به گزارش ایرنا کامبیز مشتاق گوهری روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: 396 هزار و 87 نفر شمار اقامت کنندگان مسافران نوروزی در سیستان و بلوچستان در سال گذشته بوده است.
وی ادامه داد: حدود سه میلیون تردد وسیط نقلیه سبک، نیمه سنگین و سنگین به سیستان و بلوچستان از 25 اسفند تا 14 فروردین بوده که رشد 6 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.
وی با بیان اینکه پارسال از 12 نوروزگاه کشور سه نوروزگاه به سیستان و بلوچستان اختصاص داشت افزود: به دلیل فعالیت های مطلوب صورت گرفته در این زمینه این استان و کردستان مقام نخست را در نوروزگاهها کسب کردند.
*** تمرکز میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان امسال بر رسانه ها
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: برگزاری تورهای مختلف خبری و اطلاع رسانی مطلوب رسانه های استان در انعکاس زیبایی ها و آثار تاریخی سبب شد امسال شاهد حضور تعداد زیادی گردشگر و مسافر نوروزی به این استان باشیم.
مشتاق گوهری با بیان اینکه می توان از ابزارهای جدید برای معرفی هر چه بیشتر سیستان و بلوچستان بهره گرفت اظهار داشت: با توجه به اینکه حمایت از اصحاب رسانه مورد توجه است از خبرنگاران انتظار داریم در معرفی هر چه بیشتر استان تلاش کنند.
وی بیان کرد: طرح شناسایی و ساماندهی صنعت گران فاقد مجوزهای صنایع دستی برای نخستین بار همزمان با چهار استان دیگر کشور سال گذشته در این استان نیز انجام شد.
وی با بیان اینکه در قالب این طرح 6 هزار صنعت گر شناسایی شدند بیان کرد: افراد شناسایی شده در قالب این طرح علاوه برگرفتن تسهیلات، زیر پوشش بیمه صندوق بیمه روستائیان، کشاورزان و عشایر قرار خواهند گرفت.
وی ادامه داد: امسال نیز این طرح ادامه می یابد به گونه ای که پیش بینی می شود پنج هزار صنعتگر دیگر امسال شناسایی شوند.
وی اضافه کرد: هم اینک 180 شرکت تعاونی در زمینه صنایع دستی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که افزون بر 2 هزار نفر عضو آن هستند.

** شهر سوخته مکان جذاب برای گردشگران نوروزی سیستان و بلوچستان
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: شهرسوخته سیستان با تمدنی پنج هزار ساله در ایام نوروز بیشترین گردشگر را به خود اختصاص داد.
وی تاکید کرد: این شهر با 40 سال کاوش هم اینک به عنوان یک مکتب در جهان مورد تدریس قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا شهرسوخته واقع در شمال سیستان و بلوچستان با قدمت بیش از پنج هزار سال به عنوان یکی از آثار جهانی ایران شناخته می شود که تا کنون در فصل های مختلف کاوش آثار بسیار ارزشمندی چون نخستین چشم مصنوعی جهان، نخستین انیمیشن، آثار نخستین جراحی جمجمه، شبکه فاضلاب، پارچه و سفال های گوناگون در آن کشف شده است.
سایت جهانی شهر سوخته همه ساله مورد بازدید شمار زیادی از هموطنان و گردشگران خارجی قرار می گیرد.
این محوطه باستانی هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو است که با برخورداری از قدمت 5000 ساله به عنوان یکی از پیشرفته ترین شهرهای باستانی دنیا شناخته می شود.
همچنین نکته جالب اینکه باستان شناسان تاکنون هیچ نوع سلاحی از این شهر بدست نیاورده اند که این خود نشان دهنده سکونت مردمی صلح طلب و آرام در این منطقه است.
منطقه سیستان متشکل از پنج شهرستان زابل، هامون، هیرمند، زهک و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
وی با اشاره به اهمیت بازسازی بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان گفت: سال گذشته کوه خواجه و قلعه بمپور از جمله مکان های تاریخی بود که مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه پرونده آس باد سیستان در اولویت ثبت جهانی میراث فرهنگی کشور قرار دارد افزود: راه اندازی پایگاه میراث فرهنگی در امکان تاریخی و دیدنی نظیر زاهدان کهنه، قلعه های بلوچستان و دره نگاران سراوان و غیره در دستور کار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان قرار دارد.
وی با اشاره با دستاوردهای برجام گفت: برجام با افزایش مبادلات و تسهیل سفر افزایش ورود گردشگران به کشور را به همراه داشت.

** رویکرد توسعه ای در پژوهش اولویت میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: رویکرد این نهاد در زمینه پژوهش رویکرد توسعه ای است.
مشتاق گوهری با اشاره به اهمیت اطلس زبان شناسی اظهار داشت: استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و اصفهان تنها استان های کشور هستند که اطلس زبان شناسی آنها جمع آوری و تهیه شده است.

** ثبت نام شیرمحمد اسپندار در میراث فرهنگی کشور
وی بیان کرد: شیر محمد اسپندار نخستین هنرمند سیستان و بلوچستان است که نام وی در میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.
به گزارش ایرنا دونلی، ساز بادی کمیاب و متشکل از دو نی است که در اصطلاح محلی به آن نر و ماده می گویند و در آن نی راست با هفت سوراخ نغمه اصلی را می نوازد و نی چپ با هشت سوراخ اجرای نت پایه را بر عهده داشته و به صورت واخوان استفاده می شود.
نواختن دونلی بسیار دشوار است و تنها معدودی از نوازندگان بلوچ قادر به اجرای آن هستند اما اسپندار استاد مسلم و یگانه آن در جهان محسوب می شود.

**بوم گردی و الگو سازی برای امکان تفریحی در اولویت میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان
مشتاق گوهری با اشاره به اهمیت تداوم برنامه های گردشگری در طول سال با توجه به نامگذاری استان با عنوان«سیستان و بلوچستان مقصد گردشگری ناشناخته ایرانیان» گفت: برای بهره مندی بیشتر مسافران از فضاهای دیدنی و جذاب استان در مناطق روستایی و ایجاد اشتغال برای این قشر از جامعه، بوم گردی و الگو سازی مورد توجه است.
وی با اشاره به اهمیت کویر گردی افزود: امسال اعتبار ویژه ای برای راه اندازی تنها کاروان سرای واقع در بیابان لوت در نظر خواهیم گرفت.

***مهمترین زیرساخت توسعه سیستان و بلوچستان در حوزه میراث فرهنگی ورود گردشگران است
وی بیان کرد: در کنار اقدامات صورت گرفته در بخش توسعه زیر ساخت ها ورود گردشگران به سیستان و بلوچستان می تواند مهمترین نقش را در این حوزه ایفا کند.
7316** 3213**6081 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.