به گزارش ایرنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی به همراه هیاتی متشکل از پنج معاون وزیر و استاندار سیستان و بلوچستان روز جمعه وارد فرودگاه کنارک شد و مورد استقبال مرتضی بانک مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و جمعی از مسئولان چابهار قرار گرفت.
دژپسند در سفر یک روزه خود به چابهار از شهرک پتروشیمی مکران، کارخانه فولاد، ظرفیت های تجاری و اقتصادی بندر و منطقه آزاد چابهار بازدید و طرح توربافی ماهوربافان منطقه آزاد را افتتاح کرد.
بازدید از ظرفیت های تجاری و ترانزیتی بندرشهید بهشتی و کلانتری و شرکت در نشستی با حضور فعالان اقتصادی منطقه آزاد چابهار مسائل و مشکلات حوزه تولید و اشتغال را بررسی و در نشست دیگری با عنوان هم اندیشی با حضور استاندار و مدیران عامل مناطق آزاد کشور شرکت کرد.

**حمایت از تولید وسرمایه گذاران از اولویت های دولت است
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: حمایت از تولید و سرمایه گذاران از اولویت های دولت است و همیشه رئیس جمهوری بر حمایت همه جانبه از تولید تاکید ویزه ای دارند.
فرهاد دژپسند در نشست با فعالان اقتصادی در منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: مسائل و مشکلات در حوزه های مختلف بررسی و تصمیم گیری لازم انجام خواهد شد.
وی بیان کرد: رئیس جمهوری بارها در نشست هیات دولت تاکید زیادی بر حل مشکلات اقتصادی کرده و در واقع دغدغه دکتر روحانی این است که هیچ وقت تولید و اشتغال در کشور آسیب نبیند.
عضو کابینه دوازدهم بر حل مشکلات و همکاری مردم و مسئولان تاکید کرد و افزود: بخش خصوصی با سرمایه خود زحمت می کشند و برای کشور اشتغال ایجاد می کنند.
وی ادامه داد: موظف به پیگیری مسائل و مشکلات سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی هستیم.
دژپسند تصریح کرد: وضعیت فعلی کشور حاصل بی نظمی و بی تعهدی دولتمردان آمریکاست که به هیچ اصولی پایبند نیستند.
وی بیان کرد: کسب و کار برخی از فعالان اقتصادی به خاطر تصمیمات برخی مسئولان با مشکل مواجه شده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با ابراز خوشحالی از حضور در چابهار و پیگیری مسائل و مشکلات مردم در نخستین روز از دهه فجر اظهار داشت: باید جایگاه ایران در سهم بین الملل افزایش پیدا کند تا بتوانیم با دیگران رقابت کنیم.
به گزارش ایرنا فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در این نشست مسائل، مشکلات و موانع تولید را مطرح و خواستار پیگیری مشکلات در مرکز کشور و به نتیجه رسیدن آنها شدند.
همچنین در این نشست بر حل مشکلات کارخانه فرآوری برنج، تعطیلی برخی از تولیدی ها، اختصاص ارز دولتی به واردات برخی کالاها نظیر برنج، ممنوعیت ورود برخی کالاها، واردات مواد اولیه، کالاهای مسافری و حل مسائل گمرکی و معافیت های مالیاتی در منطقه آزاد چابهار تاکید کردند.

