معاون امور بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: صادق طباطبایی نه از انقلاب دکان باز کرد و نه از امام سنگر ساخت اما همواره سربازی مخلص بود که در مقاطع سخت حامی امام و انقلاب بود.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مقدم در مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم دکتر صادق طباطبایی، با اشاره به خلاء وجودی آن مرحوم اظهار داشت: صادق مردی بود با چهره ای بشاش، زبانی گویا و بیدار و با دلی بزرگ و دریایی و بینایی شفاف و منطقی و مرامی انسانی و خلق و خویی اخلاقی؛ لذا بی دلیل نیست آنان که حضور صادق را درک کرده اند، فقدان او را با همه وجودشان احساس می کنند.

وی افزود: بر من سخت است که در نبود مردی سخن بگویم که بیش از چهار دهه با او زندگی کردم و مأنوس بودم و کلامش برایم آرامش بخش و حضورش امیدزا بود.

دکتر مقدم با بیان ایتکه مرحوم طباطبایی قبل از هر چیز با خودش، آرمانها و باورهایش صادق بود، گفت: او هیچ گاه نپذیرفت که فکر و منش خود را تغییر دهد؛ او خودش بود زیرا باورهای خود را باور داشت. انسان وقتی می لغزد که خود را باور نداشته باشد و با باور و درون خویش صادق نباشد، اما صادق عمری زندگی کرد و تلاش کرد آنچه هست را بروز دهد. او علی رغم پیوند با عرصه قدرت و خاندان های مقتدر که می توانست از آن بهره گیرد، با خودش صادق بود و همان چهره و پوشش و گویش و رفتار چهل سال پیش خود را حفظ کرد.

وی با طرح این سوال که چرا در یک جامعه ریا و کلک رشد می کند؟ اظهار داشت: دلیل این است که افراد با خود صادق نیستند و به گونه ای خود را نشان می دهند که با وجودشان در تناقض است و چنین است که وقتی چشم باز می کنید با جامعه ای دو گانه مواجه می شود. اما صادق طباطبایی زندگی کرد آنگونه که می خواست و حرف می زد آنگونه که فکر می کرد؛ زیرا با خودش صادق بود و اعتماد به نفس داشت. او نه از انقلاب دکان باز کرد و نه از امام سنگر ساخت اما همواره سربازی مخلص بود که در مقاطع سخت حامی امام و انقلاب بود. او سالها در اروپا از این شهر به آن شهر رفت اما هرگز به فکر مقام و آب و نان و زندگی نبود. او گرچه به خاندانی بزرگ متصل بود اما به عنوان یک آقازده تجلی نکرد. او قبل از انقلاب در شرایطی سخت در اروپا در معدن ها کار کرد و بعد از انقلاب همچون سرباز کنار امام بود و بازیگر نبود.

معاون بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با بیان خاطره ای از مرحوم طباطبایی گفت: ایشان یکبار در همین سالهای آخر در آلمان به من گفت حرفهای تو در فرزند من اثر می گذارد و اکنون که تبلیغات علیه آرمانهای انقلاب تند و تیز شده است ذهن او را آماده کن و حرف بزن.

وی با بیان اینکه صداقت را از صادق طباطبایی بیاموزیم، تصریح کرد: پرده های نفاق را بزداییم و اگر امکان حضور در حیطه قدرت را نداریم باقی نمانیم.

مقدم با بیان اینکه مرحوم طباطبایی را باید به خاطر کارهایی که نکرد ستود، افزود: او با خود و دیگران صادق بود و انسان اگر با خودش صادق باشد با دیگران هم اینگونه رفتار می کند. حضور همه جریانات سیاسی در مراسم گرامیداشت صادق تجلی شخصیت صادق بود، زیرا تکثرگرایی و احترام به دیگران شیوه او بود . او با فکر و برخورد دلنشینش همه را تسخیر می کرد.

وی همچنین از شخصیت دکتر فاطمه صدرعاملی همسر مرحوم طباطبایی تجلیل کرد و گفت: او در طول زندگی یک یاور داشت و آن همسرش بود که من برای ایشان شخصیت مستقلی را قائل هستم . او همواره به من می گفت که حضورم همسرم است که به من قوت قلب می دهد.

مقدم گفت: مرحوم طباطبایی همیشه به من می گفت من این جمله ات را «مبنای دوستی ام ابناء بشر است» را دوست دارم و خودش نیز چنین سلوکی داشت.

وی در پایان درگذشت مادر گرامی حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی را به خاندان خاتمی و صدوقی تسلیت گفت.

در این مراسم اعضای بیت شریف امام راحل و جمعی از علما و روحانیون و اعضای خاندان طباطبایی و صدر و دوستان مرحوم طباطبایی حضور داشتند.

آیات موسوی بجنوردی و موسوی خوئینی ها، حجج اسلام سید حسن خمینی، سید محمد خاتمی، سید یاسر خمینی، سید علی خمینی، مرتضی اشراقی، مسیح بروجردی، علی اکبر آشتیانی، محمدعلی ابطحی، دکتر طه هاشمی و جمع شخصیتهایی همچون دکتر محسن رضایی، علی اشراقی، محمدعلی انصاری، دکتر حمید انصاری، احمد مسجدجامعی، علی مرادخانی، ابراهیم یزدی، محسن هاشمی رفسنجانی، سید محمد صدر، محمدعلی سبحانی، جواد امام، عبدالله ناصری و... حضور داشتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.