گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو جامعه روحانیت مبارز: در تبلیغات منصفانه برخورد کنیم/ «تخریب» یعنی به دنبال خارج کردن طرف مقابل از میدان باشیم/ با مقدمات حرام نمی توانیم به اهداف مقدس برسیم

فضای مجازی با فضای واقعی یکی است. یعنی وقتی ما فردی را تخریب می کنیم چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی باشد، فرق نمی کند و خلاف چه مجازی و چه واقعی، خلاف است. انجام این کار حرام است و در اسلام وجود ندارد که ما بتوانیم برای رسیدن به مقصد عالی از تعبیر غیر عالی استفاده کنیم. تعبیر مقام معظم رهبری این بود که با دستمال کثیف نمی شود شیشه کثیف را پاک کرد و این مطلب درستی است.

عضو جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: اگر دوست نداریم به ما توهین شود توهین نکنیم، اگر دوست نداریم تخریب شویم تخریب نکنیم، اگر دوست نداریم رفتار و گفتاری ما را تحقیر کند دیگران را تحقیر نکنیم.

 

متن گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی را در ادامه می خوانید:

 

آقای ابراهیمی! کاندیدای ریاست جمهوری چگونه می توانند ضمن یک رقابت سالم، اخلاق اسلامی را رعایت کنند؟

اخلاق رفتار با متانت است؛ یعنی حقوق افراد در گفتار و رفتار ما رعایت شود. امیرالمؤمنین (ع) بیانی دارند که می فرمایند، «وَاجْعَلْ نَفْسَکَ مِیزاناً فیِما بَیْنَکَ وَ بَیْنَ غَیْرِکَ». اگر آنچه را برای خودمان می پسندیم، برای دیگران هم بپسندیم خیلی چیزها را رعایت می کنیم. یعنی اگر دوست نداریم به ما توهین شود توهین نکنیم، اگر دوست نداریم تخریب شویم تخریب نکنیم، اگر دوست نداریم رفتار و گفتاری ما را تحقیر کند دیگران را تحقیر نکنیم.

اگر این مسائل رعایت شود ما معتقدیم می توانیم رقابت صحیح داشته باشیم و با هم رقابت کنیم اما می توانیم در رقابت شاخص ها، امتیازات، توانایی ها و کارکردهای خودمان را بیان و در کارکردهای دیگران انتقاد کنیم و بگوییم که کارتان ایراد دارد. این معنای برخورد منصفانه است. وقتی منصفانه برخورد کنیم، یعنی هم رقابت را انجام دهیم و هم دچار غیبت، تهمت، افتراء، کذب، توهین و تحقیر نشویم، رعایت اخلاق اسلامی است و این اخلاق اسلامی همان اخلاقی است که می تواند در دموکراسی و مردم سالاری دینی الگویی برای ارائه باشد که ما هم می توانیم دینمان را حفظ کنیم و هم سیاست را پیش ببریم.

 

از نظر شما مرز بین تخریب و انتقاد چیست؟

مرزش این است که ما می توانیم در کارکردهای افراد انتقاد کنیم و می توانیم بگوییم شیوه ای که شما رفتید غلط است و درست نیست. اما تخریب این است که ما دنبال خارج کردن طرف مقابل از میدان و صحنه باشیم و طوری صحبت کنیم که طرف تحقیر و به او توهین شود و خوبی های او را زیر سؤال ببریم و بدی هایی که ندارد را بزرگ کنیم.

 

دست زدن به هر ابزاری برای پیروزی، چه آسیبی به کشور می زند؟

خلاف است که ما از ابزار حرام بخواهیم به یک هدف حلال برسیم. یعنی هدف مقدس هیچ گاه حرکت غیر مقدس را توجیه نمی کند. ما با مقدمات حرام نمی توانیم به اهداف مقدس برسیم.

 

بعضا دیده می شود که در فضای مجازی فعالیت هایی علیه افراد صورت می گیرد. نظرتان در این خصوص چیست؟

خلاف است. فضای مجازی با فضای واقعی یکی است. یعنی وقتی ما فردی را تخریب می کنیم چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی باشد، فرق نمی کند و خلاف چه مجازی و چه واقعی، خلاف است. انجام این کار حرام است و در اسلام وجود ندارد که ما بتوانیم برای رسیدن به مقصد عالی از تعبیر غیر عالی استفاده کنیم. تعبیر مقام معظم رهبری این بود که با دستمال کثیف نمی شود شیشه کثیف را پاک کرد و این مطلب درستی است.

 

به نظر شما مهمترین عاملی که می تواند باعث پیروزی یک کاندیدای انتخابات باشد چیست؟

 من معتقدم شفافیت، صداقت، پاکی و راستگویی است. یعنی وعده از ندهیم که توانش را نداریم یا مقدورات آن در نظام وجود ندارد. من معتقدم اگر با صداقت و شفافیت با مردم برخورد کنیم بهترین وسیله ای است که می تواند انسانی را موفق کند.

 

معیارهای جامعه روحانیت مبارز برای انتخاب کاندیدای مورد حمایتشان چیست؟

این معیارها توانایی و تعهد است. یعنی کاندیدای ما کسی است که ضمن توانایی برطرف کردن مشکلات بر سر راه مردم، به نظام و خون شهدا تعهد داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.