**تصمیمات گمرک موجب تعطیلی 600 غرفه منطقه آزاد چابهار شده است
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تصمیمات و بخشنامه های گمرک و عدم ترخیص به موقع کالاهای خریداری شده موجب تعطیلی 600 غرفه منطقه آزاد چابهار شده و بسیاری از مشکلات را برای فعالان اقتصادی و تجار ایجاد کرده است.
احمدعلی موهبتی در نشست فعالان اقتصادی که با حضور وزیر اقتصاد در منطقه آزاد چابهار برگزار شد اظهار داشت: برخی تصمیمات موجب شده تا مردم در چابهار با مشکلات جدی مواجه و کسب و کار خود را از دست بدهند.
وی ابراز امیدواری کرد: انتظار می رود بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی با حضور وزیر اقتصاد مرتفع شود.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: چابهار با چالش های جدی نظیر سر درگمی فعالان اقتصادی و تجار از بخشنامه های گمرک مواجه هستند و باید این استان و چابهار که از مرکز کشور دور است از این مشکلات دست و پا گیر رهایی یابد.
وی ادامه داد: مسائل و مشکلات معافیت های مالیاتی و گمرکی مهمترین دغدغه های مردم است و باید وزیر اقتصاد و سایر مسئولان مرتبط مشکلات را پیگیری کنند.
موهبتی در نظر گرفتن یارانه ها و موارد تشویقی برای مردم و کارکنان این منطقه به دلیل محرومیت را خواستار شد و گفت: در گذشته یک ماه کارکنان دولت مرخصی اضافه داشتند و بلیط های هواپیما دو بار رایگان بود.
وی بر حل مشکلات کارخانه برنج، تعطیلی برخی از تولیدی ها و رفع موانع، اختصاص ارز دولتی برای واردات برخی کالاها نظیر ارز دولتی برای حوزه تولیدی های برنج، ممنوعیت ورود برخی کالاها، واردات مواد اولیه، کالاهای مسافری و حل مسائل گمرکی و معافیت های مالیاتی در منطقه آزاد چابهار تاکید کرد.

**بزرگترین مرکز توربافی کشور در چابهار افتتاح شد
بزرگترین مجموعه توربافی «ماهوربافان» کشور با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد، استاندار و جمعی از مسئولان محلی در پیکره صنعتی منطقه آزاد چابهار افتتاح شد.
مدیر عامل منطقه آزاد چابهار در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مجموعه توربافی چابهار سالانه 700 تن انواع تور ماهیگیری را تولید و به بازار عرضه می کند.
عبدالرحیم کردی اظهار داشت: این مجموعه کمک بزرگی به توسعه صید و صیادی و افزایش صید در سواحل مکران می کند و دیگر نیازی نیست از سایر نقاط تور وارد شود.
وی افزود: در فاز نخست این مجموعه علاوه بر تامین تمام تورهای مورد نیاز کشور، ظرفیت صادرات به کشورهای منطقه را نیز دارد.
وی ادامه داد: افتتاح واحد تولیدی توربافی (ماهوربافی بلوچی) در این شهرستان برای 40 نفر اشتغال ایجاد کرد.
وی گفت: واحد تولیدی ماهوربافی بلوچی(توربافی) با هدف توسعه صنایع شیلاتی، کمک به جامعه صیادی و همچنین صادرات محصولات صید و صیادی شامل تور، طناب و بویه راه اندازی شده است.
وی افزود: مجموعه توربافی «ماهوربافان» با سرمایه گذاری 82 میلیارد ریالی بخش خصوصی در پیکره هفتم منطقه آزاد چابهار راه اندازی شد.
وی اظهار داشت: در فازهای بعدی زنجیره صید، صیادی و شیلات شامل بسته‌ بندی آبزیان در سه هزار مترمربع سوله با سرمایه ‌گذاری پنج میلیارد تومانی تکمیل می‌ شود.

**شهرک پتروشیمی نگین مکران 65 درصد و فولاد 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارند
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: شهرک پتروشیمی نگین مکران برای تولید محصولاتی همچون اوره، متانول، آمونیاک، اوره آمونیاک، اولفین و پروپلین ایجاد شده که زیرساخت های شهرک با پیشرفت 65 درصدی در حال انجام است.
عبدالرحیم کردی افزود: در بخش طرح های مستقر در شهرک پتروشیمی چابهار 2 واحد متانول و اوره آمونیاک فعالیت خود را آغاز کردند که پیش بینی می شود واحد متانول تا اواسط سال آینده به بهره برداری و مرحله تولید برسد.
وی تصریح کرد: مجتمع فولاد مکران نیز با ظرفیت تولید یک میلیون و 600 هزار تنی در پیکره هشتم منطقه آزاد چابهار با 35 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

