گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

غلامرضا انصاری: وظیفه نمایندگان در شورای چهارم شهر تهران، انعکاس تخلفات بود/ امیدواری نسبت به شکل گیری یک حزب تمام عیار اصلاح طلب

این امیدواری وجود دارد که بتوان ائتلاف اصلاح طلبان را که در دو، سه انتخابات اخیر در قالب شورای عالی اصلاح طلبان شکل گرفته است به یک حزب تمام عیار و ائتلافی در حوزه اصلاح طلبی تبدیل کرد همچنین با تشکیل حزبی قدرتمند در میان اصولگرایان، احزاب بهتر بتوانند در اداره آینده مملکت نقش آفرینی کنند

غلامرضا انصاری عضو سابق شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار جماران ، درباره فایده ها و معایب یکدستی جریانی در شورای شهر تهران گفت: این موضوع هم می تواند مثبت باشد هم منفی؛ مثبت از این جهت که اعضای شورا می توانند اقدامات خود را با هماهنگی، شجاعت و جسارت بیشتری دنبال کنند. عیب آن نیز در این است که وقتی انتقاد از درون و رقابت وجود نداشته باشد روند سازندگی کُند خواهد شد.

وی افزود: فضای سیاسی کشور به گونه ای است که می توان با تعامل سازنده میان جریان های سیاسی درون نظام، تاثیرگذاری بیشتری در نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور داشت. کما اینکه در شورای چهارم که اصلاح طلبان در کنار اصولگرایان حضور داشتند نقدهای بسیار جدی و شجاعانه ای درباره شورا و مدیریت آن، همچنین مدیریت شهری در شورای شهر مطرح شدند که تاثیرات مثبتی نیز در زمینه اصلاح رویکردها و تصمیم ها گذاشت.

انصاری گفت: بدون شک شورای شهر چهارم با خارج شدن از فضای یکدستی که در شوراهای دوم و سوم حاکم بود  تبدیل به «اتاقی شیشه ای» در مدیریت شهری شد که به موجب آن، بسیاری از اتفاقاتی که در گذشته، دور از چشم مردم و صاحبان اصلی کشور رخ می داد با تضارب آرا و انعکاس در مطبوعات به اطلاع همگان رسید.  

وی در ادامه گفت: این کار توانست در جهت سالم سازی مدیریت شهری بسیار موثر باشد. امید است که مجموعه اصلاح طلبان همانگونه که معتقد به شفافیت، معتقد به سلامت و حرکت اصولی بر مدار قانون هستند  بتوانند مجموع تصمیم هایی که در شورای شهر پنجم اتخاذ می شود را بصورت شفاف در معرض افکار عمومی قرار دهند و از نظرات کارشناسان، اصحاب اندیشه استفاده کنند و بستر تعامل و تضارب آرا را در مجموعه بخش های تخصصی مدیریت شهری به وجود آورند و با این کار، موجبات بالندگی مدیریت شهری و شورا را بفراهم کنند.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران افزود: ما باید از سیاسی شدن شورا و هرنهاد تصمیم گیری استقبال کنیم؛ وظیفه نمایندگان در شورای چهارم شهر تهران، انعکاس مطالب و باز کردن موضوع تخلفات بود شورای شهر چهارم تهران، این رسالت را در حد توان خود و به نحوی مطلوب انجام داد. اینکه پرسیده می شود که چرا با تخلفات شهرداری گذشته تهران برخورد نشد را باید توسط قوه قضاییه و نهادهای نظارتی پرسید امیدواریم که قوه قضاییه و نهادهای نظارتی نحوه رسیدگی به تخلفات را به طور جدی پیگیری و برای افکار عمومی منعکس نمایند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با بیان اینکه  «در نظام جمهوری اسلامی باید ابزارهای لازم برای جمهوریت را مهیا کنیم» گفت: داشتن پارلمان، شورا و برگزاری انتخابات های متعدد در کشور، بدون حضور احزاب باهویت، شناسنامه دار و دارای برنامه غیرممکن است. این چالشی است که ما با گذشت چهاردهه از انقلاب اسلامی با آن روبه رو بودیم. آفات و مشکلاتی را که این چالش چه در عرصه قانون گذاری چه در عرصه اجرا برای کشور به وجود آورده است مشاهده کردیم. لذا باید کلیت نظام، دولت، قوای سه گانه، مجلس و همه دست اندرکاران نظام سیاسی و اجرایی کشور باید به این مهم برسند که در جهت بالندگی احزاب و تقویت آنان همچنین گسترش شبکه ای آنها اقدام کنند و دو الی سه حزب با برنامه و با بدنه ای گسترده در اجتماع شکل بگیرند.

وی گفت: وقتی حزب تولیت فعالیت سیاسی را بر عهده گیرد مردم نهاد واسط خود را حزب قرار می دهند و حزب در آن موقع به جای شعار، با برنامه حضور و ظهور سیاسی پیدا خواهد کرد و در مقابل برنامه خود پاسخگو خواهد بود. متاسفانه از گذشته تاکنون شاهد انتخابات های متعدد با شعارهای گوناگون و زیبا در کشور هستیم که بخش قابل توجه ای از آن شعارها نه در مجلس و نه در دولت های مختلف،  اجرایی نمی شوند. خاصیت احزاب در این است که مردم را پرسشگر بار می آورند و در مقابل مردم که ولی نعمتان آنها هستند پاسخگو خواهند بود.

وی در پایان گفت: احزاب، از طرف دیگر نظارت بر منتخبین مردم، دولت و مجلس را در چارچوب برنامه های خود دنبال خواهند کرد و این نظارت دوگانه در کنار نظارت سیستمی که در نظام های اجرایی وجود دارد می تواند سلامت را به نظام سیاسی کشور اهدا کند. لذا این امیدواری وجود دارد که بتوان ائتلاف اصلاح طلبان را که در دو، سه انتخابات اخیر در قالب شورای عالی اصلاح طلبان شکل گرفته است به یک حزب تمام عیار و ائتلافی در حوزه اصلاح طلبی تبدیل کرد همچنین با تشکیل حزبی قدرتمند در میان اصولگرایان، احزاب بهتر بتوانند در اداره آینده مملکت نقش آفرینی کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.