پایگاه خبری جماران: ساعت های پرتلاطم افزایش نرخ دلار با واکنش های مختلفی در کشور مواجه شده استY به نحوی که حسام الدین آشنا «رئیس مرکز بررسی های استراتژیک و مشاور رئیس جمهور»، با بکار بردن عباراتی مبهم دلایل خارجی و داخلی این افزایش قیمت را اختصاراً معرفی کرد.

در این وضعیت مبهم، خبرنگار جماران به سراغ محمدهاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا اکرمی رفته و نظر آنها را درباره افزایش بی ضابطه نرخ دلار در کشور جویا شده است.

محمد هاشمی رفسنجانی در گفت و گو با خبرنگار جماران ،درباره نوسانات نرخ ارز در کشور گفت:  افزایش نرخ دلار به معنای کاهش ارزش پول ملی است و این کاهش آثار مخربی دارد که یکی از آنها «کاهش ثروت ملی» است. اما روی اقشار مختلف تاثیرات متفاوتی دارد؛ هم روی کسانی که درآمد ثابتی دارند یا بازنشسته هستند و هم روی اقشار زیر خط فقر که درصد بالایی در جامعه دارند. همین طور برای افرادی که درآمدشان ثابت و هزینه هایشان متغیر است، آثار سوء زیادی دارد و به زندگی آنها فشار می آورد.

وی با تأکید بر اینکه نتیجه فشار بر این اقشار، دستاورد مثبتی در بر ندارد، افزود: دولت یا نظام باید مراقب این اقشار باشد و فشار را از دوش آنها بردارد. بنابراین، چگونگی افزایش نرخ ارز در سلسله اقدامات دشمن قرار می گیرد. دشمن از ابتدای انقلاب با هدف تضعیف یا تغییر نظام، چندین توطئه علیه ایران کرده است. در همین راستا، تروریسم حاد را در اوایل انقلاب حمایت و پیروی آن منافقین 17 هزار نفر را در کشور ترور کردند. بعد از آن، جنگ تحمیلی 8ساله بود که صدام را علیه ایران جلو انداختند. بعد از آن تحریم های اقتصادی بود و در سال های بعد، آنها به بهانه تکنولوژی هسته ای تحریم های شدیدتری علیه کشور ما وضع کردند.

این فعال سیاسی اعتدالگرا در ادامه گفت: جنگ روانی دشمنان علیه کشور در همه مقاطع ادامه داشته است. درباره گرانی نرخ دلار و ارتباطش با خارج از کشور خاطره ای می گویم. «در سال 69 اوایل دولت آقای هاشمی بود که دو نوع دلار در کشور وجود داشت. دلار 170 تومانی آزاد و 60 تومانی دولتی که به بخش تولید اختصاص داشت. یک دفعه دلار آزاد  به 700-800 رسید. آقای کلینتون که آن زمان رئیس جمهور آمریکا بود، یک اسکناس هزار تومانی در دست گرفت و در تلویزیون گفت، اگر دلار در ایران به 1000 تومان برسد، من دولت ایران را ساقط می کنم.»

وی افزود: معلوم بود این حرکت نیز، مانند جنگ 8ساله یا ترورها، هدفش ضربه زدن به نظام یا سقوط آن است. اما آقای هاشمی با برنامه ریزی که داشت در فاصله ای کمتر از یک ماه، نرخ دلار را در کشور پایین آورد و روی همان قیمت هایی که بود، تصویب کرد و برای سالیان سال، قیمت آن در کشور ثابت بود. ما این پدیده را یک بار دیگر در دولت دوم آقای احمدی نژاد تجربه کردیم. نرخ دلار در آن سال ها از 700 تومان به بالای سه هزار و پانصد تومان رسید و چهار برابر شد. پیروی این موضوع، خسارت بسیار زیادی به کشور خورد. تولید خوابید و بیکاری افزایش پیدا کرد و کارهای کاذب رونق گرفت و تخلفات اقتصادی بالا رفت.

محمد هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «به این زودی از فاجعه اقتصادی زمان احمدی نژاد خلاص نمی شویم»، گفت: متاسفانه در آن سال ها مسائلی اتفاق افتاد که هنوز امکان جبران آنها میسر نشده است. فاجعه ای که در زمان آقای احمدی نژاد متوجه اقتصاد ایران شد. به گونه ای نیست که بتوان به این زودی از آن خلاص شد و آن را برطرف کرد. متاسفانه این فاجعه آثار بسیار مخربی داشته است. امروز مخالفین نظام از جمله آمریکا با همان هدف و این بار در راستای برجام، جنگ روانی راه می اندازند.

وی افزود: در همین راستا، اخیراً آقای ترامپ از آقای شیخ محمد زاید «ولیعهد امارات» که حاکم دبی هم هست، بخاطر آنکه در برابر ایران ایستادگی و مقابله کرده، تشکر و قدردانی کرده است. من نمی دانم آقای شیخ محمد چه اقدامی کرده که آقای ترامپ این گونه رسماً از ایشان در رسانه ها تشکر می کند. بنابراین قطعاً این قضیه ریشه خارجی دارد و دولت به تنهایی نمی تواند با آن مقابله کند.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: باید نهادهای امنیتی، اطلاعاتی، قوه قضائیه، مجلس، دولت و تمامی نهادهایی که در کشور هستند و در اداره کشور مشارکت دارند، به منظور حل این مساله همکاری کرده و ریشه های آن را بیابند. انشاءالله نظام از این جنگ که ریشه آن به مخالفین نظام برمی گردد، پیروزمندانه بیرون می آید.

