به گزارش ایرنا، اینک در آستانه فصلی نو از شکفتن شکوفه های توسعه جهشی در سیستان و بلوچستان که سال ها نادیده گرفته شده بود و از چرخه نشاط و پویایی بازمانده بود، دکتر حسن روحانی برای بازدید از دستاوردهای فراوان دولت تدبیر و امید برای سومین بار وارد این استان خواهد شد.
سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور با تنوع فرهنگی و قومیتی بسیار که سال های زیادی به دلایل مختلف نادیده انگاشته و این گنج بزرگ زیر خاکستر نامهربانی ها مدفون شده بود اینک با عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب و همت دولت برخواسته از بطن مردم و نظام اسلامی در حال حرکت به سمت توسعه و پیشرفت است.
با نگاهی گذرا به فعالیت های دولت یازدهم و دولت های پیشین به وضوح می توان رشد شاخص های مثبت را در نمودار توسعه و پیشرفت سیستان و بلوچستان در زمان فعالیت این دولت یافت.
دولت تدبیر و امید یکی از فعالترین دولت ها در راستای آبادانی سیستان و بلوچستان بوده است بطوریکه حتی بسیاری از منتقدان خدمات آن را در این استان بازگو می کنند.
*امنیت
سیستان و بلوچستان با 11.5 درصد از وسعت ایران اسلامی پهناورترین استان کشور محسوب می شود که تا پیش از این سایه ای سیاه از نا امنی و تهدیدهای گوناگون از آن ساطع می شد.
همجواری این استان با 2 کشور افغانستان و پاکستان که به ترتیب ضریب بالایی از تولید مواد مخدر و گروهک های تروریستی را در خود جای داده اند سبب شده بود تا سال های زیادی مضرات این تهدیدها دامنگیر این استان نیز شود که از نمونه های آن می توان به انفجارهای تروریستی، گروهک های مختلف و برخی راهزنی ها و امثال آن اشاره کرد که این استان را به گونه ای غیر شایسته در کشور معرفی کرده بود.
با روی کار آمدن دولت یازدهم و توجه به امنیت مرزی در کشور فعالیت های زیادی در مرزهای این سامان به منظور ارتقا مولفه های امنیتی شکل گرفت.
استاندار سیستان و بلوچستان در این باره گفت: امنیت کنونی سیستان و بلوچستان در طول تاریخ انقلاب اسلامی بی سابقه بوده است.
علی اوسط هاشمی ادامه داد: علت اصلی این امنیت را می توان هوشیاری نیروهای امنیتی، انتظامی و نظامی ، علما، معتمدان، ریش سفیدان و مردم این استان دانست که با همکاری مطلوب توانسته اند امنیت کنونی را ایجاد کنند.
وی بیان کرد: با تلاش های صورت گرفته در 2 سال اخیر اینک سیستان و بلوچستان به یکی ار امنترین استان های کشور تبدیل شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان همچنین به رضایتمندی مردم استان از امنیت موجود اشاره کرد.
فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور نیز گفت: امروز مرزداران غیور سیستان و بلوچستان با تمام توان در سخت ترین شرایط در حال تلاش برای حفظ امنیت استان هستند.
سردار سرتیپ پاسدار محمد مارانی تصریح کرد: امنیت کنونی سیستان و بلوچستان و ایران اسلامی مرهون خون شهدای انتظامی و نظامی است.
یکی از شهروندان اهل سنت زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تا حدود سه سال قبل در ایام مختلف همواره منتظر اخبار ناراحت کننده از بمب گذاری ها یا کشتار دسته جمعی مردم استان بودیم.
عبدالاحد ریگی گوته ادامه داد: دولت جدید (یازدهم) با بها دادن به اقوام و مذاهب اهل سنت و نیز استفاده از مردم بومی در نقاط حساس مرزی و برنامه ریزی های درست دیگر توانست امنیت مطلوبی را در سیستان و بلوچستان برقرار کند.