**ضمانت ارزی و تعهدنامه های مربوطه از مشکلات پیش روی تجار است
مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: ضمانت ارزی و تعهدنامه های مربوطه از مشکلات و موانع پیش روی فعالان اقتصادی و تجار است که باید برطرف شوند.
مرتضی بانک در نشست فعالان اقتصادی که با حضور وزیر اقتصاد در منطقه آزاد چابهار برگزار شد اظهار داشت: امیدواریم بانک مرکزی توجه بیشتری به روند فعالیت های ارزی در مناطق آزاد داشته باشد و مشکلات را حل و فصل کنند.
وی انسجام و همکاری را راه رهایی کشور از شرایط سخت اقتصادی عنوان کرد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به آخرین وضعیت لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید اشاره کرد و افزود: در این خصوص نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته شده تا سرعت در تصویب نهایی این لایحه در دستور کار قرار گیرد.
وی درباره روند فعالیت های گمرک جمهوری اسلامی ایران در مناطق آزاد هم گفت: برخی مشکلات ناشی از تصمیم گیری هاست و گمرک ایران همکاری خوبی را با مناطق آزاد آغاز کرده اما این روند در همه مناطق یکسان نیست.
بانک ادامه داد: در برخی مناطق کمک ها و همکاری ها مطلوب و در برخی مناطق مشکلات و موانع حل نشده است.
وی از تصویب ورود مواد اولیه سرمایه ای بدون انتقال ارز و ثبت سفارش به مناطق آزاد خبر داد و خاطرنشان کرد: اگر موضوع ورود کالا تا سقف 80 دلار در مناطق آزاد را مشابه قوانین مسافر خارجی به کشور تغییر دهیم گام مثبتی نیز در این راستا برداشته ایم که این موضوع نیازمند همکاری نهادهای مرتبط است.
مشاور رئیس جمهوری بر حل مشکلات و موانع تولید و تعطیلی برخی از کسبه ها تاکید کرد و افزود: باید دولت برخی مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی را به جد پیگیری کند.
بانک اظهار داشت: نباید در مناطق آزاد دغدغه مالیات و اظهارنامه مالیاتی داشته باشیم.
وی بیان کرد: فعالان اقتصادی نقش مهمی در تولید و اشتغال دارند و باید گمرک و سایر نهادها کمک کنند تا مشکلات پیش نیاید.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: شرایط سخت کشور را همه می دانند و باید این زمان را طی کنیم تا مشکلات مرتفع شود.
وی از حمایت وزیر اقتصاد از مناطق آزاد قدردانی کرد و افزود: امیدواریم با نظرات مثبت دکتر دژپسند بسیاری از مشکلات مرتفع شود.