وی در پایان با اشاره به لزوم شفاف سازی مسئولین برای مردم، گفت: اطلاع رسانی صحیح به مردم و مقوله شفاف سازی در هر نظام، کشور و هر شرایطی بهترین راه کار است. مردم به تعبیر امام(س) صاحبان این انقلاب و نظام هستند و حق دارند که مسائل را بدانند. لذا من شخصاً طرفدار این هستم که مسئولین باید با مردم شفاف صحبت کنند و با آنها رو راست باشند.

اکرمی: باید برای جامعه روشن کرد که پول این مملکت ریال است نه دلار/ چرا آقایان قول می دهند تا قیمت ها را برگردانند، اما در عمل اتفاقی دیگر می افتد؟

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت:  اقتصاد ما بیمار است. به این دلیل که نفتی، وارداتی، مصرفی و بهره کاری در آن بسیار پایین است. حجم واردات ما نیز بسیار سنگین است و در واقع ما می توانیم با توجه به اقتصاد مقاومتی، تولید را افزایش داده  و مصرف را تنظیم کنیم. همچنین برای اینکه وارادات خود را به حداقل رسانده و صادرات را بالا ببریم و از اتکا به نفت خارج شویم، باید بسیار تلاش کنیم و اراده و انسجام خود را قوی کنیم و به دنبال مسائل حاشیه ای نباشیم.

وی افزود: دیشب برای خرید نان، به نانوایی مراجعه کرده بودم. فردی در کنارم گفت، دلار 6هزار تومان شده و من در حالی که سه هزار تومان در دست داشتم، گفتم، ما اقتصادمان ریالی است. کشوری که اقتصادش بر مبنای ریال است، چرا باید از گرانی دلار نگران باشد؟ چرا باید دلار تعیین کننده همه چیز ما از حقوق و مسکن تا خدمات دیگر باشد؟ باید چنین فکری را درست کرد.

این عضو جامعه روحانیت در ادامه گفت: باید برای جامعه روشن کرد که پول این مملکت ریال است نه دلار. باید در هنگام معاملات با کشورهای مختلف، بر اساس واحد پولی آنها و نه بر مبنای دلار معامله یا مبادله کنیم. نباید دلار را در معاملات داخلی و خارجی انحصاری کنیم. ممکن است، من به عنوان یک طلبه منبری روم که درباره موضوع آن مطالعه نداشتم. وقتی پایین می آیم شرمنده ام. اما ممکن است به جای آنکه با انجام مطالعه و زحمت کشیدن، تلاش کنم تا منبر بهتری روم. شروع به بهانه جویی کنم. برای نمونه بگویم که آنجا مجلس حاضر نبود یا مردم گوش نمی دهند. در نتیجه ضعف خودم را عوض آنکه بهتر کنم، خرابتر کنم.

وی با بیان اینکه تمامی اظهارات حاشیه ای که درباره دلار گفته می شود، بی فایده است، گفت: ما باید تولید و مصرف خود را درست کنیم. اقتصاد مقاومتی را بکار بندیم و در سر سفره های خود تا لباسی که می پوشیم یا ماشینی که سوار می شویم، از تولید داخلی حمایت کنیم. قرآن می گوید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ ۖ به خودتان متکی باشید. همچنین حدیث می گوید: «من وجد ماء وترابا ثم افتقر فأبعده الله» هر کس آب و خاک داشته باشد، ولی فقیر باشد و در فلاکت زندگی کند، نفرین شده است.

سیدرضا اکرمی گفت: ما در این کشور قانون اساسی، برنامه چشم انداز 20 ساله و برنامه پنج ساله ششم را داریم. لذا نباید اظهارات اشخاص مختلف برای ما مبنا باشد. امروز قرار است از رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در مجلس بپرسند که این چه وضعی است؟ این چیست که مانند یک بادکنک باد می شود و یک روز بالا می رود، یک روز متوقف می شود یا افت می کند. باید جوابگو باشند که چرا آقایان قول می دهند تا قیمت ها را برگردانند، اما در عمل اتفاقی دیگر می افتد؟ 

 اکرمی گفت: ما وقتی از دولت نام می بریم، به معنای عام است. یعنی قوه مقننه، قوه قضاییه و قوه مجریه را در بر می گیرد. من مذاکرات مجلس را گوش می دهم. متاسفانه نمایندگان محترم مجلس، هرکدام آنقدر از دولت توقع دارند که چنین و چنان کند. در حالی که آقای روحانی با آنکه خود گفت خزانه ای خالی تحویل گرفته، اما بنده به عنوان یک طلبه با سابقه 20 سال نمایندگی، می گویم که دولت خزانه ای انباشته شده از بدهی تحویل گرفته است.یعنی آنقدر آقای احمدی نژاد طی 8سال بد عمل کرده که باید 8 سال کار شود تا تنها چاله های ایجاد شده توسط او پر شود. بهتر است دولت درباره نرخ ارز روشن و شفاف با مردم صحبت کند و مشکلات را با آنها در میان بگذارد.

وی در پایان گفت: وضعیت موجود قطعاً التهاب آور و حتی مخالف حرف های گذشته آقای روحانی، نوبخت و سیف است. این التهاب در داخل اثرات منفی دارد، به نحوی که فردی به بنده می گفت دیروز زمانی که برای خرید ماست به مغازه رفته، قیمت این ماده غذایی 1000 تومان افزایش یافته است. لذا وقتی علت این افزایش را از فروشنده جویا شده، مغازه دار این موضوع را به گرانی نرخ دلار ربط داده است. متاسفانه این مساله به جامعه سرایت منفی پیدا می کند و این برای جامعه التهاب آور است. معنایی ندارد که ارز وضعیتی این گونه پیدا کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.