به گزارش ایرنا، هر رهگذری که به سمت منطقه زیباشهر از فلکه خاتم قصد عبور دارد از ابتدای بلوار شهید دیپلمات ناصر ریگی تا میدان سربازان گمنام با بلوار و پیاده رو و حاشیه خاکی نامطلوب این خیابان رو به رو می شود که نشان از بی سامانی آن می دهد، بلواری که میدانی نیز در ورودی آن نیمه کاره رها شده و جز تابلویی رنگ و رو رفته از شهید خلبان امیر مرادقلی اثر دیگری در آن نیست.
میدانی با مساحتی وسیع که حاشیه های پیرامونی آن بیشتر از مساحتش جلب نظر می کند.
ساخت میدان شهید خلبان امیر مرادقلی در سال 1383 آغاز و به نام این شهید بزرگوار نام گذاری شد و متاسفانه از آن زمان تاکنون برای بهسازی و زیباسازی آن اقدامی صورت نگرفته است.
هر چند که مدتی قبل کار بهسازی، زه کشی و تکمیل مناسب این میدان آغاز شده بود اما متاسفانه به یک باره متوقف شد و این میدان و بلوار چند سال دیگر به صورت خاکی و نامناسب رها شد که کنده کاری های جدید شهری نیز بر مشکل افزوده و چهره میدان ورودی زیباشهر را بر خلاف نام زیبای آن زشت کرده است.
ساکنان این منطقه مدتهاست از این وضعیت ابراز نارضایتی می کنند و از مسئولان امور شهری زیبا سازی این میدان را خواستار شدند.
چندی پیش از سوی اداره کل راه آهن جنوب شرق و به ابتکار متخصصان این اداره المان لوکوموتیو قطار ساخته و در میدان نصب شده بود که البته هیچ سنخیتی با نام شهید خلبان نداشت و خانواده و بستگان این شهید و برخی شهروندان که فکر می کردند نام این میدان به راه آهن تغییر خواهد کرد نارضایتی خود را اعلام کردند.
بستگان شهید براین امر معتقد بودند که اگر قرار بر نصب المان و بهسازی این میدان است باید المانی مرتبط با نام و یاد این شهید بزرگوار باشد.
مسئول روابط عمومی راه آهن زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این میدان به علت مجاورت و گذر ریل آهن از نزدیکی آن و اینکه حواشی این منطقه مربوط به راه آهن است تصمیم بر آن شد که المان قطاری ساخته و در آن نصب شود تا سنخیت و ارتباطی با فضای موجود داشته باشد و میدان دیگر و مناسب تری به نام شهید بزرگوار سرتیپ خلبان امیر مرادقلی نام گذاری شود.
کیان عابدی افزود: بر این اساس المان لوکوموتیو قطار توسط مهندسان و کارشناسان راه آهن جنوب شرق ساخته و با شکلی زیبا بدین صورت که قطار در حال خارج شدن از یک تونل است در مرکز میدان نصب شد اما با اعتراض بستگان شهید روبه رو شد و ادامه کار و زیبا سازی میدان متوقف شد.
وی ادامه داد: با وجودی که برای ساخت این اِلمان هزینه زیادی صرف شده بود توسط افراد ناشناسی به آتش کشیده شد و در نهایت به داخل محوطه راه آهن زاهدان انتقال یافت که کار بهسازی آن در حال انجام است.
یکی از ساکنان زیبا شهر به خبرنگار ایرنا گفت: المان قطار نصب شده در میدان ورودی زیباشهر با وجودی که هنوز تکمیل نشده بود نمایی بسیار زیبا به میدان و منطقه داده بود اما فرد یا افرادی ناشناس بدون در نظر گرفتن هزینه های صرف شده از بیت المال و نمایی زیبایی که به این محدوده داده بود، اقدام به آتش زدن آن کردند.
وی که خود را محمدرضا محسن زاده معرفی کرد، افزود: حال با گذشت حدود 2 سال از این حادثه، هنوز میدان ورودی به صورت خاکی و جلوه ای نامناسب رها شده و با وجودی که این میدان در مسیر یکی از مراکز مهم و پر رفت و آمد شهری قرار دارد متاسفانه اقدامی برای زیبا سازی آن انجام نشده است.
عبدالله خسروی یکی دیگر از اهالی این منطقه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: چندین سال است که این بلوار دارای حاشیه خاکی نامناسب بوده و تاکنون برای بهسازی آن اقدامی نشده است.
وی ادامه داد: خاکی بودن این میدان و بلوار و پیاده روهای منشعب از آن باعث شده که با کمترین وزش باد، گردوغبار شدیدی مردم ساکن در این محدوده را آزار دهد و مشکلات زیادی را برایمان به وجود آورد.
وی بیان کرد: قسمت هایی از این بلوار محلی برای دفع زباله، اجتماع معتادان و بعضا کارتن خواب ها شده است.
خسروی به جلوه بی روح و نامناسب میدان شهید مرادقلی و بلوار شهید ناصر ریگی اشاره کرد و افزود: نبود فضای سبز، خیابان ناهموار با آسفالتی نا مناسب و دست اندازهای زیاد، محیط خاکی وسیع و بلا استفاده، جلوه نامناسبی به وجود آورده که باعث آزار و اذیت رهگذران و خودروها می شود.
هادی گلوی یکی از جوانان این منطقه که در حال پیاده روی در میدان شهدای گمنام این منطقه بود به خبرنگار ایرنا گفت: ایجاد مراکز ورزشی و فضاهای سبز در این منطقه با توجه به جمعیت و استقبال افراد بسیار مهم است.
وی خاطر نشان کرد: احداث مراکز ورزشی و تفریحی و آسفالت بلوار با توجه به محیط بلا استفاده و حاشیه ای این منطقه همواره از خواسته های مردم بوده است که متاسفانه تاکنون برای آن کاری صورت نگرفته است.
شهردار منطقه 5 شهرداری زاهدان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: بهسازی بلوار شهید ناصر ریگی و بهارستان منطقه زیباشهر از جمله برنامه های امسال شهرداری منطقه 5 محسوب می شود که بودجه و طرح اولیه آن شامل جدول کشی، کف سازی و مبلمان شهری انجام شده است.
آسا ریگی بیان کرد: طرح اولیه بهسازی بلوار و میدان به معاونت شهرسازی ابلاغ شده و با توجه به مغازه ها در طول مسیر و ایجاد لاین کندرو در حاشیه بلوار، معاونت شهرسازی در حال بررسی این طرح است.
وی با بیان اینکه این طرح دارای سه فاز است ادامه داد: کارهای نخستین فاز اول این طرح انجام شده و به مجرد ابلاغ معاونت شهر سازی کار بهسازی بلوار انجام می شود.
شهردار منطقه 5 زاهدان در خصوص میدان ورودی زیباشهر نیز گفت: این میدان نیز در طرح ارسالی ما به معاونت شهر سازی قرار گرفته و در حال بررسی است.
ریگی اظهار داشت: احتمال اینکه از مساحت این میدان کم و یا برداشته شود وجود دارد.
شهرستان زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان با سه بخش مرکزی، نصرت آباد و کورین در جنوب شرق کشور و در فاصله 1600 کیلومتری تهران واقع شده است و به عنوان «بزرگشهر» شناخته می شود.
9914 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.