دکتر سید محمد هاشمی شهری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود عوارض جدی فشارخون حدود 40 درصد از کسانی که به درجاتی از این بیماری مبتلا هستند از بیماری خود مطلع نیستند.
وی ادامه داد: این در حالیست که در صورت اطلاع مبتلایان از بیماری خود می توان با دستورالعمل های غذائی، ورزشی و یا دارویی عوارض این بیماری را کاهش داد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: متاسفانه از 60 درصد افرادی که از بیماری خود مطلع هستند تنها 19 درصد آنان برای درمان اقدام می کنند.
وی افزود: مصرف زیاد نمک در غذاها و استفاده از غذاهای شور، کاهش مصرف میوه و سبزی، فعالیت بدنی ناکافی، استرس و عدم رعایت اصول بهداشت روان، مصرف دخانیات و در نهایت مسائل ارثی از جمله عوامل خطر ابتلاء به بیماری فشارخون محسوب می شود.
دکتر هاشمی شهری ادامه داد: بررسی به موقع، کنترل بیماری از طریق مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشکان و رعایت رژیم غذایی مناسب می تواند از آسیب های ناشی از فشارخون جلوگیری کند.
وی بیان کرد: ابتلاء به فشار خون و عدم کنترل به موقع آن می تواند باعث نارسایی کلیه، آسیب به چشم و در شرایط حاد سکته های قلبی و مغزی شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» در 2 مرحله در سیستان و بلوچستان اجرا می شود اظهار داشت: مرحله نخست این طرح شامل آموزش و اطلاع رسانی است که از 27 اردیبهشت آغاز شده و مرحله دوم آن غربالگری است که از 17 خرداد آغاز و تا 15 تیر ادامه می یابد.
وی تاکید کرد: تمامی افراد دارای بیش از 30 سال سن، بیماران کلیوی در هر سنی، خانم های باردار برای بررسی وضعیت خود از لحاظ فشار خون به مکان های اجرای برنامه غربالگری و مراقبت شامل مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های بهداشتی، خانه های بهداشت، بیمارستان ها، ایستگاه های مستقر در سطح شهر مراجعه کنند.
دکتر هاشمی شهری اظهار داشت: در شهرهای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان حدود 20 درصد افراد بالای 30 سال به فشار خون بالا دچارند.
وی گفت: تاکنون تنها 22 هزار نفر از مجموع افراد دچار پرفشاری خون در شهرهای زیر مجموعه دانشگاه شناسایی شده اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: تمام تلاش این دانشگاه پس از آگاه سازی عمومی در خصوص عوارض بیماری و ترغیب مردم به بررسی سلامت خود ارتقاء سواد سلامت در راستای کاهش مصرف نمک در منازل، رستوران ها و مراکز تولید مواد غذایی است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.