به گزارش ایرنا، هند در آن طرف سواحل مکران و نزدیک بندرچابهار به عنوان نخستین اپراتور خارجی محسوب می شود که بزودی فعالیتش را در بندر چابهار آغاز می کند.
اپراتوری و کنترل 2 لنگرگاه فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار به هندی ها واگذار می شود و این کشور تنها به عنوان اپراتور عمل می کند و نقشی در مدیریت بندرچابهار ندارد.
این اقدام در راستای اتصال سه کشور هند، ایران و افغانستان است که طی توافقنامه ای بنام چابهار طراحی و برنامه ریزی شده است.
حضور کشور هند در بندرچابهار و سرمایه گذاری آن در زمینه تامین تجهیزات بندری و احداث راه آهن و دیگر صنایع از سالهای گذشته مطرح بوده است و هم اینک طبق توافقاتی که در سفر رئیس جمهوری به هند صورت گرفت، قرار است اپراتوری فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به هندی ها واگذار شود.
موقعیت راهبردی بندر چابهار و نقش آن در تعاملات اقتصادی و تجاری منطقه ای سبب شده تا از تحریم های آمریکا مستثنی باشد و این اقدام می تواند نقش چابهار را در عرصه بین المللی پررنگ تر کند.
اعطای معافیت به بندر چابهار از تحریم ‌های آمریکا فرصتی برای جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه زیرساخت های این بندر مهم است تا بتوان علاوه بر آبادانی استان محروم سیستان وبلوچستان، محور شرق را به توسعه رساند.
آغاز اپراتوری هند در بندر چابهار می تواند سرمایه گذاران بیشتری را در استفاده از این بندر جذب کند و از طرفی استثنا شدن بندر چابهار از تحریم ها موجب کمک به توسعه اقتصادی افغانستان می شود.
مسولان باید سریعا ساخت خطوط راه‌ آهن از بندر چابهار به شمال سیستان وبلوچستان و اتصال به افغانستان وهم چنین انتقال کالاهای تحریم‌ نشده مانند دارو و مواد غذایی از بندر چابهار به داخل شهرهای ایران را مدنظر داشته باشند تا این منطقه محروم نظیر سایر نقاط ایران رشد کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هند برای تامین مالی توسعه بندر چابهار مشکلی ندارد و پس از فعالیت در این بندر می تواند بدون نیاز به پاکستان کالاها را به افغانستان منتقل کند.
بهروز آقایی افزود: هندوستان بزودی فعالیت خود را به عنوان اپراتور در بندر چابهار آغاز می کند که این امر رشد و توسعه اقتصاد افغانستان را به دنبال دارد.
وی گفت: هند قرارداد اپراتوری به ارزش 85 میلیون دلار برای تامین تجهیزات با ایران امضا کرده است و در این توافق علاوه بر اپراتوری هند در بندر شهید بهشتی چابهار، این کشور تامین کننده تجهیزاتی نظیر جرثقیل‌های 65 تنی در قالب BOT خواهد بود و این قرارداد بلند مدت است که بعد از اتمام مدت آن به ایران منتقل خواهد شد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین یک خط اعتباری حدود 150میلیون دلاری از سوی کشور هند برای توسعه بندرشهید بهشتی باز می شود.
وی بیان کرد: چابهار بندری مهم و مسیری کم هزینه برای دسترسی کشورهای منطقه به ویژه افغانستان و آسیای میانه است.
آقایی گفت: هم اینک زیرساختهای بندری و تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری در بندر چابهار تا میزان 15 میلیون تن کالا در سال وجود دارد و فقط از نظر تکمیل راه آهن چابهار- سرخس و مسیرهای جاده ای با مشکل مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه فعالیتهای عمرانی و هزینه های زیرساختهای انجام شده در چهار سال اخیر در تاریخ 35 ساله ساخت بندر بی سابقه است، خاطرنشان کرد: با همت جهادی و تخصیص به موقع اعتبار راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس تکمیل و جاده های کم عرض منتهی به بندر چابهار به بزرگراه و آزاد راه ارتقا پیدا می کنند.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: طراحی، ساخت و تکمیل فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی به عنوان یک پروژه ملی است و بهره برداری از آن افتخاری برای کشور در زمینه افزایش تجارت و توسعه اقتصادی با کشورهای همجوار نظیر هند، عمان، افغانستان محسوب می شود.
آقایی گفت: ظرفیتهای ایجاد شده در بندر شهید بهشتی چابهار اقتصاد کشور را به دیگر کشورهای پیرامونی پیوند خواهد داد که نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: برای انجام فعالیت های هند در بندر چابهار زمین برای مدت قرارداد به هندی ‌ها واگذار می شود و بعد از اتمام قرارداد زمین و تجهیزات خریداری و نصب شده به بندر چابهار تعلق خواهد گرفت.
آقایی با بیان اینکه جذب سرمایه داخلی و خارجی، تکمیل زیرساخت های باقیمانده خط ریلی و بندری از ضرورتها برای توسعه چابهار است، خاطرنشان کرد: پس از تکمیل فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار مهمترین کار بازاریابی، جذب سرمایه گذار و ورود کشتی های مختلف است.
وی بیان کرد: چابهار با موقعیت راهبردی از کانون های مهم توسعه است و نقش مهمی در جابجایی کالاهای کشورهای آسیای میانه دارد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گفت: قرارداد امضا شده با هندی ها یکی از هوشمندانه ترین مدل تجارت است و برای هر 2کشور ایران و هند نفع زیادی دارد.
وی ادامه داد: کشور هند می تواند در بخش های انرژی، گاز، مراکز لجستیکی، تاسیس کارخانه های تولید کود اوره و کود فسفات و طرح های دیگر سرمایه گذاری کند.
بندر چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان و در ساحل دریای عمان واقع شده است.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.