گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

دیدگاه نماینده پیشین مشهد در مورد پیامک های تهدیدآمیز به نمایندگان

طبیعتاً گروه های فشار پذیرفته نیستند و نمی توانند موضوعی را به نمایندگان تحمیل کنند. اما نمایندگان نیز نباید تحث تاثیر چنین پیامک هایی قرار گیرند، بلکه باید شجاعت لازم را داشته و از عقلانیت و درایت کافی برخوردار باشند و تصمیماتی که میگیرند بر مبنای منافع ملی باشد.

دبیر حزب موتلفه اسلامی خراسان رضوی گفت: شهر مشهد خاستگاه تعداد قابل ملاحظه ای از موسسات و بنگاه هایی است که دچار ورشکستگی شدند؛ موسسات اعتباری و مالی نظیر ثامن الحجج و یا پدیده شاندیز که در گذشته دچار مشکل بود، در شهر مشهد قرار داشتند. لذا طبیعی است که درصورت تحریک شدن، جمعیت های مختلف، آثار مشهودتری نسبت به سایر شهرها داشته باشند.

جواد آرین منش در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره آنچه تحرکات و فعالیت های متمرکز  علیه دولت در شهر مشهد خوانده می شود، گفت: حال و هوای امروز شهر مشهد، چندان تفادتی با سایر شهرها ندارد. اگرچه کلان شهرها از هم متاثر می شوند، ولی مشهد از این حیث تفاوتی فاحش با سایر شهرها به نحوی که گمان کنیم تبدیل به پایگاه ویژه ای برای تحرک علیه دولت شده باشد، ندارد.

هر کدام از جریان ها که در مشهد انسجام بیشتری پیدا کند، در انتخابات پیروز است

وی افزود: در مشهد به دلیل کثرث جمعیت، مهاجر پذیر بودن و تنوع اقوام و قومیت هایی که از داخل استان به دلیل وجود مرقد مطهر امام رضا(ع) در این شهر استقرار پیدا کردند، خرده فرهنگ متکثری ایجاد شده است. اما از آنجا که مشهد شهری بزرگ و تاثیرگذار در کشور است و بعد از تهران، مهمترین شهر از لحاظ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تلقی می شود، تمامی گروه های سیاسی در آن فعال هستند؛ بدین معنا که اصول گرایان و اصلاح طلبان با سلایق گوناگون در آن حضور دارند.

این نماینده اسبق مشهد در مجلس بیان کرد: شرایط به گونه ای است که هر کدام از این جریان ها در مشهد انسجام بیشتری پیدا کند، در انتخابات پیروز است. برای نمونه در انتخابات اخیر شورای شهر، اصلاح طلبان پیروز شدند و در انتخابات مجلس گذشته نیز اصولگرایان پیروز میدان بودند. این نشان دهنده تکثر در شهر مشهد است. البته تفاوت هایی هم میان مشهد با سایر شهرها وجود دارد که یکی از آن تفاوت ها به بالابودن نرخ حاشیه نشینی در این شهر بازمی گردد. به گونه ای که 36 درصد حاشیه نشین در مشهد وجود دارد، در حالی که متوسط حاشیه نشینی در ایران 12 درصد است.

مشهد خاستگاه تعداد قابل توجه ای از موسسات و بنگاه هایی است که دچار ورشکستگی شدند

وی ادامه داد: برخی ناهنجاری های اجتماعی نیز در حاشیه شهر مشهد، مانند آمار مربوط به طلاق، اعتیاد و زنان بی سرپرست، وجود دارد که شاید در برخی موارد بیشتر از سایر شهرها باشد. تفاوت دیگر، وجود بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر است و در حوزه مسائل اقتصادی نیز تفاوت هایی وجود داشته و آنکه این شهر خاستگاه تعداد قابل ملاحظه ای از موسسات و بنگاه هایی است که دچار ورشکستگی شدند. موسسات اعتباری و مالی نظیر ثامن الحجج و یا پدیده شاندیز که در گذشته دچار مشکل بود، در شهر مشهد قرار داشتند. لذا طبیعی است که درصورت تحریک شدن، جمعیت های مختلف، آثار مشهودتری نسبت به سایر شهرها داشته باشند .

این نماینده ادوار پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: مشهد شهری بزرگ و با پیشینه ای بسیار درخشان است. بسیار تاسف بار است که عده ای تلاش می کنند تا  مشهد را به عنوان نماد خشونت و نماد تحرکات افراطی نشان دهند. چرا که این گروه ها در اکثریت نیستند و در همه شهرها هستند. ممکن است که در هفته های اخیر تعداد 500 الی 600 پیامک به نمایندگان مجلس ارسال شده باشد که پیش شماره های زیادی از آنها، مربوط به شهر مشهد باشد، اما شهری که 3 و نیم میلیون نفر جمعیت دارد، «600 پیامک» آن را نمایندگی نخواهد کرد.

گروه های فشار پذیرفته نیستند و نمی توانند موضوعی را به نمایندگان تحمیل کنند.

وی درباره انگیزه های انتخاباتی اصولگرایان در این شهر گفت: به نظر می رسد که در همه شهرها از نیمه دوم سال جاری، تحرکات انتخاباتی جریان ها آغاز شود. طبق تجربه های گذشته، از یک سال و نیم به انتخابات مانده در شهرهای کوچک و بزرگ، تحرکات انتخاباتی شروع می شود که نمی توان آن را انکار کرد. از سوی دیگر، زمانی که طرحی در مجلس مطرح می شود، افرادی علاقه مندند تا نظرات خود را به نمایندگان انتقال دهند. بخشی از این کار مفید و طبیعی است.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: اما آن بخشی که آنها تلاش کنند تا نمایندگان را تحت فشار قرار گذاشته، یا پیامک های تحقیر گونه و توهین آمیز ارسال کنند، غیرقابل قبول است؛ زیرا این خود تبدیل به «گروه فشار» می شود. طبیعتاً گروه های فشار پذیرفته نیستند و نمی توانند موضوعی را به نمایندگان تحمیل کنند. اما نمایندگان نیز نباید تحث تاثیر چنین پیامک هایی قرار گیرند، بلکه باید شجاعت لازم را داشته و از عقلانیت و درایت کافی برخوردار باشند و تصمیماتی که میگیرند بر مبنای منافع ملی باشد.

وی در پایان گفت: من فکر نمی کنم تحرکاتی که اخیراً در مشهد و به نام این شهر صورت گرفته، کاری ستادی و با هدف قراردادن انتخابات آینده باشد و نمی توان چنین موضوعی را تائید کرد که عده ای به شکل سازمان یافته، با هدف پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده دست به چنین اقداماتی می زنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.