**تاکید وزیر اقتصاد بر نقش «مناطق آزاد» در افزایش سهم کشور در «اقتصاد جهانی»
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نقش مناطق آزاد تجاری- صنعتی در افزایش سهم کشور در اقتصاد جهانی مهم است.
«فرهاد دژپسند» در نشست مشترک شورای معاونین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مدیران عامل مناطق آزاد کشور اظهار داشت: مناطق آزاد باید نقش پیشرو در اقتصاد کشور داشته باشند و این زمانی محقق می شود که برای هر منطقه کارکردهای تخصصی تعریف شود و مناطق با برنامه ریزی دقیق بر روی این کارکردها تمرکز کنند.
وی با تاکید بر ظرفیت های بالای مناطق آزاد در بالا بردن سهم کشور در اقتصاد جهانی تصریح کرد: اگر اینگونه به مناطق آزاد نگاه کنیم باید برنامه های فراوان و بزرگی برای مناطق داشته باشیم.
به عقیده دژپسند مناطق آزاد در کشور می توانند به مراکز انتشار الگوهای جدید در عرصه های مختلف تبدیل شوند و با جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه های گوناگون از قبیل صنایع و معادن، گردشگری، علم و فناوری، خدمات پزشکی و درمانی و تولید زمینه توسعه اقتصادی و زیرساختی کشور را فراهم آورند.
وی با بیان اینکه اقتصاد کشور امروز به مراقبت های ویژه نیازمند است، مدیران دولتی و بخش های خصوصی فعال در مناطق آزاد را موثرترین مسئولان در این مراقبت ها دانست و گفت: مناطق آزاد در شرایطی که کشور موانعی در توسعه اقتصادی دارد، می توانند آنچه را در سرزمین اصلی نمی توان انجام داد، به انجام برسانند و اصولا این مناطق بیشتر با همین انگیزه شکل گرفته اند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، چهل سالگی انقلاب را به سن کمال رسیدن آن توصیف کرد و با اشاره به گذراندن تمام مشکلات و محدودیت های اقتصادی که در این دوران دشمنان انقلاب به ملت ایران تحمیل کردند، ابراز امیدواری کرد اقتصاد کشور با بهره مندی از تجربیات چهل ساله خود از شرایط کنونی نیز عبور کند.

**شریان مالی حلقه مفقوده موفقیت در مناطق آزاد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بنادر این منطقه بهترین فرصت برای واردات کالاهای اساسی کشور هستند
عبدالرحیم کردی در نشست مشترک شورای معاونین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مدیران عامل مناطق آزاد کشور برگزار شد، اظهار داشت: در شرایط کنونی کشور از طریق مکانیزم های تهاتر می توانیم تمام کالاهای اساسی مورد نیاز از جمله برنج و گوشت را از منطقه آزاد چابهار وارد کنیم.
وی با اشاره به مزیت های ژئوپولیتیکی چابهار بنادر این منطقه را به عنوان تنها بنادر اقیانوسی کشور فرصت مناسبی برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور و همچنین قرار دادن این منطقه آزاد به عنوان چهار راه تجارت جهانی در کشور عنوان و تاکید کرد: فرصت های تجاری منطقه آزاد چابهار در میان مناطق آزاد کشور متفاوت است و باید نگاه ویژه ملی و منطقه ای به آن داشت.
وی ایجاد شریان مالی مناسب در مناطق آزاد از طریق راه اندازی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری ویژه را از مهمترین نیازهای این مناطق برای تحقق واقعی توانمندی ها و پتانسیل های مناطق آزاد در توسعه اقتصادی کشور دانست و در این باره تصریح کرد: متفاوت بودن قوانین گمرک، قوانین مالیاتی، امور مالی، بانکی و بیمه و همچنین قوانین کار در مناطق آزاد نسبت به قوانین این حوزه ها در سرزمین اصلی ماهیت اصلی مناطق آزاد را تشکیل می دهند که تا کنون در حوزه امور مالی، بانکی و بیمه ای هیچ اقدام ویژه ای برای مناطق آزاد انجام نشده است.
رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار تمکین نکردن دستگاه های اجرایی کشور از قوانین مناطق آزاد و اعمال بخشنامه ها و دستورالعمل های سرزمین اصلی در قوانین این مناطق به ویژه در امور مالیاتی و گمرکی را از بزرگترین مسایل و مشکلات مناطق آزاد در کشور عنوان کرد و از وزیر اقتصاد خواست برای این موضوع چاره ای بیاندیشد.

