یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

یک راه برای برون رفت از مشکل ارز

به گزارش جماران؛ سید حمید محمدیان در یادداشتی نوشت:

الف ـ شرایط فعلی اقتصاد و سیاست کشور عبارت است از

١ـ تحریم های ارزی که باعث شده است دولت آمریکا از ورود ارز کاغذی به کشور ممانعت کند. این در حالی است که کشور در کشورهای دیگر دارای اعتبارات ارزی بسیار است. پس مشکل نبود ارز کاغذی برای خرید و فروش در میان مردم است . 

٢ـ همین علت اصلی گران شدن قیمت ارز در بازار شده است. 

٣ـ بر خلاف دوره های قبل ، این بار امکان آوردن دلار از راه هایی غیر از راه بانک ها فراهم نیست. 

ب ـ در چنین شرایطی یکی از راه های انتقال ارز به کشور توسعه توریسم خارجی است. چراکه:

١ـ ایران از جاذبه توریستی بسیار برخوردار است. 

٢ـ بالا بودن قیمت ارزهای خارجی ، سفر به ایران را برای خارجی ها بسیار ارزان کرده است. 

٣ـ مسافران خارجی می توانند بخش زیادی از احتیاج کشور به ارز کاغذی را فراهم کنند. 

٤ـ صنعت توریسم از اشتغال زا ترین صنایع است و می توان از این راه بخشی از مشکل اشتغال را که اصلی ترین مشکل کشور است، حل کرد. 

٥ـ حضور خارجی ها در ایران به شناخته شدن بیشتر فرهنگ ایران و اسلام در میان مسافران خواهد انجامید. 

ج ـ حضور گسترده توریست ها در کشور البته اقتضاءاتی دارد:

١ـ تا حدودی باید در مواجهه با آنان سخت گیری فرهنگی را کنار گذاشت. این امر نه از آن جهت است که مسافران خارجی ایران را برای «هرزگی» انتخاب کرده اند، بلکه بدان سبب است که ایشان شناختی از فرهنگ ما ندارند و رفتارشان در موارد بسیار ناشی از بی اطلاعی آنان است. 

٢ـ برای گسترش توریسم باید صدور ویزا برای خارجی ها تسهیل شود. امروز گرفتن ویزای ایران برای خارجی ها از سخت ترین کارهاست در برخی کشورها از گرفتن ویزای آمریکا دشوار تر است. 

٣ـ در این مسیر می توان حتی روادید را برای کشورهای مسلمان لغو کرد و به دیگران هم در فرودگاه ویزا داد. امروز ایران با توجه به بالا بودن قیمت ارز جای خوبی برای کسب درآمد خارجی ها نیست و لذا احتمال ماندن آنها در ایران کم است. 

٤ـ وجود « جنگ اقتصادی» به توریسم ضرر نمی رساند اما کشور نباید در شرایط «جنگ نظامی» باشد. احتمال جنگ نظامی حضور خارجی ها را کمتر می کند. 

د ـ آنچه گفتیم محتاج اراده ای ملی برای تحقق است. تصمیم درباره آن و موفقیت آن از توان دولت خارج است و به عبارتی محتاج حمایت همه ی ارکان نظام است. 

ه ـ این راه قبل از این در کوبا تجربه شده است. و این کشور بعد از فروپاشی بلوک شرق، با وجود تحریم های گسترده و مهلک آمریکا با این روش ادامه حیات داده است. ضمن اینکه در امثال ترکیه و مالزی و دبی  شروع توسعه با توریسم بوده است. امروز اقتصاد ترکیه در بخش بالایی وابسته به این امر است. 

و ـ توریسم راه ساده و مطمئن برای آوردن ارز به کشور و توسعه سالم اقتصاد است. البته حتما پیوست های فرهنگی و امنیتی برای آن باید در نظر گرفت. ولی فراموش نکنیم وضعیت فعلی ، زاینده مشکلات فرهنگی و امنیتی به مراتب بدتری است. 

ز ـ این موضوع کارشناسان بسیار قوی تر از من دارد که می توانند این بحث را بهتر باز شناسی کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.