مهدی حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عامل ایجاد کننده بیماری جذام در انسان باکتری مایکوباکتریوم لیپرا است که در پرندگان هیچگونه بیماری ایجاد نمی کند و در خصوص طیور بیماری به اسم جذام وجود ندارد.
وی ادامه داد: تصاویری که اخیرا در برخی از شبکه های اجتماعی از زخم کف پا در طیور دست به دست گشته نوعی بیماری درماتیت (Bumblefoot) است و این عارضه در طیوری که در مرغداری های صنعتی پرورش پیدا می کنند بسیار شایع است.
وی تصریح کرد: این بیماری در اثر زخم شدن کف پای طیور به دلایل مختلفی نظیر رطوبت بستر، عوامل تغذیه ای و غیره به وجود می آید که به دنبال آن ضایعات نکروتیک ایجاد شده و با ورود عوامل باکتریایی که در محیط وجود دارد سبب عفونت ثانویه می شود و مزمن شدن آن نیز جای زخم ایجاد می کند.
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: این عارضه که کاملا موضعی است، معمولا تاثیری بر سایر قسمت های بدن طیور بر جای نمی گذارد.
حسینی در خصوص زخم هایی که بر روی سینه طیور وجود دارد گفت: با توجه به بسته بودن سیستم پرورش در مرغداری های صنعتی، در زمستان ها معمولا بستر خیس شده و به راحتی خشک نمی شود و در زمان استراحت که پرنده بر روی بستر می خوابد به دلیل جثه سنگین به ویژه در روزهای پایانی پرورش، قسمت سینه مرغ در تماس با بستر آزرده شده و سبب ایجاد زخم، عفونت و به تبع آن ایجاد چنین حالتی می شود و هیچ ربطی به جذام ندارد.
وی خاطر نشان کرد: پای مرغ در کشتارگاه از ساق قطع شده و همچنین لاشه طیوری که در کشتارگاههای صنعتی ذبح می شوند زیر نظر کادر مجرب دامپزشکی مورد بازرسی قرار می گیرد.
وی افزود: قسمت هایی از لاشه مرغ که دارای زخم یا هر نوع ضایعه ای غیرقابل مصرف انسانی باشند حذف و در زمان بسته بندی از خط استحصال خارج می شود.
وی ادامه داد: بنابر این گوشت مرغی که در کشتارگاه و زیر نظر دامپزشکی کشتار و بسته بندی شده باشد کاملا سالم و بهداشتی است و مردم می توانند با اطمینان خاطر مصرف کنند.
وی به شهروندان توصیه کرد از خرید مرغ زنده پرهیز و گوشت سفید مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی شده و از محل های مجاز تهیه کنند.
7316**3042 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.