دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول ۲ سال گذشته چهار سفر به سیستان و بلوچستان داشته که هر یک از این سفرها خیرات و برکاتی در حوزه فرهنگ و هنر این استان برجا گذاشته است

چهارمین سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که معاون فرهنگی، مدیرکل امور استانها و رییس اداره روابط عمومی این وزارتخانه وی را همراهی می کردند به منظور شرکت در اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی شعر فجر انجام شد.

ساخت پلاتو (تماشاخانه) در برخی شهرستانهای سیستان و بلوچستان یکی از مهمترین خواسته های هنرمندان حوزه نمایش در سفرهای قبلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که دکتر صالحی قول مساعد برای انجام آن را داد.

نخستین وعده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه محقق شد و تماشاخانه نخل و آفتاب زاهدان که با وجود محدودیت‌های اعتباری و مشکلات اقتصادی کشور در فرهنگسرای جوان این شهر ساخته شد با حضور دکتر صالحی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

حضور در گلزار شهدا و ادای احترام به مقام شامخ شهیدان، دیدار با نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، حضور در شورای فرهنگ عمومی، دیدار با علما و روحانیون شیعه و سنی زاهدان که با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان، استاندار، امام جمعه اهل سنت، فرماندار زاهدان و شماری از مدیران دستگاههای اجرایی استان انجام شد، اهدای درجه هنری به شماری از هنرمندان استان، بازدید از برخی نقاط حاشیه ای شهر زاهدان و شرکت در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی شعر فجر از دیگر برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر ۲ روزه به زاهدان بود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر به هنرمندان استان نوید داد که در حوزه زیرساخت های فرهنگی و هنری برنامه‌های خوبی با کمک استانداری سیستان و بلوچستان دنبال می‌ شود و در حوزه رویدادها نیز علاوه بر تقویت و تداوم رویدادهای قبلی همچنین برخی از برنامه های هنری در استان به شکل تاسیسی اجرا خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه وارد فرودگاه بین المللی زاهدان شد و مورد استقبال استاندار سیستان و بلوچستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماری از مدیران دستگاههای فرهنگی و رسانه ای استان قرار گرفت.

ادای احترام به مقام شامخ شهدا

صالحی در بدو ورود به زاهدان در گلزار شهدای این شهر حضور یافت و با ذکر فاتحه و عطر افشانی و نثار گل به مقام شامخ شهدا از جمله خبرنگار شهید محسن خزایی ادای احترام کرد.

وی در حاشیه غبارروبی و عطر افشانی گلزار شهدای زاهدان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال با توجه به سیلابی که در جنوب سیستان و بلوچستان رخ داد هنرمندان کشور تلاش کردند به نوعی جشنواره‌های فجر را با موضوع سیل در جنوب این استان مرتبط و علاقه قلبی خود را به سیلزدگان و مردم این منطقه عرضه کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشبختانه در سفر قبل به این استان برنامه‌های بسیار خوبی با استاندار وقت در رابطه با ساخت و ساز پلاتوها، گالری‌ها و در زمینه موزه هنرهای معاصر استان تدارک شد که استاندار فعلی نیز پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌اند.

وی افزود: در زمینه ایجاد زیرساخت های فرهنگی و هنری و رسانه ای نیز برنامه‌های مختلفی در تفاهم‌نامه امضا شده با استاندار وقت استان در نظر گرفته شد که خوشبختانه مسیر خوبی را طی می‌کند.

به راه رفته در ۴۰ سال گذشته افتخار می کنیم

حضور در گردهمایی علمای شیعه و سنی سیستان و بلوچستان با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، امام جمعه اهل سنت، فرماندار زاهدان و شماری از مدیران استان از دیگر برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

وی در جمع علما اظهار داشت: در ۴۰ سال گذشته با وجود ضعف ها و کمبودها اما پیشرفت های خوبی حاصل شده است که رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم انقلاب بر آن صحه گذاشته و فرمودند به راه رفته در ۴۰ سال گذشته افتخار می کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اقوام و طوایف و مذاهب مختلف از فرصت های بسیار خوب کشور محسوب می شوند، گفت: در حوزه علمی همانند حوزه دفاعی شاهد حضور همه اقوام ایران هستیم که در کنار یکدیگر در جهاد علمی کشور حضور داشته و برای پیشرفت و توسعه تلاش می کنند.

وی با بیان اینکه ایستادگی در مقابل مستکبران از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است، ادامه داد:  جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته از آرمان های خود دست نکشید که شاید محوری ترین آن مساله فلسطین بود و هنوز هم یک آرمان اساسی به حساب می آید.

