اردشیر شهرکی روز چهارشنبه اظهارداشت: افزایش سطح کشت پسته در سیستان و بلوچستان در راستای تغییر الگوی کشت،توسعه کشت‌های اقتصادی و ارزآوری در قالب پرداخت بیش‌از پنج میلیارد ریال کمک بلاعوض انواع نهاده و نهال به پسته کاران استان انجام شده است.

وی افزود: شاخص‌ترین برنامه سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان افزایش عملکرد در واحد سطح و تبدیل مزارع محصولات زراعی با مصرف آب بالا به محصولات باغی کم آب بر از جمله پسته است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان برگزاری دوره‌های ویژه آموزشی با حضور مروج ارشد پسته کشور، بازدید کشاورزان و کارشناسان از باغات پسته زرند، رفسنجان و سیرجان را از دیگر برنامه‌های حمایتی سازمان برای توسعه کمی وکیفی تولید پسته در استان برشمرد و تاکید کرد: برنامه توسعه باغات پسته علاوه‌بر زاهدان و خاش در شهرستان‌های میرجاوه و حوزه سیستان نیز در حال اجراست.
وی بیان کرد:برای جلوگیری از ورود آفات و بیماری‌ها ترویج کشت مستقیم پسته را در برنامه کاری این مدیریت قرار گرفته است.
شهرکی اظهارداشت: سالانه هفت هزار و۵۰۰تن پسته از سطح هفت هزار و ۲۷۶هکتار باغات بارور استان برداشت و روانه بازار مصرف داخل و خارج از کشور می‌شود.

وی با اشاره به کیفیت پسته تولیدی سیستان و بلوچستان گفت: پسته تولیدی این استان به دلیل شرایط بسیار مطلوب آب و هوایی منطقه و استفاده کم از سم و کود از کیفیت بالایی برخوردار است به طوریکه می‌توان از آن به عنوان محصول ارگانیک نام برد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: کله قوچی، اوحدی، اکبری، بادامی و احمد آقایی عمده ارقام کشت پسته در سیستان و بلوچستان به شمار می‌روند.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با تولید بهترین و با کیفیت ترین پسته یکی از مهمترین قطب های تولید این محصول در کشور است که به سبب نداشتن کارگاه های فرآوری و بسته بندی، پسته با کیفیت تولیدی آن در گمنامی فرو رفته و به ناچار در بسته هایی با نام دیگر مناطق کشور صادر می شود.
این استان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.