وی اظهار داشت: دوستی و برادری در زمان دولت یازدهم بیشتر از همیشه بین اهل سنت و شیعه این استان به چشم می خورد.
وی افزود: حاضریم تمام تحریم ها و مشکلات را تحمل کنیم اما امنیت کنونی در سیستان و بلوچستان باقی بماند.
*حمایت از کارگاه های کوچک
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به توجه ویژه دولت به طرحهای تولیدی و صنعتی گفت: با همت و تلاش دولت افزون بر 110 واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل این استان به چرخه فعالیت دوباره بازگشته و این کار موجب اشتغال 2 هزار و 500 نفر شده است.
هاشمی افزود: دولت تدبیروامید به منظور ایجاد اشتغال از هیچ کوششی در زمینه راه اندازی طرح های تولیدی دریغ نمی کند.
وی اظهار داشت: سرمایه گذاران در هر جای استان واحد تولیدی راه اندازی کنند و موجب ایجاد اشتغال شوند از آنان حمایت می کنیم و دست شان را می بوسیم.
وی بیان کرد: ایران اسلامی به ویژه استان سیستان و بلوچستان با طرح های در دست اجرا و اجرا شده آینده ای متفاوت خواهد داشت و طرح های زیربنایی و توسعه ای در این استان می تواند تحولات عظیمی را ایجاد کند.
*اقتصاد مرزی
این استان مرزی با حدود هزار و 100 کیلومتر مرز با دو کشور افغانستان و پاکستان و نیز مرز وسیع آبی با اقیانوس های جهان یکی از بهترین فرصت های شکوفایی اقتصادی را در کشور داراست که در دهه های قبل کمتر به آن توجه شده بود.
2 کشور افغانستان و پاکستان در جوار سیستان و بلوچستان بازارهای مطلوبی تلقی می شوند که همواره به دلایل مختلفی به آن بی توجهی می شده که از نمونه های آن می توان قانون مالیات بر صادرات را بیان کرد که سبب ورشکستگی بسیاری از کارگاه های تولیدی این استان شد.
دولت یازدهم با نگاه نافذ و آینده نگر در صدد استفاده بهینه از مرز برآمد بطوری که توسعه روابط مرزی، افزایش پایانه های مرزی و بازگشایی دریچه های مرزی برای تجارت کوله بری مرزنشینان و فروش سهمیه سوخت مرزی و واریز درآمد حاصل از آن به حساب های مردم از جمله فعالیت های موثر این دولت در راستای فعال کردن مرز است.
*تلاش بی وقفه برای 'آب و منطقه آزاد' در سیستان
مردم منطقه سیستان در نخستین سفر رئیس جمهور به این منطقه خواستار دو مقوله 'آب و منطقه آزاد' بودند که برای حل مشکل آب و استفاده بهینه از ظرفیت های آبی طرح 'آبرسانی به 46 هزار هکتار زمین زراعی در شمال سیستان و بلوچستان از طریق لوله' عظیمترین برنامه آینده نگر دولت برای سیستان بود، در این طرح که بطور زود بازده هزار و 800 نفر مشغول بکار شدند چشم انداز زیبایی از تغییر الگوی کشت و کاهش 90 درصدی تبخیر آب وجود دارد که در سال های آینده سبب توسعه کشاورزی منطقه سیستان خواهد شد.
علاوه بر این آبرسانی به 100 هزار هکتار از مزارع جنوب استان (منطقه بلوچستان) به وسیله لوله از دیگر مصوبات و برکات سفر نخست رئیس جمهوری به استان است.
استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: دولت برای استفاده بهینه از آب و خاک برنامه های مهمی در پیش دارد که اجرای 46 هزار هکتار آبیاری نوین در منطقه سیستان و یکصد هزار هکتار در مناطق بلوچستان بر همین مبنا طرح ریزی شده است.