صالحی اظهار داشت: نکته قابل توجه دیگر در دفاع از انقلاب اسلامی عدالت در توزیع امکانات است که حرکت های بسیار خوبی در چهل سال گذشته انجام شده است هر چند که با نقطه مطلوب فاصله داریم اما تلاش ها و فعالیتها و قدرت ادامه دارد.

وی افزود: محور پنجم در مسیر حرکت انقلاب مساله مهم مشارکت مردمی است که یکی از آن ها میزان مشارکت ملت در انتخابات کشور است که پیش از انقلاب چنین چیزی وجود نداشته و مشارکت گسترده مردم در انتخابات که متوسط آن ۶۷ درصد بوده دلگرمی برای نظام در راستای تلاش بیشتر و خدمت رسانی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویکرد این وزارتخانه بویژه در حوزه جوانان گفت: ساخت و توسعه و پیشرفت کشور در وهله نخست بر دوش جوانان است زیرا این جوانان هستند که در کشور قدرت سازندگی دارند و بعد از آن این وظیفه بر دوش اقوام و طوایف مختلف است.

وی افزود: پرهیز از سلیقه گرایی رویکرد دوم و توزیع عدالت در عرصه فرهنگ و هنر رویکرد سوم ما است که باید به صورت ویژه به آن نگاه کنیم و به پیش برویم که این خود یک اصل در فلسفه وجودی انقلاب اسلامی است.

اقوام و مذاهب مختلف فرصت گران‌بهایی هستند

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان نیز در این نشست بیان کرد: وجود اقوام و مذاهب مختلف در کشور که رنگین کمانی از اقوام را تشکل داده یک فرصت مناسب است که می توان با برنامه ریزی بهتر از آن بهره خوبی برد.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی گفت: اقوام سیستان و بلوچستان سابقه خوبی در دفاع از اسلام و کشور داشته اند و به همین سبب باید اهتمام ویژه ای در تقویت و به کارگیری آنان داشته باشیم.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این استان نیاز دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابزار و امکانات موجود خود در معرفی ویژگی ها و ظرفیت های گسترده آن تلاش کند.

مراقب تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمنان باشیم

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: اکنون به برکت انقلاب اسلامی شرایط فرهنگی خوبی داریم اما همانگونه که رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند باید مراقب تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمنان باشیم.

احمدعلی موهبتی گفت: به میمنت انقلاب اسلامی خدمات بی نظیر و طرح‌های متعدد زیربنایی در کشور از جمله این استان ارائه و اجرا شده است اما به تعبیر مقام معظم رهبری هنوز تا رسیدن به نقطه آرمانی فاصله داریم.

وی افزود: اگر تمامی زیرساخت‌ها فراهم اما مسایل فرهنگی مورد توجه قرار نگرفته باشد ثمری نخواهد داشت و همه برباد خواهد رفت.

تفرقه افکنان هیچ جایگاهی در میان مردم استان ندارند

مدیر حوزه علمیه دارالعلوم و امام جمعه مسجدمکی اهل سنت زاهدان نیز در این نشست بیان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی نشانی از رشد و بالندگی و همدلی و مشارکت ملت ایران است.

 مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی افزود: با وجودی که استان سیستان و بلوچستان دارای تنوع قومی و مذهبی است و دشمنان تلاش زیادی برای ایجاد اختلاف و تفرقه کردند اما هیچگاه در رسیدن به اهدافشان موفق نشدند زیرا همدلی و اتحاد و انسجام مردم استان تمامی توطئه ها را خنثی کرد و در واقع تفرقه افکنان هیچ جایگاهی در میان مردم این استان ندارند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی افزود: تنوع قومیتها و مذاهب در کشور یک فرصت بسیار خوبی است که از دولت انتظار است این تنوع را بیشتر و بهتر ببیند تا هیچکس احساس تبعیض نکند.

نواخته شدن زنگ انقلاب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه نیز در مراسم زنگ انقلاب که به صورت نمادین در مدرسه دخترانه صادقیه زاهدان نواخته شد، گفت: امام خمینی(ره) به عنوان بزرگمرد تاریخ ایران و اسلام مسیری را طی کرد و به بام قله رسید که امروز نشان دادنی است.

وی افزود: زندگی امام (ره) درسهای فراوانی برای ما دارد و مهمترین نکته‌ بهره برداری از وقت است که ایشان نسبت به این موضوع حساس بودند و ثانیه‌ها برایشان ارزشمند بود.

