گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

حشمتی در گفت و گو با جماران؛

کتاب «تفسیر راهنما» ی آیت الله هاشمی(ره) در جهان اسلام کم نظیر است

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان این‌که یکی از ابعاد شخصیتی کمتر شناخته‌شده آیت‌الله هاشمی(ره)، شخصیت قرآنی ایشان است، گفت: کتاب «تفسیر راهنما» یکی از منابع بسیار قوی تفسیر قرآن است که حتی در جهان اسلام کم‌نظیر است.

معاون قرآنی وزارت ارشاد اسلامی بابیان این‌که یکی از ابعاد شخصیتی کمتر شناخته‌شده آیت‌الله هاشمی، شخصیت قرآنی ایشان است، گفت: کتاب «تفسیر راهنما» یکی از منابع بسیار قوی تفسیر قرآن است که حتی در جهان اسلام کم‌نظیر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا حشمتی در گفت‌وگو با خبرنگار جماران، در خصوص شخصیت و جایگاه آیت‌الله هاشمی، اظهار کرد: بیان ابعاد مختلف شخصیتی ایشان نیازمند برسی های فراوانی است. در مورد بخشی از این ابعاد صحبت شده و بسیاری از ابعاد دیگر ناشناخته مانده است.

وی ادامه داد: یکی از جوانب کمتر دیده‌شده جنبه قرآنی شخصیت ایشان است. آیت‌الله هاشمی در سال‌های مبارزه قبل از انقلاب از فرستی که در زندان برایش فراهم می‌آید، استفاده می‌کند و با کمک مطالعات حوزوی، با یک قرآنی که همراه خود داشته است شروع به تفسیر موضوعی قرآن کریم می‌کند.

حشمتی بابیان این‌که آیت‌الله هاشمی بعد از پایان زندان ده دفتر از فیش‌هایش را از داخل زندان توسط همسرشان به خارج از زندان منتقل کردند، گفت: بعد از انقلاب این فیش‌ها با کمک محققین تنظیم شد که حاصل این کار در حال حاضر 30 جلد راهنما تحت عنوان «تفسیر راهنما» است.

وی افزود: این کتاب در حال حاضر یکی از منابع بسیار قوی تفسیر قرآن است که حتی در جهان اسلام کم‌نظیر است. شما هر واژهای را که در قرآن کریم مدنظر داشته باشید، تفصیلاً و تشریحاً آیات و تفاسیر مربوط به آن را می‌توانید در این اثر پیدا کنید.

معاون قرآنی وزارت ارشاد اسلامی تأکید کرد: آیت‌الله هاشمی خادم و مفسر قرآن بود و در این زمینه حافظه بسیار خوبی داشت به‌طوری‌که وقتی مطلبی بیان می‌شد ایشان آیات متناظر آن را مجموعاً می‌آوردند و به‌صورت جامع موضوع را تشریح می‌کرد.

وی همچنین در مورد شخصیت سیاسی و جایگاه آیت‌الله هاشمی در جهان اسلام ابراز کرد: ایشان در دوره‌ای راجع به نهضت مقاومت فلسطین نوشته است که کسی اساساً جرئت نمی‌کرده در آن زمان اسم فلسطین را بیاورد و در همان دوران در مورد امیرکبیر و مبارزه با استعمار کتاب می‌نویسد. بعد از آن در کنار امام تفکرات سیاسی ایشان رشد پیدا می‌کند و به یک نابغه سیاسی در جهان اسلام تبدیل می‌شود به‌طوری‌که بسیاری از اندیشمندان جهان اسلام آیت‌الله هاشمی را از نزدیک می‌شناختند و از تفکرات ایشان بهره می‌برند.

وی در پایان افزود: می‌توانم بگویم که خیلی از اندیشه‌های سیاسی ایشان نیز برگرفته از قرآن و اهل‌بیت است و به همین سبب بسیار غنی، عمیق و جامع است. انشاالله قدر ایشان را بدانیم و در آینده از روش، منش و اندیشه‌های ایشان در پیش برد کارهایمان بهره ببریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.