در ادامه صلاحیت وزاری پیشنهادی کابینه دوزادهم در مجلس شورای اسلامی، جهانبخش محبی نیا، نماینده مردم شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی  در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهر سازی پشت تریبون قرار گرفت و در ابتدای سخنان خود تاکید کرد در حال حاضر اداره امور عمومی کشور از سه عارضه کلان رنج می‌برد که تا به آنها نپردازیم، اوضاع بهتر نمی‌شود.

به گزارش جماران، نماینده مردم شاهین دژ افزود: یکی از پیامدهای این عوارض این است که منابع ملی تخصیص بهینه پیدا نمی‌کند و حلقه معیوب به وجود می‌آید که این وصله‌ای ناجور است که به نظام، دولت و پارلمان‌ها می‌چسبد.

محبی‌نیا  با اشاره به اینکه هنوز سیاست‌گذاری و نگاه راهبردی برای بخش کلان کشور وجود ندارد، تاکید کرد: به همین خاطر است که در بسیاری از زمینه‌ها موفقیت حاصل نمی‌شود.

وی ادامه گفت: ما به وزرایی نیاز داریم که مبانی استراتژیک داشته باشند دیگر عارضه‌ای که اکنون کشور مبتلا به آن است اینکه ما کشور را بخشی و جزیره‌ای اداره می‌کنیم و در دولت و مجلس دنبال توسعه نیستیم، بلکه توسعه‌طلب هستیم؛ مثلا نمایندگان می‌گویند همه بودجه به حوزه انتخابیه بنده اختصاص یابد و یا بعضا وزرا به دنبال اختصاص بودجه به وزارتخانه خودشان هستند.

نماینده مردم شاهین دژ با بیان اینکه ما در کشور بر اساس سیاست‌گذاری عمومی حرکت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: وقتی اولویت اول، حمل و نقل ریلی است بنابراین همه وزرا باید به فکر اجرایی شدن آن باشند.

او اظهار داشت: عارضه سوم که اقتصاد کشور به آن دچار شده این است این است که سطح تصمیم‌گیری‌ها هیجانی و احساسی متوقف مانده است و بعضی مواقع شیپورها به خاطر خدا نواخته نمی‌شود مثلا می‌گویند بهتر است چند نفر از وزرا رای نیاورند تا حرمت مجلس حفظ شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما باید عملکرد آقای آخوندی را بررسی کنیم اگر وزیری است که در حد اجرای طرح‌های راه و حمل و نقل و مسکن است، واجب است که به او رای بدهیم اما اگر بخواهیم بگوییم که به خاطر فراکسیون به او رأی می‌دهیم صحیح نیست.

محبی‌نیا یادآور شد: اگر چارچوب‌های کاری وزیر پیشنهادی را بررسی کردیم و دریافتیم که به درد انقلاب می‌خورد و به او رای ندهیم، نمی‌توانیم جواب خدا را بدهیم.

او تاکید کرد: آخوندی شجاعت لازم را برای اداره وزارتخانه دارد و می‌تواند طرح‌ها و برنامه‌هایی را اجرایی کند. آخوندی برای حمل و نقل و مسکن و اجرایی شدن تصمیمات دولت از خود کارآیی نشان داده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: یکی از کارهای اساسی او شکستن حبس شبکه ریلی است که رهبری به آن تاکید کرده و در برنامه ششم توسعه نیز آ‌مده است. ما نمی‌خواهیم در داخل مرزهای ایران محبوس شویم. نمی‌خواهیم که سایه جهان بر ایران باشد ما به دنبال این هستیم که سایه ایران بر جهان گسترده شود.

او ادامه داد: مثلا ما فرودگاه را به دولت تحمیل می‌کنیم و تکمیل نشده تحویل داده می‌شود، ساختمان می‌سازیم سه ماه بعد خراب می‌شود؛ اینها به این دلیل است که فرودگاه یا ساختمان توسعه‌طلبانه اجرا شده و منطق توسعه ندارد بنابراین حلقه معیوب به وجود می‌آید.

محبی‌نیا تاکید کرد: ما امروز وزیری می‌خواهیم که شجاع باشد و از نمایندگان می‌خواهیم که از انتخاب وزرایی که با شجاعت کار کنند نهراسند. بنده به آقای زنگنه گفتم که از تجربیات خود جهت جبران عقب‌ماندگی‌ها استفاده کنید به آقای شریعتمداری گفتم که صنعت کشور مرده خودت را برای نجات آن فدا کن.

وی همچنین اظهار داشت: ما در سال ۸۴ ، ۲۷ هزار تلفات  جاده‌ای داشته‌ایم اما در سال ۹۵ این رقم به ۱۵ هزار و ۹۰۰ رسیده است و این به آن معنا است که مدیریت حیات دارد.

محبی‌نیا در ادامه گفت:‌ اکنون مدیریت حمل و نقل یک پارچه نداریم و قانون نیز این اجازه را نداده است؛ مثلا سیاست های مربوط به مترو قطار و تاکسیرانی شهری زیر نظر شهرداری است بنابراین ما هنوز قانون وزارت راه را ننوشتیم که منجر به عدم اجرای مدیریت یکپارچه شده است.

وی در ادامه به اجرای یکپارچه حمل و نقل در قالب ۱۰ کریدور اشاره و اظهار داشت: یکی از این کریدورها زاگرس است که ۱۰ استان را در بر می‌گیرد و کار بزرگی است که باید اجازه دهیم ادامه یابد چرا که تاثیر شگرفی بر توسعه دارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم حمل و نقل را به کمک اقتصاد ملی بیاوریم باید خارج از نگاه سلیقه‌ای به آخوندی رای مثبت بدهیم.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.