صالحی اظهار داشت: زندگی فردی و اجتماعی بالا و پایین زیادی دارد و آینده ایران به دانش‌آموزان نگاه می‌کند همان‌گونه که امام در آن دوران در جواب اینکه یارانت کجا هستند؛ فرمودند:« یاران من در گهواره‌ها هستد».

شورای فرهنگ عمومی سیستان و بلوچستان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست شورای فرهنگ عمومی سیستان و بلوچستان به ریاست نماینده ولی فقیه در استان و با حضور استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امسال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پژوهش پیمایش ملی فرهنگی در کشور نهایی شد که از اولویت‌های مهم آن می‌تواند در تهیه نقشه فرهنگی تاثیرگذار باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این نقشه می‌تواند فاصله‌های سیستان و بلوچستان را با میانگین کشوری در حوزه‌های مختلف نشان دهد و همین نقشه فرهنگی می تواند به کمک استان بیاید.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان نیز در این نشست بیان کرد: دشمن از گذشته درصدد آسیب رساندن به این کشور است و امروز با شبیخون فرهنگی قصد دارد در این نظام و انقلاب خللی وارد کند که در خنثی سازی این هجمه ها شورای فرهنگ عمومی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش مهم و اساسی دارند.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: باید برخی از مشکلات موجود در حوزه فرهنگی را قبل از اینکه افرادی قصد خراب کردن آن را داشته باشند برطرف کنیم و در این زمینه نیازمند یک الگو هستیم که همگان از آن تبعیت کنند.

ابوذرمهدی نخعی فرماندار زاهدان نیز در این نشست اظهار داشت: وزارتخانه‌ها در طرح‌های ملی پیوست‌های فرهنگی را اجرا کنند و در حوزه سینما توجه ویژه‌ای به سیستان و بلوچستان صورت گیرد زیرا تاکنون تصویر خوبی از این استان ارائه‌ نشده است.

افتتاح پلاتو نخل و آفتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر به زاهدان پلاتو (تماشاخانه) نخل و آفتاب را در فرهنگسرای جوان این شهرستان افتتاح کرد.

دکتر صالحی در جمع هنرمندان و شرکت کنندگان در مراسم گفت: در حوزه فضاهای آموزشی و ورزشی استانداردهایی وجود دارد و فضاهای فرهنگی و هنری در کشور به شدت ضعیف هستند عملا این مساله یک بحران در حوزه فرهنگ و هنر محسوب می شود.

وی افزود: مشکل تماشاخانه و سینما در تمام کشور وجود دارد اما در سیستان و بلوچستان شرایط سخت‌تر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه سینما سیستان و بلوچستان با گستره طبیعی، تاریخی و جاذبه‌های انسانی تابع یک تصویر تلخ است که ظلم به این استان بوده و باید غبارروبی شود و بخش‌های نادیده و کمتر دیده شده به رویت داخلی و بیرونی برسند.

وی بیان کرد: فیلم کوتاه فرصت خوبی در این زمینه است زیرا آثارش سریع امکان مبادله دارد و باعث می‌شود تا سیستان و بلوچستان را بهتر ببینیم و هنرمندان این استان بهترین روایتگران در این زمینه هستند.

حسین مسگرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم گفت: تماشاخانه نخل و آفتاب با زیربنای ۴۰۰ متر مربع و ۱۳۸ صندلی دارای اتاق‌های گریم زن و مرد و بوفه است که با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان ساخته شده است.

اختتامیه جشنواره بین المللی شعر فجر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر اظهار داشت: بارزترین وجه انسان و انسانیت شعر است که آرمان‌های انسانی در آن بروز و ظهور پیدا می‌کند و اسطوره‌ها با شعر تبادل می‌شود.

دکتر صالحی افزود: تاریخ هزار ساله ایران با شعر و شاعری شناخته و به همگان معرفی می‌شود و دنیا این کشور را با شعر و شاعری می‌شناسد.

وی گفت: شعارهای انقلابی شعرگونه و شاعرانه بودند و مسیری که در راه انقلاب داشتیم از دوران دفاع مقدس تاکنون ادامه دارد.

وی افزود: شعر و شاعران در همراهی با مردم در برابر مشکلات و حوادثی مانند سیل روزهای اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان و شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در کنار مردم بودند و شاعران با نواهایی که نواختند باعث تسکین مردم شدند.

دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه پس از سفر ۲ روزه شنبه‌شب با بدرقه استاندار سیستان و بلوچستان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زاهدان را به مقصد تهران ترک کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.