محمد اسلامی در نشست خبری مشترک با رافائل گروسی گفت: در این مقطع که ماهیت رژیم صهیونیستی بیش از پیش آشکارتر شده، ما بایستی توجه داشته باشیم که این ماهیت جنایتکار است که پشتیبان جریان مخرب علیه جمهوری اسلامی ایران بوده و بیش از این نباید مطالب مطرح شده توسط این رژیم ملاک آژانس اتمی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار جماران از اصفهان، محمد اسلامی در نشست خبری مشترک با رافائل گروسی گفت: تشکر می کنیم از حضور پررنگ رسانه ها در این نشست خبری. قدردانی می کنیم از حضور آقای گروسی در اولین کنفرانس بین المللی هسته ای در جمهوری اسلامی ایران.

ما در این سفر گفت و گوهای سازنده و روبه جلویی باآقای گروسی داشتیم.

تکته حایز اهمیت این است که ما در اسفند گذشته در تهران بیانیه ای را به صورت مشترک منتشر کردیم که اگرچه بدخواهان جمهوری اسلامی ایران از تعاملات همواره و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران با آژانس ناخرسند هستند و سعی می کنند همواره تشکیک کنند و با سیاه نمایی و با ادبیات کاملا مخرب این اقدامات و این تصمیمات را کم ارزش جلوه دهند، آقای گروسی و بنده اعتقاد داریم بیانیه مشترک مبنای خوبی برای تعاملات بین آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران است. 

این خط مبنا را به عنوان نقشه راه خودمان تاکید کردیم در مذاکرات این دوره؛ نکته حایز اهمیتی که در این دوره از مذاکرات پیشرفت بیانیه مارچ را به عنوان یک خط مبنا مثبت ارزیابی کردیم. اگرچه این ملاحظه هم وجود داشت که به دلیل شرایط حادث شده در فرآیند تعاملات آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران یک مقدار حرکت ها را کند کرد و از کندی آن هر دو طرف ناخرسندی اعلام کرده بودیم اما امروز با توجه به مروری که بر دستاوردهای آن بیانیه داشتیم این امیدواریم را ایجاد کرد که این خط مبنا را براساس یکت تداوم مشترک ما سه فعالیت های خودمان را با آژانس دنبال می کنیم. 

بخش اول موارد گذشته است. مواردی که در سند برجام در قالب پی ام دی بسته شده بود که اینها شرایط و ملاحظات خودش را دارد که آغتشته به مسائل بیرونی و سیاسی است. 

این بخش همواره به عنوان بخش گذشته با الزامات و لوازم خودش مورد پیگیری قرار می گیرد و ادبیات خاص خودش را دارد و به دیگر بخش ها تسری پیدا نکند. 

در بخش اول موضوع مهم دو مکان باقی مانده است که قبل از بیانیه مشترک چهار مکان داشتیم... بحث ناترازی مواد را داشتیم که با همکاری ها دو مکان بسته شده و ناترازی مواد حل و فصل شده و دو مکان باقی مانده را در چارچوبی که تنظیم می شود تداوم خواهیم داد. 

بخش دوم مربوط به وضعیت موجود است که در شرایط حاضر در چارچوب پادمان و ان پی ای برای تداوم دانش و ملاحظات آژانس روی آن برنامه داشته باشیم. انتظاراتی که وجود دارد و کاستی هایی که وجود دارد برای آن برنامه هایی را داشته باشیم و بابت اقدامات هماهنگ برای پیشبرد وضعیت موجود در چارچوب پادمان و ان پی تی کار را دنبال کنیم. 

