گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

سید رضا اکرمی: باید از سرمایه امام استفاده کنیم/ صدا و سیما و تریبون نماز جمعه باید وصیت نامه امام را تبلیغ کنند

ما در حال حاضر روحانی داریم که 20 سال شبانه روز درس خوانده است ولی اگر به او بگویید که 10 دقیقه برای مردم صحبت کند، نمی تواند؛ چون اساساً در مورد این موضوعات اجتماعی فکر نکرده است. بنابراین حوزه های علمیه ما باید به این مساله توجه کنند و بعد به جامعه هشدار دهد. نه حالت جدایی از مردم و انزوا و نه خدایی نکرده حالت اشرافیگری پیدا کنند.

پایگاه خبری جماران: رهبر معظم انقلاب اواخر هفته گذشته در جمع کارکنان وزارت اطلاعات با تأکید بر اینکه چارچوب سیاستهای نظام جمهوری اسلامی را امام(ره) مشخص کرده و این چارچوب براساس وصیت نامه و فرمایشات ایشان شکل گرفته است، خاطرنشان کردند: در این چارچوب، رهبری هم بخشی از نظام است و نه خودِ نظام

در همین رابطه حجت الاسلام و المسلمین سید رضا اکرمی در گفت و گو با خبرنگار جماران ، در مورد لزوم توجه به چهارچوب های معین شده جمهوری اسلامی از طرف امام در مقطع فعلی، گفت: در طول این 40 سالی که از پیروزی انقلاب می گذرد اولاً هر جا نام انقلاب، نظام جمهوری اسلامی و دفاع مقدس برده می شود نام امام به صورت برجسته  مورد توجه همگان است و به قول مقام معظم رهبری انقلاب بدون نام امام شناخته نمی شود و مورد توجه نیست. بنابراین امام چه در زمان حیاتشان و چه بعد از ارتحالشان در نظام جمهوری اسلامی جایگاه ویژه ای دارد.

وی ادامه داد: نکته دوم این که امام(س) نه تنها در زمان حیات گفتنی ها را گفت، بلکه در همان زمان  با حوصله و تامل یک وصیت نامه 29 صفحه ای سیاسی و الهی نوشت که ما اگر واقعاً مطالب وصیت نامه را فهرست کنیم، می فهمیم که حالت منشوری را دارد که چهارچوب های نظام را مشخص کرده و در شرایط مختلف باید به آن توجه شود.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، تاکید کرد: نکته سوم این است که رهبر انقلاب که شاگرد امام و دست پرورده امام هستند و جایگاه و موقعیت امام و اثر کلام ایشان در مردم  را کاملاً می داند، به سخنان امام استناد و مردم را متوجه راه و منش معمار انقلاب می کنند و همه را به خط و روشی که امام برای ما تبیین و تدوین  کرده است، توجه می دهند. به نظر من رهبری هم به امام احترام می گذارند و هم به ایشان استناد می کنند و از این جهت واقعاً جا دارد که ما از سرمایه امام استفاده کنیم.

وی همچنین با بیان این که ما منظورمان از توجه به وصیت نامه امام این نیست که به هر کسی یک برگه وصیت نامه بدهیم و بگویم بخوانند و اجرایی کنند، اظهار کرد: مقام رهبری به مردم تذکار می دهند و این خود مردم و دستگاه های تبلیغاتی چون صدا و سیما و تریبون نماز جمعه هستند که باید وصیت نامه امام را تبلیغ کنند. قرآن مجید یک توصیه جدی مکرری دارد به نام «تذکار» که به شخص پیغمبر می فرماید «فذکرانما انتَ مذکر» ما باید تذکار بدهیم، باید یادآوری کنیم و به سخنان حضرت امام در ابعاد گوناگون ارجاع دهیم.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری ابراز داشت:  در سال 67 جمعیت کشور 45 میلیون بود و امروز 85 میلیون است. جمعیتی که امام را ندیده اند و با امام مشحور نبوده اند ولی سخنان امام در قالب فیلم و کتاب های مختلف موجود است و ما باید به این ها مراجعه کنیم و آن را جدی بگیریم.

وی با بیان اینکهحتما این اقدام در جامعه تاثیر پذیر است، افزود: انسان اساساً موجودی است که باید به او تذکار داده شود، اما گاهی اثراتش فوری، گاهی میان مدت و گاهی دراز مدت است و گاهی این تذکرات جنبه اتمام حجت و ارشاد دارد. یعنی ما باید بگوییم ولو نتیجه ندهد که فردا روزی گفته نشود چرا نگفتید؟! آرزوی ما این است که دعوت به معروف، به عدالت، به انسانیت را باید بگوییم تا برای بعضی ها ارشاد و برای بعضی ها اتمام حجت باشد. حتما ما به تذکر نیاز داریم و حتماً این تذکر اثر گذار است.

وی در پاسخ به این سوال که مروجین این  چهارچوب ها خود چقدر باید با مسائل روز آشنا باشند، گفت: ما دو نوع عقل داریم یک عقل طبیعی و مطبوع  که خداوند تکویناً به همه انسان ها داده است و یک عقل اکتسابی، مسموع و اجتماعی داریم که بر اساس این عقل ما باید برویم تاریخ و سرگذشت ملت ها را بخوانیم و مورد خطاب دیگران قرار بگیرم. این موضوع متاسفانه در حوزه های علمیه کمرنگ است. ما همان طور که درس های چون اصول و فقه را می خوانیم باید تاریخ  و مطالعات  اجتماعی را هم جزو درس های حوزه قرار دهیم. در هر هفته لااقل هر استادی در کلاس درسش باید طلبه ها را به این مسائل اجتماعی توجه دهد. حدیث داریم که اگر کسی عقل طبیعی داشته باشد ولی به عقل اجتماعی خود توجه نکند، همان عقل طبیعی او هم بازدهی ندارد. باید ما عقل اجتماعی و سنجش افکار عمومی را در کنار عقل طبیعی قرار دهیم که تذکر جزو همین بخش دوم است.

حجت الاسلام والمسلمین اکرمی تأکید کرد: ما در حال حاضر روحانی داریم که 20 سال شبانه روز درس خوانده است ولی اگر به او بگویید که 10 دقیقه برای مردم صحبت کند، نمی تواند؛ چون اساساً در مورد این موضوعات اجتماعی فکر نکرده است. بنابراین حوزه های علمیه ما باید به این مساله توجه کنند و بعد به جامعه هشدار دهد. نه حالت جدایی از مردم و انزوا و نه خدایی نکرده حالت اشرافیگری پیدا کنند.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.