرح انتقال آب با لوله در منطقه سیستان حضور پیدا کردند و به کار کشت روی آوردند، تامین و تحویل خواهد شد.
وی افزود: اجرای موفق طرح انتقال آب با لوله به مزارع دشت سیستان نیازمند تغییر نگاه در کشاورزان است اما با توجه به سن بالای بیشتر فعالان در این حوزه باید کمپینی از فرزندان تحصیل کرده آنان با محوریت جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات در این زمینه تشکیل شود.
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: با تغییر در نگاه به ظرفیت های بخش کشاورزی منطقه می توان بهترین استفاده را از توانمندی های موجود در منطقه با هدف افزایش سطح تولید و اشتغالزایی کرد.
وی گفت: اجرای طرح انتقال آب با لوله سبب ارزشمند شدن زمین های کشاورزی در سیستان و فراهم کردن زمینه بازگشت مردم که در گذشته از منطقه مهاجرت کرده بودند، شده است.
وی افزود: تامین اعتبار مورد نیاز این طرح در اولویت است و به هیچ عنوان نباید عملیات اجرای آن به تاخیر بیافتد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: طرح 46 هزار هکتاری بزرگترین طرح اقتصاد مقاومتی از لحاط تولید و اشتعال در استان است.
رضا نجفی اظهار داشت: اجرای این طرح در منطقه سیستان تحول ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: خشکسالی در منطقه سیستان سبب مهاجرت مردم این منطقه به اقصی نقاط کشور شده است که اجرای این طرح از مهاجرت جلوگیری می کند.
وی گفت: با اجرای طرح 46 هزار هکتاری در منطقه سیستان 100 هزار شغل پایدار ایجاد می شود.
وی افزود: سالانه 300 میلیون متر مکعب آب از چاه نیمه های سیستان تبخیر می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: با اجرای این طرح هدر رفت آب از 75 درصد به کمتر از پنج درصد می رسد.
وی خاطر نشان کرد: با اجرایی شدن طرح آبیاری نوین با 400 میلیون متر مکعب آب کل منطقه سیستان را مدیریت می کنیم.
نجفی گفت: با تغییر الگوی کشت و کاهش میزان مصرف آب، تولید در منطقه سیستان سه برابر افزایش پیدا می کند.
وی اظهار داشت: بیش از هزار و 500 گلخانه و 2 هزار هکتار باغ انگور در شهرهای مختلف سیستان وجود دارد.
سیستان و بلوچستان با 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت و 187 هزار و 502 کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود که بنا به گفته علی اوسط هاشمی استاندار این استان افزون بر 51 درصد جمعیت استان در روستاها و بقیه در شهرها سکونت دارند.
این استان دارای 19 شهرستان است و افزون بر 1300 کیلومتر مرز زمینی با کشورهای افغانستان و پاکستان و 310 کیلومتر مرز دریایی در دریای عمان دارد.
3042** 6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.