هماهنگی‌های لازم میان ستاد بزرگداشت امام خمینی با وزارت امور خارجه، وزارت ارشاد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای پذیرایی از مهمانان خارجی مراسم بیست و پنجمین بزرگداشت امام خمینی انجام گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی جماران، حجت‌الاسلام والمسلمین مقدم رئیس کمیته خارجی ستاد بزرگداشت امام خمینی با بیان این مطلب در سومین نشست این ستاد، ضمن اشاره به برنامه‌های وی‍ژه‌ای که برای مهمانان خارجی از جمله دیدار با شخصیت‌ها در نظر گرفته شده، اظهار داشت: سه برنامه برای مهمانان در نظر گرفته‌ایم، یکی از از آنها برنامه فرهنگی «عرفان از نگاه امام خمینی» است که با همکاری انجمن عرفان ایران برگزار خواهد شد.
دکتر مقدم ادامه داد: وزارت امور خارجه نیز برنامه‌ای با موضوع بررسی سلاح‌های کشتار جمعی، نگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری به این مسئله برای مهمانان خارجی تدارک دیده است.
وی همچنین با تأکید بر وجود چالش‌های خطرناک در منطقه و نگاه تفرقه‌افکنانه نسبت به فرقه‌های اسلامی به خصوص شیعه و سنی گفت: سومین برنامه جنبی برای مهمانان خارجی همایش یک روزه وحدت اسلامی است که از طرف خود ستاد برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست، نماینده دفتر مقام معظم رهبری در ستاد بزرگداشت امام خمینی‌(س) با اشاره به این سخن امام صادق‌(ع) که علما، انبیا و شهدا را اکرام کنید و یاد آنها را فراموش نکنید، اظهار داشت: امام‌، هم وارث انبیاست، هم عالِم است که در این دوران کسی مانند او نیست و هم امامِ شهداست. بنابراین هر کس در این راه قدم گذارد پاداش خوبی خواهد گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در ادامه افزود: آقای قرائتی از یکی از علمای پاکستان نقل می‌کردند که می‌گفت امام اسلام را از انزوا در آورد و سپس گفت اشتباه کردم امام تمام موحدین عالم را از انزوا در آورد، هرکس که می‌خواست انسان زندگی کند، توانست به کمک امام خمینی‌(س) به صحنه بیاید.
رئیس کمیته نیروهای مسلح ستاد بزرگداشت امام نیز ضمن اشاره به این نکته که بزرگداشت رهبر کبیر انقلاب اسلامی در کلیه ستادهای نیروهای سپاه، ارتش و نیروی انتظامی برگزار خواهد شد، گفت: برنامه ویژه‌ای برای مناطق مرزی، مناطق محروم و جزایر سه‌گانه در نظر گرفته شده است. 50 کتابخانه نیروهای مسلح با کتاب‌هایی از حضرت امام خمینی(س) تجهیز خواهد شد.

رئیس کمیته اقلیت‌های مذهبی همچنین از برگزاری برنامه‌ای با سخنرانی چند تن از روحانیون اقلیت‌های چهارگانه در بزرگداشت ارتحال امام خمینی خبر داد و افزود: بسیاری از اقلیت‌های مذهبی شعرا، نویسندگان و سخنرانانی دارند که نوشته‌ها و گفته‌های بسیار زیبایی درباره امام خمینی تهیه کرده‌اند.

موحدی تصریح کرد: خود اقلیت‌های دینی و مذهبی نیز برنامه‌هایی مختص بزرگداشت امام خمینی(س) در کلیساها و معابد دارند و در وی‍ژه نامه‌های مطبوعاتی خود نیز مطالبی را مرتبط با امام خمینی‌(س) خواهند داشت.
نماینده صدا و سیما در کمیته مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) نیز در گزارش خود به برنامه‌های معاونت صدا اشاره و اظهار داشت: رادیو در ایام ارتحال امام برنامه‌هایی با موضوعاتی همچون زندگی حضرت امام، چگونگی شکل‌گیری قیام پانزده خرداد 42 و معرفی سجایای اخلاقی ایشان خواهد داشت.
وی توضیح درباره برنامه معاونت سیما را به جلسات بعدی ستاد مرکزی موکول کرد.

