حجت‌الاسلام والمسلمین علی کمساری رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در دیدار نوروزی با معاونان، مدیران و کارکنان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: جامعه ما هم به این سمت برود که حاکمان، مدیران و مسئولین خودشان را از مردم جدا ندانند و خودشان را با مردم و در خدمت مردم بدانند و دردشان درد مردم باشد. یک دوره‌ای در زمان امام این اتفاق افتاد و مدلی که از امیرالمؤمنین(ع) گفته می‌شد را در رفتارهای امام به عنوان رهبر اسلامی و کارگزاران امام دیدیم.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت‌الاسلام والمسلمین علی کمساری در دیدار نوروزی با معاونان، مدیران و کارکنان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، با درود به روح شهدای حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، گفت: این اوج وحشی‌گری و قانون‌شکنی یک رژیم نامشروع و به تعبیر حضرت امام یک غده سرطانی است که نطفه آن بر اساس شرع منعقد نشده است. به هر حال از یک رژیم غاصب و نامشروع بعید نبود اما این خلاف همه کنوانسیون‌های حقوق بشری و همه موازین، مقررات و معیارهای دیپلماتیک دنیا است که در پیش چشم جهانیان ساختمان سفارت یک کشور را مورد حمله قرار بدهند.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: ان شاء الله خداوند ارواح طیبه شهدا را شاد و با روح مطهر امیرالمؤمنین(ع) محشور کند و به خانواده‌های آنها صبر بدهد و ان شاء الله مسئولین ما هم با تدبیر و دوراندیشی جواب قاطع و درخوری را به این جنایت بدهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام و لیالی شهادت امیرالمؤمنین(ع)، اظهار داشت: هرکسی بیشتر حضرت علی(ع) را شناخت بیشتر به آن حضرت علاقه‌مند شد. هرچه نورانیت و معرفت بیشتر شود، محبت بیشتر می‌شود. در تاریخ آدم‌های زیادی بودند که تا پای جان بر سر محبت امیرالمؤمنین(ع) ماندند و معاویه آدم‌هایی را احضار کرد، خیلی‌ها رفتند ولی کسی که معرفش بیشتر بود، بیشتر ماندگار شد.

کمساری یادآور شد: امیرالمؤمنین(ع) در فرازی از نامه 14 به فرماندهان نظامی می‌فرمایند که زنان را با آزار دادن تحریک نکنید؛ حتی اگر زنی به امیر شما فحش داد، حرمت خانم‌ها را نگه دارید. همچنین در فرازی از نامه 53 به مالک اشتر می‌فرمایند که هرگز با خدمت‌هایی که انجام داده‌ای بر مردم منت مگذار؛ یا آنچه را انجام داده‌ای بزرگ مشمار. این را می‌توانیم در بحث‌های مدیریتی خودمان استفاده کنیم و کاری که در قبال مردم، جامعه و همکاران انجام می‌دهیم، منت نگذاریم.

وی با اشاره به پذیرش اشتباه در سیره حضرت علی(ع)، اظهار داشت: حضرت به یکی از فرماندهان که ظاهرا خطایی کرده بود، نامه نوشته و فرمودند من اشتباه کردیم تو را گذاشتم. بعضی وقت‌ها تا پای جان می‌ایستیم و آبروی نظام، انقلاب و اسلام را می‌بریم برای اینکه از یک کسی حمایت کنیم و کم نیاوریم. ممکن است دیگران بگویند این تصمیمات اشتباه بوده ولی خود آدم باید به این نتیجه برسد. اگر واقعا به این جمع‌بندی رسید، نترسد از اینکه به اشتباه اعتراف کند و از آن برگردد.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تأکید کرد: امیرالمؤمنین(ع) در دوره چهار سال و چند ماه که حکومت کردند، بارها در جاهای مختلف مردم را خطاب قرار می‌دهند و می‌فرمایند آن گونه که با سلاطین رفتار می‌کنید با من رفتار نکنید. به شهر انبار رفتند و عده‌ای برای استقبال آمدند و حضرت نهی کردند. حالا ما الآن ستاد می‌گذاریم که فلانی می‌خواهد بیاید و فلان استان شلوغ‌تر شود؛ ظاهرا این در سیره امیرالمؤمنین(ع) نبوده و این را نحوه رفتار و معامله با سلاطین و طواغیت می‌دانستند. امام صادق(ع) می‌فرماید دوست تو کسی است که حرف راست را بگوید، نه اینکه حرف تو را تصدیق کند.

وی ادامه داد: در مدیریت خیلی مهم است که اجازه و فرصت اظهارنظر داده شود. الآن به آن «دموکراسی» می‌گویند در حالی که در سیره امیرالمؤمنین(ع) وجود دارد و امیرالمؤمنین(ع) در طول چهار سال حکومت به اینها عمل کرده است. مثلا الآن چیزی به عنوان «تکریم ارباب رجوع» درست می‌کنند، همه اینها اصول مدیریتی است که در سیره امیرالمؤمنین(ع) وجود دارد.