هاشمی ادامه داد: اجرا و تکمیل طرح انتقال آب با لوله به 46 هزار هکتار زمین در سیستان هزاران شغل ایجاد می کند.
وی افزود: از آنجایی که هدف از اجرای طرح آبیاری نوین، ایجاد اشتغال و تامین معیشت مردم سیستان است اجرای این طرح زمینه ایجاد سایر واحدهای جانبی آن را نیز فراهم می کند.
وی تصریح کرد: توسعه الگوهای کشت و توجه به مبحث مهم صادرات و تولید محصولات با کیفیت و مطابق با نیاز بازارهای جهانی بایستی در منطقه تقویت و از ظرفیتهای موجود به درستی بهره گرفته شود.
همچنین بنا به درخواست مردم منطقه سیستان موضوع 'منطقه آزاد سیستان' با پیگیری های مکرر نماینده دولت یازدهم و برنامه ریزی های مدون تا صحن علنی مجلس شورای اسلامی پیش رفت اما با برخی بی مهری ها در کمیسیون مربوطه رو به رو شد، البته این طرح همچنان با جدیت از سوی دولت و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل گفت: تصویب منطقه ویژه اقتصادی رامشار 15 سال به طول انجامید در حالی که منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان در مدت 6 ماه در هیات دولت به تصویب رسید و دولت هیچ کوتاهی در روند تصویب آن نداشته است.
هوشنگ ناظری ادامه داد: دولت تمام تلاش خود را در این زمینه بکار گرفته و حجت را تمام کرده است و نهایی شدن این امر بستگی به همت نمایندگان دارد.
وی افزود: برنامه ریزی های دولت به گونه است که منطقه آزاد سیستان مکمل منطقه آزاد چابهار در جنوب باشد و زنجیره ای از فعالیت ها و پویایی را در سراسر این استان بوجود آورد.
سومین سفر رئیس جمهوری می تواند نشاندهنده قوت اراده دولت در تلاش برای تحقق این خواسته ها در سیستان و بلوچستان باشد.
*مشکلات زیست محیطی
وسعت سیستان و بلوچستان و شرایط جوی و جغرافیایی آن سبب شده تا مخاطرات بسیاری در آن بوقوع بپیوندد که گونه های مختلف آن را می توان در طوفان و دمای هوای بسیار بالای شمال استان، سیلاب ها و زلزله های مرکز و جنوب و موج های خروشان دریای عمان یافت.
دولت تدبیر و امید با تدبر در مشکلات گذشته و نگاهی امید بخش به آینده تیم ستاد بحران بسیار قوی برای سیستان و بلوچستان در نظر گرفت و نیز بطور مکرر رئیس ستاد بحران کشور را به این استان کشانده است.
تصویب تالاب بین المللی هامون به عنوان ذخیره گاه زیست کره هامون در عرصه جهانی از دیگر دستاورد های دولت یازدهم بوده است.
سفر رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان سبب دلگرمی مردمی می شود که بیشتر ماه های سال را با طوفان های شن دست و پنجه نرم می کنند و تسلی بر جان آفتاب سوختگانی خواهد بود که با وجود دمای زیاد هوا همواره با تمام وجود برای آبادی ایران اسلامی تلاش می کنند.
*گردشگری
سیستان و بلوچستان از دشت های شمال تا دریای مواج جنوب خود سراسر مناطق دیدنی و باستانی است که نشان از تمدن و فرهنگ دیرینه مردم این منطقه دارد.
استانی که تا پیش از این نامی از آثار باستانی آن به میان نیامده بود و کمتر گردشگر داخلی و خارجی در آن رفت و آمد داشت اینک به عنوان مقصد گردشگری داخلی و خارجی سال 96 ایران اسلامی شده است که این امر تنها با همت دولت تدبیر و امید اجرایی و سبب مطرح شدن این استان کمتر شناخته شده در عرصه ملی و بین المللی می شود.