رئیس کمیته فرهنگی نیز با اعلام این که 12 نشریه با موضوعات مختلفی همچون «نیایش در اندیشه امام خمینی»، «دیپلماسی و سیاست خارجی از دیدگاه ایشان» منتشر می‌شود؛ گفت: ویژه نامه‌هایی برای سنین مختلف به خصوص کودکان و نوجوانان، همچنین 15 عنوان کتاب از آثار موضوعی امام نیز آماده شده که به زودی به چاپخانه سپرده و از آغاز خرداد ماه توزیع می‌شود.
وی با اظهار این مطلب که تولیدات صوتی و تصویری نیز در حال آماده سازی است، افزود: ما برای مسافران هوایی، قطار و اتوبوس مجموعه نرم افزارهایی به فراخور زمان این سفرها در نظر گرفته‌ایم که آنها را با بخشی از اندیشه‌های امام و سیر زندگی وی بیشتر آشنا خواهد کرد.
اصغریان اظهار امیدواری کرد مقدمات دیدار گروه های مختلف از جمله جوانان، ایثارگران، زندانیان سیاسی پیش از انقلاب و ... با یادگار امام نیز فراهم شود.
در ادامه سومین نشست بزرگداشت امام خمینی‌(س)، حسینی رئیس کمیته امور جوانان، فرهنگیان و دانشگاهیان با اعلام این خبر که درهر یک از نهادها و سازمان‌ها ستاد بزرگداشت امام تأسیس می‌شود، گفت: روز یازدهم یا دوازدهم به عنوان روز میثاق جوانان و فرهنگیان با آرمان‌های حضرت امام در نظر گرفته شده و برنامه‌های متناسب با این روزها نیز تدارک دیده خواهد شد.
وی ضمن اظهار این مطلب که هماهنگی‌های لازم با دانشگاه‌های سراسر کشور برای اعزام دانشجویان انجام شده، افزود: نامه‌هایی نیز برای دانشگاه‌های سراسر کشور ارسال شده تا ریز برنامه‌های خود و همایش‌ها و مراسم ویژه بزرگداشت امام را برای روز میثاق در نظر بگیرند و در اختیار ما قرار دهند.

نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام آمادگی این وزارت‌خانه برای انجام ماموریت‌های محوله در اجرای مراسم بیست و پنجمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی بیان کرد: با تدوین آیین‌نامه‌ای وظایف و برنامه‌ها در معاونت‌های مختلف تفکیک و برای اجرایی شدن آماده می‌شود.
وی افزود: ادارات کل ارشاد در استان‌های مختلف نیز به نحوی با ستاد همکاری خواهند کرد.

نماینده سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز در این نشست با ارائه گزارش عملکرد سازمان مطبوع خود، خبر از امضای تفاهم نامه‌ای بین موسسه حفظ و تنظیم نشر آثار امام خمینی با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داد.
وی افزود: علاوه بر برنامه‌هایی که در این ایام در سطح کشور خواهیم داشت ویژه برنامه‌هایی را نیز در شهرهای خمین، قم و تهران برگزار خواهیم کرد.

در ادامه این نشست، نماینده بنیاد شهید اظهار داشت: با تشکیل ستادی در معاونت فرهنگی بنیاد شهید سعی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی مرتبط داریم و امیدواریم با برنامه ریزی‌های انجام گرفته فرزندان و خانواده شهدا در مراسم امسال حضوری پررنگ تر از گذشته داشته باشند. هدف بنیاد این است که حضور فعال عزیزان خانواده شهید از تمام شهرستان‌ها و استان‌های کشور باشد.

وی افزود: طرح دل‌نوشته فرزندان شهید به امام طرحی است که ان‌شالله در سال آینده به صورت یک کتاب چاپ خواهد شد. وی تاکید کرد: در هر محفلی فرزندان شهدا مشتاق شنیدن پیام امام هستند و انتقال پیام امام به این عزیزان و رساندن پیام شهید و فرهنگ شهادت در اولویت کاری ما قرار دارد.
وی افزود: اشتیاق حضور در برنامه سالگرد بزرگداشت امام و دیدار با یادگار امام حاج سید حسن خمینی به اندازه‌ای در بین خانواده شهدا و ایثارگران زیاد است که ما همه ساله گلایه‌هایی را از طرف آنها مبنی بر کم بودن سهمیه حضور در این برنامه می‌شنویم.

مسوول کمیته روابط عمومی و خبررسانی ستاد بزرگداشت امام خمینی در ادامه سومین نشست این ستاد در حرم مطهر گفت: همکاران ما در این کمیته آمادگی لازم برای ثبت و ضبط برنامه‌های کمیته‌های مختلف و انعکاس گزارشات مسوولان این کمیته‌ها و نمایندگان دستگاه‌های مختلف را دارند.

