گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی: بودجه ای که ما می بینیم، بعضی فقرا را فقیرتر می‌کند

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره رفع فقر مطلق و ایجاد اشتغال به عنوان محورهای اصلی بودجه 97، گفت: بودجه ای که ما می بینیم و در حال تصویب است، بعضی فقرا را فقیرتر می کند.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت و گو با خبرنگار جماران ، درباره اینکه اظهارات اخیر رئیس جمهوری مبنی بر اینکه بودجه 97 در راستای رفع فقر مطلق و تامین اشتغال تنظیم شده است، گفت: واقعا  من نمی دانیم آقای دکتر روحانی کدام بخش از بودجه را در راستای فقر مطلق می داند!

وی ادامه داد: بودجه ای که ما  می بینیم و در حال تصویب است، بعضی فقرا را فقیرتر  می کند. به طور مثال در بحث افزایش قیمت حامل های انرژی که پیشنهاد آقای رئیس جمهور در بودجه سال آینده بود، ضررهای بی شماری برای فقرای جامعه داشت.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: فردی که با خودرو کار می کند، با افزایش قیمت کرایه ها می تواند چند برابر  افزایش قیمت بنزین کسب درآمد کند؛ در عین حال کسانی که شرایط مالی مساعدی دارند از افزایش قیمت حامل ها متضرر نخواهند شد اما فردی که خودرو ندارد و ناچار به رفت و آمد است باید هزینه بیشتری را متقبل شود. بنابراین افزایش قیمت حامل ها مشکلات عدیده ای را برای جامعه فقیر ایجاد می کرد.

موسوی لارگانی با اشاره به مساله اشتغال، افزود: دوستان می گفتند درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی را صرف تولید اشتغال خواهند کرد. ما آمار دقیقی از مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در کشور داریم و می توانیم مشخص کنیم a مقدار از درآمد میانگین فروش بنزین را به ایجاد شغل در فلان زمینه خواهیم کرد؛ در حالی که برنامه ای نداشتند. دولت باید برنامه ای مشخص، همراه با منابع مالی آن برای ایجاد اشتغال ارائه کند، نه اینکه شعار صرف باشد.

وی با اشاره به اینکه آقای روحانی پیشتر نیز در شعارهای خود به مردم وعده رفاه و بی نیازی از دریافت یارانه را داده بودند؛ ادامه داد: باید ببینم این وعده عملی شد یا سفره مردم کوچکتر شد!؟ یا طرح مسکن مهر را زیر سوال بردند، در حالی که همان مسکن مهر مشاغل زیادی را ایجاد کرد، به گونه ای که 200 صنعت در کنار صنعت مسکن احیا شده بود اما در حال حاضر این صنایع نسبتا راکد است. علاوه بر این، قول مسکن اجتماعی را دادند که تاکنون اتفاقی در این زمینه رخ نداده است. باید به این نکته توجه داشت که با شعار صرف مشکلی حل نخواهد شد.

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: رفع فقر مطلق امکان پذیر نیست؛ شرط  رفع آن این است که بخشی از رفاه اقشار ثروتمند حذف شود. نه اینکه ما  درآمدهای میلیونی برخی را حق مسلم آن ها بدانیم و  از دیگران بخواهیم تنها با یارنه زندگی خود را تامین کنند. در واقع با رویکرد پذیرش حقوق نجومی که مقام معظم رهبری تاکید کردند ظالمانه، ناعادلانه و نامتعارف است را متعارف جلوه دادن نمی توان فقر را ریشه کن کرد. مثلا  دولت در اجرای قانون یکسان سازی دستمزد مستمری بگیران، تامین اجتماعی تنها برای کارکنان خود آن را اجرا کرده است اما برای دیگران نه؛ و این یعنی بی عدالتی که با این شیوه نمی توان فقر را از بین برد. به این ترتیب باید یک برنامه عملی برای ریشه کن کردن فقر ارائه کرد.

موسوی لارگانی در پاسخ به این پرسش که مجلس برای مکلف ساختن دولت به اجرای این وعده ها چه باید بکند، تصریح کرد: مجلس باید مقرر کند حقوق  مدیران و مسئولان چه در مجلس چه در دیگر قوا سقف مشخصی داشته باشد و حقوق بالاتر از آن حذف شود. علاوه بر این هزینه های جاری غیر ضروری قطع شود.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که مجلس تا چه حد بودجه 97 را به نفع مردم  تعدیل کرده است، گفت: از آن جایی که یک لایحه زمانی قانونی می شود که دو سوم نمایندگان در صحن علنی به آن رای اعتماد دهند. به همین جهت در حال حاضر نمی توان پیش بینی کرد چه می شود اما به نظرم مواردی در حد امکان در کمیسیون تلفیق تعدیل شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.