*صنعت و معادن
بی شک یکی از دستاوردهای ماندگار دولت یازدهم در سیستان و بلوچستان فعال کردن بخش های صنعت و معدن در این استان است که نتایج خاصل از آن سال های سال پا برجا خواهد بود.
ایجاد کارخانه های متعدد از جمله کارخانه آنتی موان، کارخانه لاستیک سازی، پتروشیمی، خودروسازی و بسیاری از کارخانه های دیگر و نیز فعال کردن بسیاری از صنایع کوچک و متوسط که پیش از این در بی مهری ها ورشکست شده بودند از جمله اقدامات دولت یازدهم محسوب می شود.
*گاز
دولت یازدهم با نگاهی توسعه محور از ابتدا به دنبال رفع محرومیت ها در سیستان و بلوچستان بوده و یکی از اقدامات بسیار ارزشمند آن امضا قرارداد گازرسانی به سیستان و بلوچستان با اعتباری بالغ بر 75 هزار میلیارد ریال بوده است.
استاندار سیستان و بلوچستان در این باره گفت: این استان با توجه به نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به سوی صنعتی شدن حرکت می کند.
هاشمی اظهار داشت: اعتبار اختصاص یافته به طرح گازرسانی سیستان و بلوچستان معادل اعتبار عمرانی چندین ساله این استان است.
وی ادامه داد: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 92 دولت 92 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های عمرانی در سیستان و بلوچستان هزینه کرده در حالی که تنها پروژه گازرسانی به این استان با 75 هزار میلیارد ریال اعتبار برابر با دو سوم کل این هزینه ها است.
وی افزود: 30 هزار میلیارد ریال اعتبار در برنامه پنجم توسعه به این استان اختصاص یافته است.
وی بیان کرد: با گازرسانی به سیستان و بلوچستان مصوب شده که در ایرانشهر و سواحل مکران مجتمع های پتروشیمی ایجاد شود تا این استان به عنوان هاپ سوم صنعت پتروشیمی کشور شناخته شود.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان از لحاظ تامین منابع سوختی معادل (سالانه چهار میلیارد و 700 میلیون لیتر) بیشترین بار را بر دوش وزارت نفت قرارداده که با راه اندازی طرح گازرسانی این آمار کاهش پیدا می کند.
استان بی گاز در سایه گاز رسانی نه تنها کاهش مصرف فراورده های نفتی و تهدیدهای ناشی از آن را تجربه خواهد کرد بلکه انقلابی در سرعت توسعه آن بوجود خواهد آمد.
حال باید در نظر داشت که از سفر سال 93 رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان 23 وعده، 54 تفاهم نامه و 22طرح سرمایه گذاری انجام شده است که به گفته مسئولان 90 درصد آنها عملی شده و تحقق یافته اند، این سفر می تواند سفری امید بخش در تمام زمینه ها برای طرح های مختلف سیستان و بلوچستان باشد و نیز این سفر نشاندهنده این است که سیستان و بلوچستانی که اینک در مدار توسعه قرار گرفته برای دولت از اهمیت زیادی برخوردار است.
اینک که شرایط جوی در سیستان و بلوچستان شکننده شده حضور رئیس جمهوری می تواند دلگرمی برای مردم استان بوده و سبب اعتماد بیشتر آنان به این دولت خدمتگزار شود.
دکتر روحانی قصد دارد تا در سفر خود وعده ای بسیار مهم یعنی برافروختن مشعل گاز در سیستان و بلوچستان را عملی کند و نیز دو بانده کردن فرودگاه زاهدان را به همگان نشان دهد.
به هر حال با تمام کمی و کاستی های موجود و شعارهای مخالفان و منتقدان، دولت یازدهم توانسته از خود کارنامه ای درخشان نه تنها در سیستان و بلوچستان بلکه در ایران اسلامی و منطقه و جهان بجای گذارد و اینک این سفر نوید بخش فردایی نوتر و بهتر خواهد بود.
7311**6081 خبرنگار: اسماعیل مرادقلی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.