ایمان خزاعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ایرندگان در خاش از قطب های تولید محصولات کشاورزی سیستان و بلوچستان محسوب می شود که تا کنون از اطلاعات پایه هواشناسی بی بهره بوده است.
وی با بیان اینکه در این منطقه محصولات کشاورزی زیادی نظیر برنج، گندم، جو، خرما و غیره تولید می شود، افزود: با توجه به کوهستانی بودن منطقه و نیازسنجی های قبلی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان تأسیس ایستگاه اقلیم شناسی در دستور کار قرار گرفت.
رئیس اداره فن آوری اطلاعات و ارتباطات هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: این ایستگاه سنتی دارای جعبه اسکرین، بادنمای پاندولی و باران سنج است که پارامترهای اقلیمی دما، رطوبت، میزان باران و سرعت باد به وسیله نیروی انسانی برداشت و ثبت می شود.
وی افزود: اعتبارات این ایستگاه از محل منابع داخلی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان تأمین شده است اما در صورت تأمین اعتبار از محل منابع شهرستان خاش در آینده این ایستگاه تمام خودکار می شود.
خزائی با بیان اینکه ایستگاه خودکار هواشناسی به صورت برخط وضعیت هوا را پایش و اطلاعات را در لحظه مخابره می کند، گفت: افزایش دقت تولید محصولات هواشناسی، افزایش تعداد پارامترهای قابل اندازه گیری، کاهش خطای انسانی در برداشت اطلاعات و غیره از ویژگی های دیگر ایستگاه خودکار است.
وی تصریح کرد: هم اینک هشت ایستگاه اقلیم شناسی خودکار و هشت ایستگاه اقلیم شناسی سنتی در سیستان و بلوچستان فعال است که بر اساس طرح جامع توسعه شبکه پایش هواشناسی استان و در صورت تأمین اعتبار پنج ایستگاه اقلیم شناسی خودکار جدید تا پایان سال راه اندازی می شود.
رئیس اداره فن آوری اطلاعات و ارتباطات هواشناسی سیستان و بلوچستان تقویت و توسعه شبکه پایش هواشناسی این استان را الزامی خواند و ادامه داد: با توجه به اهمیت شبکه پایش در برونداد محصولات مختلف هواشناسی این موضوع به صورت جدی در دستور کار اداره کل هواشناسی استان است.
9908**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.