گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

محمدعلی نجفی: آیت الله هاشمی رفسنجانی وزنه ای برای حرکت جامعه و حاکمیت به سمت عقلانیت بود

مشاور رئیس جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی را وزنه ای برای حرکت جامعه و حاکمیت به سمت عقلانیت دانست و گفت: به نظر من کشور باید با مشکلات و چالش های خیلی بزرگی دست و پنجه نرم می کند و عبور از این چالش ها نیاز به برنامه ریزی مبتنی بر عقلانیت دارد.

محمدعلی نجفی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در مورد تأثیر فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی بر فضای سیاسی کشور اظهار داشت: ایشان یک نقش متعادل کننده در مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی کشور داشتند و وزنه ای برای حرکت جامعه و حاکمیت به سمت عقلانیت بودند که وقتی ایشان از دنیا رفتند طبعا خلأیی در هر دو مورد به وجود می آید. یعنی ما از نظر اتکای به عقلانیت در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها دچار مشکلاتی می شویم و ممکن است حرف ها و برنامه های احساسی و هیجانی بر چیزهایی که عقل حکم می کند حاکم شود.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: همچنین از نظر وجود یک وزنه تعادل در جمیع مسائل جامعه از مسائل فرهنگی تا اقتصادی و به خصوص سیاسی دچار مشکل خواهیم شد و من فکر نمی کنم که به راحتی جای ایشان قابل پر شدن باشد. قطعا در کوتاه مدت یک نفر نمی تواند جای آیت الله هاشمی را پر کند و باید مجموعه نهادهای مدنی، تشکل ها، احزاب، گروه ها و شخصیت ها تلاش کنند که کمبود ایجاد شده را به نحوی جبران کنند.

وی در مورد میراث سیاسی آیت الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد:  اتکای به عقلانیت مهمترین میراثی است که از زندگی، نظرات و مواضع ایشان می توان به دست آورد. به نظر من کشور باید با مشکلات و چالش های خیلی بزرگی دست و پنجه نرم می کند و عبور از این چالش ها نیاز به برنامه ریزی مبتنی بر عقلانیت دارد. به نظر من این بزرگترین میراث ایشان است.

نجفی در مورد تأثیر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی بر انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت: به نظر من نمی شود خیلی پیش بینی کرد. به هر حال در این تردیدی نیست که دولت یکی از مؤثرترین حامیان خودش را از دست داده و از طرف دیگر جامعه ما جامعه آگاه، با استعداد و با هوشی است و خیلی زود می تواند درک کند و اگر جایی خلأیی ایجاد شده باید از طریق حضور مردمی پر شود و در طول تاریخ انقلاب بارها این اتفاق افتاده است.

وی افزود: لذا من فکر می کنم یکی از آثار این خلأ این است که مردم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر تحریک و تشویق شوند و اگر این اتفاق بیافتد حتما تصمیم درست و بجایی برای دور بعدی ریاست جمهوری گرفته خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.