دراین مطلب آمده است: رسیدن به آرامش یکی از اهداف ماشینی شدن زندگی شهری است. شهروندان به دنبال تأمین آسایش و آرامش در خانه های خود هستند و مسئولان سعی می کنند زمینه این آرامش را برای شهروندان فراهم کنند. اما در این میان هستند کسانی که برای لحظه ای تفریح و تخلیه هیجان، این آرامش را برهم می زنند.
توسعه فیزیکی شهر زاهدان از کوچه ها و خیابان های کم عرض در بافت قدیمی آغاز شد و به سمت بزرگراه ها و خیابان های طویل در اطراف زاهدان تداوم یافت و در نتیجه این توسعه چندین خیابان بزرگ برای حل مشکلات ترافیکی و عبور و مرور آسان ایجاد شد اما بی توجهی برخی شهروندان به فرهنگ شهرنشینی مشکلاتی را در این مناطق ایجاد کرده است.
بزرگراه سرداران شهید، بولوار انقلاب و بولوار پرستار زاهدان اخیراً جایگزین خیابان دانشگاه برای تاخت و تاز کورس بازان خودرو شده است. ترس عبور از عرض بولوار در روز و آلودگی صوتی و تصادفات ناشی از این رقابت های کاذب در شب، از مشکلات ساکنان این مناطق در زاهدان است.
«شیبک» یکی از ساکنان بولوار انقلاب زاهدان است که پدرش را بر اثر رقابت 2 خودرو در این خیابان از دست داده است. وی می گوید: یک روز پدرم برای خرید نان قصد عبور از عرض بولوار انقلاب را داشت که در نیمه راه با یک خودروی وانت که در حال رقابت با خودروی دیگری بود، تصادف کرد و جان باخت. طبق گزارش پلیس از صحنه تصادف سرعت خودروی وانت 150 کیلومتر در ساعت بود. راننده خودرو نیز به دلیل اینکه خودرو بیمه بود، با وثیقه آزاد شد و حتی یک شب هم در بازداشت نماند. او به راحتی می تواند با پرداخت دیه به زندگی اش ادامه دهد و خودرو نیز نهایتاً تا 2 ماه توقیف می شود اما پدر یک خانواده به دلیل این سهل انگاری و رقابت بیجا در خیابان های شهر از دنیا رفت و نبودش با پرداخت دیه جبران نمی شود.
یکی از ساکنان بولوار پرستار نیز عنوان می کند: خواب راحت و بدون سر و صدا را دیگر فراموش کرده ایم صدای ناخوشایند لاستیک، بوق های ممتد و صدای وحشتناک موتورسیکلت ها آرامش را از ساکنان این بولوار ربوده است.
«شهرکی» ادامه می دهد: همسرم در ماه های آخر بارداری به سر می برد و تاکنون بارها اتفاق افتاده است که نیمه های شب با صدای لاستیک با ترس و نگرانی از خواب می پرد. اگر یک شب بر اثر این آلودگی صوتی مشکلی برای همسر و فرزندم پیش بیاید چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ افرادی در خلوتی خیابان و نبود پلیس در این ساعات کورس می گذارند و به هیچ وجه به فکر آسایش ساکنان نیستند.
«مرادی» یکی از کاسبان بولوار انقلاب می گوید: روزی داشتن بزرگراه و خیابان های عریض از آرزوهای مردم زاهدان بود اما برخی افراد سودجو باعث می شوند تا ایجاد چنین امکاناتی به ضرر مردم تمام شود. روزهایی که پلیس همراه با دوربین کنترل سرعت در این خیابان حضور دارد، تردد خودروها استاندارد است و مشکلی هم ایجاد نمی شود. اما مواقعی که خبری از پلیس نباشد، خیلی باید مراقب بود.
ایجاد «کنارگذر» ضروری است
نایب رئیس شورای شهر زاهدان درباره این مشکلات می گوید: بزرگراه سرداران شهید، بولوار انقلاب و پرستار از جمله معابر مواصلاتی غرب زاهدان است که در نقشه توسعه فیزیکی شهر زاهدان در آینده نقش مهمی خواهد داشت و هم اکنون بسیاری از مشکلات تردد به واسطه این خیابان ها برطرف شده است.
«عطاءا... شه بخش» ادامه می دهد: بزرگراه ها و خیابان های عریض یکی از نیازهای اصلی کلان شهرهاست اما آنچه اهمیت دارد فرهنگ صحیح استفاده از این امکانات است. در سال های گذشته خیابان دانشگاه زاهدان محل اجرای حرکات نمایشی و رقابت خودرو سواران بود که با افزایش گشت های پلیس و نصب دوربین های کنترل سرعت شاهد کاهش این تخلفات در این خیابان هستیم اما وجود معابر عریض با آسفالت مناسب در محلات جدید شهر مجدد بستری را برای استفاده نادرست فراهم کرده است.
وی تصریح می کند: برای جلوگیری از این تخلفات و ایجاد آسایش برای ساکنان این مناطق، طبق آنچه در حیطه وظایف شورای شهر است، می توان با ایجاد سرعت گیرهای بیشتر و نصب پل عابر پیاده از وقوع حوادث رانندگی در این خیابان ها جلوگیری کرد.
وی معتقد است: ایجاد کنارگذر نیز یکی از ضروریات این معابر است که در طراحی اولیه آن ها رعایت نشده است و هنگامی که یک خودرو با سرعت بسیارپایین از معبر فرعی قصد ورود به بزرگراه را دارد باعث ایجاد وقفه در سرعت خودروهایی می شود که در بزرگراه در حال عبور هستند. بنابراین ایجاد کنارگذر علاوه بر اینکه خطر ورود به بولوار یا بزرگراه را کمتر می کند عرض خیابان را نیز کمتر می کند و قدرت مانور رانندگان متخلف را نیز کاهش می دهد.وی خاطر نشان می کند: مردم ساکن در این مناطق می توانند مشکلات و درخواست های خود را به صورت کتبی به شورای اسلامی شهر ارائه دهند تا اقدامات لازم برای رفع این مشکلات انجام شود.
خودروی رانندگان متخلف توقیف می شود
فرمانده انتظامی زاهدان نیز در این باره می گوید: برهم زدن نظم عمومی و ایجاد خطر برای شهروندان جرم است و با کورس‌های شبانه به شدت برخورد می‌شود. طبق حکم قضایی رانندگانی که در شهر مبادرت به ایجاد آلودگی صوتی، حرکات نمایشی با خودرو و رانندگی با سرعت غیرمجاز می کنند توسط گشت های پلیس حاضر در محل متوقف شده و به نسبت تخلفی که انجام داده اند خودرو از 10 روز تا 2 ماه توقیف می شود.
سرهنگ «علی عارف نژاد» ادامه داد: گشت های کلانتری و پوششی به علاوه یگان امداد در این خیابان ها حضور دارند و تقریباً هر شب در این نقاط توقیف خودرو اتفاق می افتد اما از آن جا که به تازگی انتهای بولوار پرستار باز شده، نیاز است تا تعداد گشت در این منطقه افزایش پیدا کند.
8006**دریافت کننده: نرگس تیموری **انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.