وی افزود: درخواست ما از روابط عمومی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف این است که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری یکی از محورهای برنامه‌های سال جاری نگاه و دغدغه‌های حضرت امام و مقام رهبری در حوزه فرهنگ باشد.

محمدعلی نادعلی‌زاده افزود: همچنین با توجه به این که تقارن مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) با هفته اول خرداد و آغاز مراسم بزرگداشت حضرت امام و نیاز و ضرورت امروز و همیشگی با توجه به این سخن حضرت ختمی مرتبت که هدف از بعثت را کامل کردن مکارم اخلاقی بیان فرمودند، انتظار این است که پرداختن و توجه دادن به این بیان رسول الله و پیامبر رحمت(ص) در سیره معصومین(ع) و امام عزیز(س) دیگر محور اصلی برنامه‌های امسال باشد.
وی در پایان سخنان خود از پیگیری برای برگزاری دو نشست هم اندیشی روابط عمومی‌ها و نیز مدیران و اصحاب رسانه با موضوعات یادشده و همکاری دستگاه‌های مربوطه خبر داد.

سردار عبدالهی مسئول کمیته امنیت و ترافیک نیز طی اظهاراتی گفت: دو وظیفه اصلی کمیته امنیت و ترافیک چنان‌که از نامش پیداست برقراری امنیت زائران و حاضران در مراسم و نیز تسهیل ترافیک و رفع هر گونه مشکل ترافیکی و حمل و نقل طی روزهای برگزاری مراسم است.

وی گفت: علاوه بر راهنمایی زائران حرم مطهر امام خمینی که از استان‌های مختلف تشریف می‌آورند، مسوولیت این کمیته برقراری امنیت و حفظ سلامت امنیتی در سطح کشور و مبادی ورودی کشور، در سطح استان تهران و مبادی ورودی این استان و همچنین مبادی ورودی حرم مطهر است که با تدوین دستورالعمل‌هایی جزییات آن اعلام خواهد شد. زیرساخت‌های حرم‌، چه در موضوع پارکینگ‌ها و چه در محل‌های اسکان و حضور زوار نسبت به سا‌لهای گذشته تقویت شده و بهبود پیدا کرده است. با اینکه این تغییر، کار را نسبتا آسان تر می‌کند ولی باز از حساسیت موضوع نمی‌کاهد.
وی در ادامه افزود: در مورد ترافیک، طرح و نقشه‌های لازم آماده شده است و امیدواریم امسال هدایت کاروان‌ها به خصوص هنگام بازگشت در مبادی خروجی دارای نظم بیشتری باشد.
سردار ذوالقدر نیز در این جلسه با بیان اینکه امسال سعی شده است توازن بین درخواست و ثبت‌نام رعایت شود و اشاره به درخواست‌های فراوان برای شرکت در مراسم روز 14 خرداد تاکید کرد: جوانان و آنهایی که برای بار اول می‌خواهند زائر حرم حضرت امام شوند، در اولویت قرار دارند.

در ادامه نشست، اظهار داشت: شهرداری تهران بر اساس ماموریتی که در کمیته اجرایی دارد کارهایش را در مجموعه‌های حرم و جماران از مدت‌ها پیش آغاز کرده است.
وی گفت: برای این ایام، 23 پهنه توسط شهرداری تهران تعریف شده است. 11 پارکینگ برای پارک خودروها پیش‌بینی شده است و کارهای آماده سازی پهنه‌ها به خصوص مقدمات اجرایی مراسم شروع شده است.

باقرصاد افزود: 30 ایستگاه صلواتی و فرهنگی در سطح حرم مطهر و در سطح شهر پیش‌بینی شده است که در ایام برگزاری مراسم در خدمت زائران خواهند بود.
نماینده شهرداری تهران گفت: اورژانس تهران در این مراسم با تمام قدرت حضور خواهد داشت. در همین راستا پزشک‌، پرستار و آمبولانس لازم پیش بینی شده است و ما مشکلی از این لحاظ نخواهیم داشت. نیروها و ایستگاه‌های آتش‌نشانی در 100 نقطه تهران و در حرم مستقر شده و آماده به خدمت خواهند بود و با افزودن مترو خط آزادگان و استفاده از بزرگراه امام علی وضعیت ترافیکی و حمل و نقل به طرف حرم بهتر از سال‌های قبل خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.