به گزارش ایرنا، قبل از انقلاب فقط موضوع درمان در کشور وجود داشت و چیزی به اسم بهداشت معنای چندانی نداشت.
اما برنامه گسترش ایمن­ سازی (EPI) در جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب مورد مطالعه قرار گرفت و از سال 1363 برنامه اجرایی آن در سطح گسترده با تعلیم مدیران بهداشتی در سطوح مختلف، تقویت زنجیره سرما و تدوین برنامه عملیاتی ایمن­سازی کشور شروع شد.
طرح ملی واکسیناسیون فلج اطفال برای دسترسی به پوشش کامل کودکان و سایر گروههای هدف، ارائه خدمات ایمن­ سازی به وسیله انجام دوره ­های بازآموزی برای کارکنان بهداشتی، تأمین واکسن ­های ایمن و توسعه زنجیره سرمای مطمئن به سرعت توسعه یافته است و هم اینک هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
سرپرست شبکه بهداشت چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پوشش واکسیناسیون قبل از برنامه گسترش ایمن سازی به پایین 50 درصد بود اما اکنون به بالای ٩٠ درصد رسیده است.
مسعود اعلائی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیماری آبله ریشه کن شد و هم اکنون به ریشه کنی فلج اطفال نزدیک شده ایم.
وی ادامه داد: هدف آینده ی شبکه بهداشت و درمان برای ارتقاء سطح سلامت و ریشه کنی بیماری سرخک است که باید برای آن برنامه ریزی کنیم.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان چابهار تصریح کرد: قطره فلج اطفال در شهرستان چابهار به طور مستمر ادامه دارد اما برای تکمیل کردن آن هر سال دو بار به صورت خانه به خانه طرح ایمن سازی فلج اطفال اجرا می شود.
وی با بیان اینکه از 18 سال پیش در سراسر ایران اسلامی بیماری فلج اطفال ریشه کن شده است، خاطرنشان کرد: همجواری سیستان و بلوچستان با 2 کشور پاکستان و افغانستان که این بیماری هنوز در آن کشورها وجود دارد طرح واکسیناسیون هر سال در این استان اجرا می شود زیرا در صورت قطع طرح واکسیناسیون، امکان بازگشت مجدد این بیماری وجود دارد به همین منظور سالانه متحمل هزینه بسیاری می شویم.
اعلائی افزود: این طرح در راستای تداوم طرح ریشه کنی فلج اطفال با توجه به همجواری چابهار با مرزهای شرقی کشور اجرا می شود.
وی بیان کرد: کلیه مراکز سلامت جامعه و پایگاه های سلامت شهری و مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت آماده پذیرش کودکانی که از این طرح عقب مانده و یا هنگام مراجعه مأموران بهداشت در منزل حضور نداشته اند، هستند.
وی گفت: طرح واکسیناسیون فلج اطفال از چند روز پیش توسط 400 تیم 2 نفره در مناطق شهری، روستایی و عشایری شروع شده و حدود 40 هزار کودک زیر پنج سال این شهرستان را زیر پوشش قرار می دهند.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.