**مناطق آزاد می توانند خلا گردشگری و نشاط کشور را پر کنند
استاندار سیستان و بلوچستان با انتقاد از موانع پیش روی فعالان اقتصادی و چالش های بوجود آمده در فضای کسب و کار مناطق آزاد گفت: اگر تجارت و کسب و کاری در مناطق آزاد وجود داشته باشد، این مناطق می توانند خلا بزرگ گردشگری و نشاط کشور را پر کنند.
احمد علی موهبتی در نشست مشترک شورای معاونین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مدیران عامل مناطق آزاد کشور، ضمن تاکید بر نقش مناطق آزاد در توسعه اقتصادی کشور اظهار داشت: قرار بود مناطق آزاد، از آزادی عمل برخوردار باشند، اما اکنون تمام قوانین و دستورالعمل های اقتصادی و تجاری سرزمین اصلی را در مناطق آزاد هم اعمال می کنند.
وی تاکید کرد: منطقه آزاد چابهار به واسطه موقعیت ژئوپولیتیکی ویژه، نقش در محرومیت زدایی استان، رونق فضای اشتغال و کسب و کار و همچنین برقراری امنیت در استان، با همه مناطق آزاد کشور متفاوت است و باید مورد توجه مسئولان کشور قرار گیرد.
وی یادآور شد: 50 سال پیش چابهار به عنوان یکی از 12 منطقه استراتژیک کشور برای توسعه کشور شناسایی و فرودگاه و نیروی دریایی این منطقه از همان زمان پیش بینی شد.

**رعایت نشدن قوانین مالیاتی و گمرکی مناطق آزاد و اعمال قوانین سرزمین اصلی در منطقه آزاد چابهار مشکل ساز شده است
نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رونق اقتصادی در منطقه آزاد چابهار، اظهار داشت: فلسفه وجودی مناطق آزاد ابتدا توسعه منطقه و استان و و پس از آن از قبل این توسعه، رشد اقتصادی و توسعه کشور است.
عبدالغفور ایران نژاد در نشست مشترک شورای معاونین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مدیران عامل مناطق آزاد کشور که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، نسبت به بروز برخی مشکلات و موانع تجاری در مناطق آزاد ابراز نگرانی کرد و رعایت نشدن قوانین مالیاتی و گمرکی مناطق آزاد و اعمال قوانین سرزمین اصلی در این مناطق را مایه بروز بیشتر این مشکلات ذکر کرد.
وی از اقدامات ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران در استان سیستان و بلوچستان به ویژه در سواحل چابهار وکنارک به عنوان گوشه ای از تلاش های نظام برای محرومیت زدایی نام برد و راه اندازی منطقه آزاد چابهار در این سواحل را زیربنایی برای تحقق این هدف عنوان کرد.
وی گفت: بومیان منطقه و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی بر پایه امتیازات مالیاتی و گمرکی ویژه مناطق آزاد در آن ها سرمایه گذاری کرده اند و اعمال نکردن این امتیازات مانند ممنوعیت ورود هزار و 339 قلم کالا با عنوان مبارزه با قاچاق، موجب بازگشت محرومیت های اقتصادی به منطقه خواهد شد.
وی ادامه داد: علیرغم مشکلات پیش آمده با فعالیت های سازمان منطقه آزاد چابهار، تولید در 2 سال گذشته رشد خوبی در منطقه داشته است.

**شهر فرودگاهی امام پتانسیل خوبی برای مبادلات بین المللی دارد
سرپرست منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، در نشست مشترک شورای معاونین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مدیران عامل مناطق آزاد کشور با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: موقعیت های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از جمله همجواری با پایتخت، بزرگترین فرودگاه بین المللی کشور، آزاد راه ها و اتوبان های قزوین، قم و اصفهان و همچنین قطار سریع السیر در حال احداث برای توسعه اقتصادی کشور فرصت های مناسبی است.
علی رستمی با تاکید بر پتانسیل خوبی که این منطقه آزاد برای مبادلات بین المللی دارد، خواستار دستور وزیر اقتصاد برای تاسیس مرکز بین المللی بانک و بورس و بیمه در این شهر شد.
وی همچنین تشکیل دفتر حمایت از سرمایه گذاران خارجی در این منطقه را در جذب و حفظ سرمایه های خارجی در کل کشور موثر دانست.