بخش سوم که مدیرکل آژانس و شخص آقای گروسی برای گام هایی است که به سمت آینده هست و انتظارات متقابل است. نکته حایز اهمیت نقش مدیرکل آژانس به موجب وظایف قانونی برعهده دارد و می تواند به عنوان یک تسهیل کننده و تسریع کننده تاثیرگذار باشد برای برداشتن موانع و حل و فصل مسائل مربوطه که عمدتا سیاسی است و نقش شخص ایشان و جایاهی که ایشان دارد برای تعامل آفرینی و بهبود وضعیت که به طور همزمان تاثیرات سیاسی و فنی به وجود خواهد آورد، شخص مدیرکل اجرا کند. 

ما توافق کردیم که برای تهیه پیش نویس این سه بخش معاونان طرفین آقای آپارو از طرف آقای گروسی و آقای کمالوندی از طرف سازمان انرژی اتمی ایران به بنشینند که هم اکنون جلسه دارند در زمان بندی ها و آیتم های این سه بخش کار انجام دهند تا با حرکت زمان به شکل متقابل نتایج مورد انتظار را دریافت کنیم. 

البته این موضوعی نیست که الان اتفاق افتاده باشد و آغاز یک فرآیند است که در حال تنظیم آن هستیم.

موضوع حایز اهمیت در شرایط کنونی که برای ما از هر زمان دیگری ضرورت بیشتر دارد این است که القائات خصمانه ای را که علیه برنامه هسته ای ایران پایه گذاری شده و منشاءآن صهیونیست است را بتوانیم بیشتر از گذشته و قوی تر مراقبت کنیم که در تعاملات و روابط جمهوری اسلامی ایران و آژانس تاثیرگذار نباشد. 

این موضوع مهم است که در امپراتوری رسانه ای القا می شود که رژیم صهیونیستی سردمدار این اقدامات است. در این مقطع زمانی که ماهیت این رژیم بر جهانیان معرفی شده و جامعه کثیری از نخبگان و مردم ما در سراسر نقاط جهان این ماهیت را معرفی کردند و نسبت به آن اعتراض دارند ما باید نسبت به این حضور این توجه را داشته باشیم که همین ماهیت جنایتکار پشتیبان این جریان مخرب علیه جمهوری اسلامی ایران بوده و بیش از این نباید مطالب مطروحه از سوی این رژیم ملاک عمل سازمان های بین المللی قرار بگیرد. 

به همین دلیل امکروز توافق کردیم که این ها از هم تفکیک شوند. گذشته، حال و آینده و هماهنگ و مشترک به سوی آینده گام برخواهیم داشت.

 

گروسی: پیشنهادی به جمهوری اسلامی داده ام

رافائل گروسی گفت: افتخاری است که در شهر اصفهان هستم شهر تمدن و فرهنگ و طی دو روز در ایران نشست های مهمی با مسئولان کشور از جمله وزیر امورخارجه هستیم که در مرحله حساسی قرار داریم که این آغازی برای این مسیر است و شب گذشته رایزنی های زیادی را برای گام های متقابل داشتیم. 

سال گذشته توافق کردیم بر صدور بیانیه ای که تاکنون ادامه دارد تا مسیر آینده را ترسیم کنیم. سند مهمی بود که در آن مقطع امضا شد در سطح همکاری ایران و آژانس در حوزه نظارتی و پادمانی و این سند اشاره دارد به آنچه که نیاز است برای حل و فصل موارد باقی مانده و راستی آزمایی که نیازمند تلاش دو طرف است. 

این سند مشخص می کند گام های اضافی که طرفین بردارند و این گام ها در طی یک سال گذشته برداشته شده و علی رغم کاستی ها و پستی و بلندی هایی که داشته اما امروز توافق کردیم این سند ادامه پیدا کند و این سند پابرجاست و براساس بندهای آن نیاز است گام های عملیاتی برداریم. 

براین اساس یک پیشنهاد به جمهوری اسلامی دادم که مجموعه ای از گام های عملیاتی است که مسیر ما را به جلومشخص می کند و هم اکنون تیم های طرفین در نشست های گوناگون برای تعریف این عناصر گام های عملیاتی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.