به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان با توجه به وسعت جغرافیایی در حوزه منابع طبیعی دارای پتانسیل ها و ظرفیت های زیادی است که به لطف خدا پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در طول 40 سال تلاش بی وقفه نیروهای تلاشگر این عرصه موفقیت های زیادی حاصل شده است، ایجاد بندهای خاکی، حوضچه های آبخیزدارای، توجه به سطح بیابانی، فرسایش خاک، ایجاد نهالکاری، مالچ پاشی، ساماندهی چرای مراتع و همچنین توجه به حفظ و امنیت اراضی ملی و مانند آن از جمله این دستاوردهاست.
گرچه خشکسالی های مداوم 20 ساله صدمات زیادی به عرصه های طبیعی وارد کرده اما اجرای طرح های آبخیزداری در برخی مناطق به کمک سفره های زیر زمینی آمده و کشاورزان را یاریگر بوده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم این اداره کل اجرای طرح های آبخیزداری است که از سال 1370 شروع شده و تاکنون نتایج پرثمری داشته که از آن جمله احداث سه هزار و 300 مورد بندهای خاکی تراکمی و غیرتراکمی و 28 هزار مورد بندهای سنگی و ملاتی، خشکه چین و گابیونی بوده است.
عبدالباسط پاکزاد افزود: با اجرای عملیات بیولوژیکی در سطح 61 هزار هکتار زمینه استحصال 500 میلیون مترمکعب آب در هر بارندگی ایجادشده است.
وی به طرح حوضه های آبخیزداری اشاره کرد و افزود: این طرح در 34 روستا و در محدوده ای به مساحت 43 هزار و 850 هکتار با جمعیت چهار هزار و262 نفر صورت گرفته است.
وی برگزاری بیش از 2 هزار و 500 نفرساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی، 100 جلسه مردمی و اداری، جذب حدود 800 نفر همیار طبیعت، توزیع 238 دستگاه آبگرمکن خورشیدی را از دیگر اقدامات انجام شده این اداره کل ذکر کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان مساحت پروژه های اجرا شده در بخش بیابان زدایی را 450 هزار هکتار عنوان کرد و اظهارداشت: ایجاد 69 هزار هکتار نهالکاری و 32 هزار هکتار مالچ پاشی همراه با نهالکاری از جمله تلاشهای انجام شده در زمینه جلوگیری و تثبیت شن های روان است.
وی با اشاره به فعالیتهای حوزه نهالکاری گفت: تولید 12 میلیون اصله نهال گلدانی، تولید 280 هکتار نهال ریشه ای، خرید نهال بیش از یک میلیون اصله و بذرکاری و بذرپاشی 208 هکتار از اراضی سیستان وبلوچستان از اقدامات حوزه نهالکاری است.
پاکزاد در حوزه جنگل کاری و توسعه فضای سبز گفت: 62 هزار هکتار از اراضی طبیعی به حوزه فضای سبز تخصیص یافت که این موارد شامل جنگل کاری، نهال کاری، تولید و توزیع نهال بین ارگان ها، سازمان ها و اقشار مختلف مردم بوده است.
وی به طرح مراتع اشاره کرد و افزود: 103 فقره طرح مرتعداری به مساحت 2 میلیون هکتار تهیه شده که در مجموع 592 هزار هکتار عملیات ذخیره نزولات آسمانی و هفت میلیون هکتار ساماندهی چرای دام در سطح استان انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان به پروژه های شاخص در حوزه حفاظت و حمایت منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: حفاظت مشارکتی 2 میلیون و 600 هزار هکتار، جایگزینی سوخت فسیلی (توزیع تنور گازی و آبگرمکن خورشیدی) به تعداد 2 هزار و 320 دستگاه، ایجاد کمربند حفاظتی به مساحت 100 کیلومتر و پیشگیری و کنترل بیماری های جنگلی در مساحت 50 هزار هکتار از جمله فعالیت های انجام شده در این حوزه است.
وی خاطر نشان کرد: آموزش مجریان و بهره برداران به تعداد هفت هزار نفر، صدور کارت همیاران طبیعت (همیار مروج، همیار محافظ، همیار دانش آموز) به تعداد 6 هزار نفر که چهار هزار نفر همیاران آموزش دیده و 2 هزار نفر دانش آموز دختر و پسر در مقاطع تحصیلی مختلف تحت آموزش قرار گرفته اند.
پاکزاد آمار احکام انجام شده و تشکیل پرونده یگان حفاظت اداره کل از سال 1385 تاکنون را 2 هزار و 675 فقره در 37 هزار هکتار عنوان کرد.
وی تعداد شرکت های تعاونی ثبت شده فراگیر منابع طبیعی را 17 شرکت در 13 شهرستان (نیمروز- فنوج- زاهدان- سرباز- سراوان- میرجاوه- خاش- چابهار- قصرقند- هامون- نیکشهر- هیرمند- کنارک) با تعداد عضو 145 هزار نفر ذکر کرد.
مدیر کل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان در حوزه ممیزی اراضی و تفکیک مستثنیات گفت: هفت میلیون و 730 هزار هکتار تشخیص و شناسایی، هفت میلیون و 730 هزار هکتار انتشار آگهی، هفت میلیون و 700 هزار هکتار قطعیت قانونی، 17 میلیون و 550 هزار هکتار اخذ سند مالکیت دفترچه ای و هفت هزار 725 فقره بررسی اعتراضات دبیرخانه تعیین تکلیف اراضی اختلافی صورت گرفته است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با افزون بر 11 درصد از مساحت ایران به دلیل تنوع اقلیمی و وضعیت توپوگرافی رویشگاه گیاهان منحصر بفرد است به طوری که از این گستره 10،5 میلیون هکتار آن را مرتع، 1،2میلیون هکتار جنگل و 5،6 میلیون هکتار را بیابان تشکیل می دهد.
9914 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.