گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

حجت الاسلام و المسلمین رهبر: عقلای قوم باید برای گفت و گوی ملی راهکار پیدا کنند

نماینده مجلس هفتم و هشتم شورای اسلامی درباره ضرورت گفت و گوی ملی گفت: ای کاش چند تن از عقلای قم در گپ و گفتی دوستانه، خصوصی و فارغ از فضای رسانه ای این مسائل را مطرح و راهکاری برای آن پیدا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی رهبر در گفت و گو با خبرنگار جماران ، درباره مطرح شدن مساله گفت وگوی ملی در فضایی سیاسی کشور گفت: آنچه در کشور وجود دارد اختلاف بین جماح های مختلف سیاسی است، نه دعوا بین مردم؛ از این جهت نباید گناه را به گردن مردم انداخت.

وی ادامه داد: چند روز دیگر 22 بهمن است و باید دید مردم چگونه به خیابان می آیند. باید مردم را در انتخابات ها و در سالگرد فوت مرحوم امام (س) دید؛ در صبر، پایداری و تحمل فشارهای اقتصادی، بیکاری و گرانی دید.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما مسئولین باید از مردم بیاموزیم، تصریح کرد: مردم ایران را نباید متهم به اختلاف کرد که نیازمند بعد گفت و گوی ملی باشند. ما نباید  اختلافات سیاسی و مابین جناح های سیاسی را به مردم تحمیل نکنیم، در حالی که این ملت صبورند و همواره بدون رنگ، نام و نشان و چشم داشتی در  مراسم های نظام حضور دارند. این ما هستیم که با یکدیگر اختلاف داریم؛ البته این اختلافات هم قابل حل است.

رهبر با بیان اینکه بنده نه به این جناح سیاسی می تازم نه به دیگری، تاکید کرد: آقایان باید چند جلسه تشکیل دهند و از هر جناح تعدادی به نمایندگی حاضر شوند، محل اختلافات را شناسایی کنند. عموم  اختلافات میان دوستان، مشابه آن داستان مولوی است که یکی می گفت عنب و دیگری انگور.

وی در ادامه تاکید کرد: گفت و گو بسیار خوب مفید است اما من معتقدم به جای «گفت و گوی ملی» باید گفت «گفت و گوی جناح ها سیاسی». اختلافات فی مابین جزئی و قابل تحمل است و در اصول کلی نظام اختلافی وجود ندارد.

رهبر در پاسخ به این پرسش که سرفصل ها یا اولویت های این گفت و گو را چه می دانید، گفت: من به محورهای وحدت اشاره می کنم؛ همه ما با وجود اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدالی بودن مان نظام اسلامی، استکبارستیزی، ولایت فقیه را قبول داریم، همگی ملت را احترام می کنیم و ان شاء الله همه برای خدمت به مردم دلسوزانه عمل می کنند اما ممکن است کاستی هایی در برخی زوایا دیده شود که به تدریج بزرگ می شود اما باید در نظر داشت که امروز، روز وحدت و انسجام است. آقایان اصلاح طلب باید مطالبات و برنامه های  منحصر به خود را به اصولگرایان بگویند یا بالعکس. باید مشخص شود آنچه هر دو طیف می خواهند سلیقه ای است یا در راستای تغییر و بهبود است.

وی با اشاره بر اینکه محل اختلاف ها چندان اهمیت ندارد، گفت: من منادی وحدت و انسجام هستم؛ امروز ما تعداد زیادی دشمن در خارج از کشور داریم و باید در برابر آن ها منسجم باشیم.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: ای کاش چند تن از عقلای قوم در گپ و گفتی دوستانه، خصوصی و فارغ از فضای رسانه ای این مسائل را مطرح و راهکاری برای آن پیدا کنند. من از برادران اصولگرا و اصلاح طلب خواهش می کنم که بدانند همه ما زیر یک خیمه هستیم و هر چه بیشتر کنار یکدیگر باشیم، پاسخ محکم تری به دشمن  می دهیم.

 رهبر در خصوص شعارهای «نه» به دو جناح سیاسی کشور توسط برخی افراد در اعتراضات اخیر؛ گفت:  اگر این به معنای پایان دادن به اختلاف هاست که بسیار پسندیده است. اما اگر معنای دیگری دارد باید از جوانان پرسید مقصود شما چیست؟ به هر ما جوانان فهیمی داریم و باید به خواست آن ها توجه کنیم، باید یک نفر به نمایندگی از  اصلاح طلبان و یک نفر به عنوان نماینده اصولگراین پای سخنان دانشجویان بنشینند، کرسی های آزاداندیشی را در دانشگاه فعال کنیم تا دانشجویان مطالبات خود را بیان کنند؛ چرا که ما تاکنون زبان مطالبات دانشجویان را متوجه نشده ایم و باید از طریق تعامل آن ها را درک کنیم و آنها را آزاد بگذاریم تا سخن بگویند و نقد کنند.

 وی در پاسخ به این پرسش که پیامدهای به تعویق انداختن گفت وگو میان جناح سیاسی چیست؛ گفت: انقلاب ما در آستانه 40 سالگی است و بحمدالله در عرصه های مختلف موفق بودیم و دشمنان مترصد توطئه هستند و از اعتراضات اخیر بهره زیادی بردند. بنابراین هر چه از وحدت و انسجام دور باشیم، دشمن را امیدوارتر کرده ایم.  

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.