**مناطق آزاد باید به مراکز انتشار الگوهای جدید در عرصه اقتصادی تبدیل شوند
وزیر امور اقتصادی و دارایی بر نقش مناطق آزاد تجاری- صنعتی در افزایش سهم کشور در اقتصاد جهانی تاکید کرد و گفت: مناطق آزاد باید به مراکز انتشار الگوهای جدید در عرصه مختلف به ویژه اقتصادی تبدیل شوند.
فرهاد دژپسند در دیدار با مدیران عامل مناطق آزاد کشور اظهار داشت: مناطق آزاد باید نقش پیشرو در اقتصاد کشور داشته باشند و این زمانی محقق می شود که برای هر منطقه کارکردهای تخصصی تعریف شود و مناطق آزاد با برنامه ریزی دقیق بر روی این کارکردها تمرکز کنند.
وی بیان کرد: اگر اینگونه به مناطق آزاد نگاه کنیم باید برنامه های فراوان و بزرگی برای این مناطق طراحی و اجرا کنیم.
وی گفت: مناطق آزاد در کشور باید به مراکز انتشار الگوهای جدید در عرصه های مختلف به ویژه اقتصادی تبدیل شوند و با جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه های گوناگون از قبیل صنایع و معادن، گردشگری، علم و فناوری، خدمات پزشکی و درمانی و تولید ، زمینه توسعه اقتصادی و زیرساختی کشور را فراهم آورند.
وی ادامه داد: مناطق آزاد در شرایطی که کشور موانعی در توسعه اقتصادی دارد، می توانند آنچه را در سرزمین اصلی نمی توان انجام داد، به انجام برسانند و اصولا این مناطق بیشتر با همین انگیزه شکل گرفته اند.
وی تصریح کرد: اقتصاد کشور با بهره مندی از تجربیات 40 ساله خود می تواند از شرایط کنونی نیز عبور کند.

**شرایط داخلی کشور مانع رقابت مناطق آزاد با کشورهای رقیب است
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز گفت: شرایط داخلی کشور مانع رقابت مناطق آزاد با کشورهای رقیب است و این به نفع هیچ کس نیست
اسماعیل زمانی در نشست مشترک شورای معاونین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مدیران عامل مناطق آزاد کشور با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، اظهار داشت: جنوب عراق یکی از مهمترین هدف ‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند است و باوجود برنامه‌های ویژه ‌ای که برای تحقق اهداف خود در این منطقه داریم، شرایط داخلی مانع از رقابتمان با رقبای خارجی شده است.
وی رقبای بزرگ اقتصادی مانند عربستان و کویت را در حال برنامه ‌ریزی برای رقابت با ایران در تعاملات اقتصادی با جنوب عراق عنوان کرد و با انتقاد از غفلت ایران از این فرصت اظهار داشت: فاصله نیم‌ ساعته منطقه آزاد اروند تا بصره به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ ترین مراکز اقتصادی عراق فرصت خوبی برای توسعه تجارت و اقتصاد منطقه و کشور ایجاد کرده است.

**بهره مندی از ظرفیت های استان نیازمند ارتقای زیرساخت های اصلی توسعه است
نماینده مردم حوزه انتخابیه ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی بهره مندی از ظرفیت های استان از جمله سازمان منطقه آزاد و نیروی انسانی منطقه را نیازمند ارتقای زیرساخت های اصلی توسعه دانست.
محمد نعیم امینی فرد در نشست مشترک شورای معاونین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مدیران عامل مناطق آزاد کشور با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، پیگیری اجرای سریع تر زیرساخت های توسعه استان از جمله توسعه راه های مواصلاتی و ساخت بزرگراه، انتقال خط لوله گاز به شهرهای محروم از آن و احداث راه آهن زاهدان- چابهار را خواستار شد.
وی به تاثیر منطقه آزاد چابهار در توسعه شهرستان های منطقه در سطوح مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: از سازمان منطقه آزاد چابهار انتظار داریم نقش موثری در راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی ایرانشهر نیز داشته باشد تا با توجه به پتانسیل های این شهرستان به ویژه نیروی انسانی آن از این مسیر برای توسعه شهرستان و استان استفاده شود.
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس همچنین بر رعایت پیوست های اجتماعی، زیست محیطی و سلامت در فعالیت های اقتصادی و صنعتی منطقه تاکید کرد و گفت: امیدواریم با حفظ حقوق جامعه محلی در مناطق آزاد شاهد تغییرات کلی در شاخص های توسعه این مناطق باشیم.

