عیسی کلانتری یک شنبه 14 مرداد ماه 97 در نشست کارگروه مقابله با گرد و غبار خوزستان از اختصاص 100 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای رفع گرد و غبار خبر داد که بنا شده بعد از انجام تحقیقات پایه تمامی این پول در استان خوزستان هزینه شود.

پایگاه خبری جماران، سجاد انتظاری: عیسی کلانتری در نشست مقابله با گرد و غبار خوزستان ضمن اشاره به اختصاص 100 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد و غبار گفت: با توجه به اینکه بودجه اختصاصی برای گرد و غبار فقط خاص خوزستان است و مسئولیت توزیع آن برعهده استاندار گذاشته شده بر مبنای مطالعاتی که از قبل انجام شده، بخشی از شروع عملیات اجرایی را پیش بینی کرده ایم. در تهران نمی توان پروژه خاص یک استان را مدیریت کرد لذا با سازمان برنامه و بودجه به این توافق رسیدیم که مدیریت طرح های مقابله با ریزگرد و نحوه توزیع اعتبارات را به خود خوزستان تفویض کنیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه 80 درصد از گرد و غبارهای زمستانه منشأ داخلی دارد، گفت: چرا وقتی کانالی برای آبیاری درختکاری اختصاص داده می شود آن را برای آبیاری نخیلات مصرف می کنند؛ این درست نیست. آب اگر نیست نباید تالاب ها و رودخانه ها خشک شوند. در شرایط عادی وقتی کارون باید به اروندرود سرریز شود، باید ۱۰۰ مترمکعب آب داشته باشد که به من اعلام شده در برخی مقاطع زیر ۲۰ مترمکعب فاضلاب بوده است.

به گزارش جماران، در 50 سال اخیر حدود 127 هزار هکتار یعنی به طور متوسط 2500 تا 2600 هکتار در سال مالچ پاشی می شد و جز در مناطق خاصی از غرب استان خوزستان مشکل جدی از این نظر در کشور احساس نمی شد. چیزی که مشکلات این استان را بیشتر کرد، کانون های گرد و غبار بودند که به دلیل حدود 10 تا 15 سال بی توجهی و کم توجهی ایجاد شدند.

مشکل ریزگردها از سال 93 خود را نمایان کرد ولی تا سال 95 توجه جدی به آن نمی شد. پس از مشکلات بهمن ماه 95 و زیرساخت هایی که به دلیل ریزگردها با مشکل مواجه شدند و قطعی آب، برق و امثال آن، دولت تلاش کرد به طور جدی در این زمینه اقدام کند.

در 15 فروردین 96 دولت مصوبه ای برای حل مشکلات استان خوزستان در نظر گرفت که یکی از آنها کنترل گرد و غبار و کانون های گرد و غبار استان بود که بنا شد با اولویت بندی کانون های فوق بحرانی و حاد این طرح انجام شود. 42 هزار هکتار از عرصه های استان فوق بحرانی، 100 هزار هکتار کانون های حاد و 350 هزار هکتار هم کانون فعال گرد و غبار بودند. نهال کاری در کانون ها، حفر کانال 45 کیلومتری برای آب اندازی به تالاب های فصلی که خشک شده بودند، از اقدامات انجام شده هستند.

دولت در سال 95، 30 میلیارد تومان برای حل این مشکلات اختصاص داد و در آن سال یعنی در بهمن 95 تا پایان فروردین 96، پنج هزار هکتار از کانون های گرد و غبار استان زیر کشت رفتند. در سال 96 دولت 100 میلیون دلار جهت مبارزه با گرد و غبار اختصاص داد که 70 درصد این اعتبارات در سال 96 به خوزستان اختصاص پیدا کرد. از مهر ماه سال 96، ادامه نهال کاری آغاز شد و تا اردیبهشت سال 97 حدود 15 هزار هکتار کانون ریزگرد زیر کشت رفت.

البته بر اساس برنامه ریزی باید 19 هزار هکتار زیر کشت می رفت که چهار هزار هکتار باقی مانده نیز در برنامه های مسئولین استان خوزستان است که نهال کاری شود. ولی با احتساب 5 هزار هکتار سال 95 در مجموع 20 هزار هکتار کشت نهال انجام شده است. در مجموع نیز در سال های قبل در کانون های ریزگرد حدود 505 هزار هکتار نهال کاری انجام شده است.

همچنین هفت هزار هکتار زمین نیز آب اندازی و مرطوب سازی شده است. در سال 97، صد میلیون دلار دیگر برای گرد و غبار استان اختصاص پیدا کرده است.

بنابراین، تمام اعتبار مبارزه با گرد و غبار کشور به خوزستان اختصاص داده شده است. همچنین مطالعات گسترده ای در سازمان تحقیقات جنگل ها انجام شده تا آسیب هایی که به سلامت، اقتصاد و حوزه های اجتماعی این استان زده شده به تدریج ترمیم شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.