**سیستم برد- برد در مناطق آزاد، تحریم‌ها را بی‌ تاثیر خواهد کرد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با انتقاد از بخشنامه ‌های فراوان در مقابل فعالیت ‌های اقتصادی مناطق آزاد، گفت: اگر سیستم برد- برد در مناطق آزاد تعریف شود، تحریم‌ها هیچ تأثیر اجرایی بر کشور نخواهند داشت.
محسن نریمان نیز در نشست یادشده، اظهار داشت: سرمایه‌ گذاری 10 هزار میلیاردی خارجی در ارس انجام شده و ترکیه و دیگر کشورهای همسایه هم می ‌دانند که تحریم ‌های اقتصادی در قبال ایران در نهایت شکست‌ خورده است و هم ‌اکنون در حال سرمایه ‌گذاری در مناطق آزاد ایران هستند.
وی افزود: تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کشورهای همجوار را نیز به‌ نوعی مورد تحریم قرار داده و این کشورها راه ‌های زیادی برای تبادلات اقتصادی با ایران دارند.

**توسعه مناطق آزاد باید متناسب با توسعه مناطق همجوار در کشورهای همسایه باشد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این نشست، با اشاره به آغاز اجرای 70 کیلومتر آزادراه و مطالعات راه‌آهن برای اتصال به خطوط ریلی ترکیه در سازمان منطقه آزاد ماکو، اظهار داشت: توسعه مناطق آزاد ازجمله آزادراه‌ها، خطوط ریلی و راه‌اندازی دفاتر گمرک باید متناسب با توسعه مناطق همجوار در کشورهای همسایه باشد.
غلامرضا سلیمانی با انتقاد از ثبات نداشتن قوانین و مقررات کشور در قبال مناطق آزاد، گفت: قرار شد مناطق آزاد پایلوتی برای تمرین جهانی ‌شدن در ایران باشند اما بخشنامه‌های موجود و ثبات نداشتن قوانین به‌ویژه در قبال همسایگان خارجی، موجب منفعل شدن این مناطق در کشور شده‌اند.

** انجام واردات کشور از انزلی بدون محدودیت انجام می‌شود
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اعلام افتتاح بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی، از راه‌اندازی مسیر ترانزیتی چین- قزاقستان- ایران خبر داد و گفت: در یک ماه گذشته 2 محموله از این مسیر از طریق بندر کاسپین وارد کشور شده و محموله سوم نیز هفته آینده وارد می‌شود.
رضا مسرور ضمن اعلام 455 میلیون دلار صادرات مجدد از منطقه آزاد انزلی به خارج کشور در سال 96، ترانزیت از این منطقه آزاد را بدون محدودیت عنوان کرد.
وی با مثبت خواندن تراز اقتصادی منطقه آزاد انزلی، درباره رشد گردشگری در این منطقه گفت: ورود گردشگر به انزلی از یک‌میلیون در سال 92، امسال به 6 میلیون نفر خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، مرتضی بانک مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، عبدالغفور ایران نژاد و محمد نعیم امینی فرد نمایندگان حوزه انتخابیه چابهار و ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی و معاونان وزیر اقتصاد و معاونان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد علاوه بر پیگیری مشکلات تولید از ظرفیت های تجاری و اقتصادی بندر و منطقه آزاد چابهار دیدن کردند.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.