کمساری یادآور شد: این هم نکته مهمی است که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند حاکم مسئول و شریک رفتار کارگزاران خودش هست. در نامه 18 نهج البلاغه به عبدالله بن عباس فرمودند که بدرفتاری تو با قبیله بنی تمیم و خشونت با آنها را به من گزارش کرده‌اند؛ من و تو شریک هستیم. او کار کرده بود ولی حضرت فرمود شریک هستیم، سعی کن حسن ظن من نسبت به تو از بین نرود؛ رفتار تو مورد قبول من نیست و به پای من هم نوشته می‌شود.

وی تأکید کرد: به هر حال اگر ما به امیرالمؤمنین(ع) به عنوان یک انسان برتر و اسوه نگاه می‌کنیم و معتقدیم همچنان سخنان و راه آن حضرت چراغ راه بشریت هست، به واسطه میراث گرانقدری است که از حضرت به جا مانده و در سیره عملی و فرمایشات ایشان فراوان با آن برخورد می‌کنیم. جامعه ما هم به این سمت برود که حاکمان، مدیران و مسئولین خودشان را از مردم جدا ندانند و خودشان را با مردم و در خدمت مردم بدانند و دردشان درد مردم باشد. یک دوره‌ای در زمان امام این اتفاق افتاد و مدلی که از امیرالمؤمنین(ع) گفته می‌شد را در رفتارهای امام به عنوان رهبر اسلامی و کارگزاران امام دیدیم.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)  تصریح کرد: در زمان امام هر کسی با اخلاص‌تر، با تقواتر و با فضیلت‌تر بود، مدیر می‌شد. نگاه کنید افرادی که دور امام می‌نشستند چه وضعی داشته‌اند. الآن شنیده می شود بعضا پست‌ها خرید و فروش می‌شود؛ این فساد و انحراف است. می‌گویند فلان کس در یک حوزه انتخابیه ده ها میلیارد هزینه کرده؛ از کجا آورده است؟ معلوم است که بعدش هم باید اینها را پس بدهد. این کجا و وضعیت دوران امام که طرف می‌گفت چون صلاحیت فلانی بیشتر از من است  شرعا اشکال دارد که من این مسئولیت را بپذیرم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سال جدید فرصت تازه‌ای در اختیار ما قرار می‌دهد که بازنگری و بازتعریف داشته باشیم و ایرادات و اشکالاتی که هست را برطرف کنیم و ان شاء الله با یک روحیه و عزم جدید و انگیزه مضاعف به کار ادامه بدهیم. مدیران و کارکنان مؤسسه تنظیم باید توجیه کنیم که خودمنتقد باشیم؛ اگر بخواهیم رشد کنیم. لذا رضایت به وضع موجود و خود شیفتگی هم با سیره امیرالمؤمنین(ع) منافات دارد و هم موجب ایستایی و عدم رشد مجموعه می‌شود.

کمساری با تأکید بر ضرورت اثربخشی اقدامات و تولیدات، اظهار داشت: در طول این سال‌ها اقدامات متعددی کرده‌ایم. از 32 سال پیش که مؤسسه شکل گرفته انصافا خیلی اقدامات شده اما چقدر اثر داشته است؟ می‌شود این سؤال را در سطح کلی‌تر هم مطرح کرد؛ یعنی در سطح کشور و دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف برد. در مجموعه خود ما یکی از مشکلات جدی که ما داریم، در طول این سال‌ها بوده و الآن هم هست، عدم اثربخشی لازم و کامل، است و دلیل اصلی این است که خوب نمی‌توانیم تولیدات را نشر بدهیم. دلیل دیگر این است که تولیدات ما بعضا قدرت تأثیرگذاری و اقناع مخاطب را ندارد.

وی با تأکید بر اینکه کارهای ما باید با هدف اقناع باشد و نه رفع تکلیف، افزود: ما در این خصوص نقص داریم و انتظار این است که اثربخشی اقدامات ما بیشتر باشد. کار خوب زیاد تولید کرده‌ایم ولی دیده نشده. چرا ما در زمینه نشر تولیدات ضعیف هستیم؟ ما در بهره‌برداری از امام خیلی کم‌کاری کرده‌ایم؛ امام دریا است. چرا جامعه ما با تصویری از امام مواجه شده که واقعا این تصویر امام نیست. در مقایسه با آتشی که دشمن روی امام می‌ریزد، سازوکار ما ضعیف است و از همین که داریم هم نمی‌توانیم درست استفاده کنیم. شاید تکنیک‌های ما به روز نیست؛ واقعا نترسیم و جوانان را به میدان بیاوریم. یعنی در سطح تصمیم‌سازی از آدم‌هایی که  ابزارهای جدید تبلیغات را می‌شناسند، استفاده کنیم.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)  با بیان اینکه سایت جماران خط مقدم و عمق استراتژیک مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در اطلاع رسانی و آشناسازی مخاطبان با اندیشه حضرت امام  است، اظهار داشت: باید به سمتی برویم که هر کدام از مراکز وابسته به مؤسسه بتوانند اثرگذار باشند و کار را جلو ببرند. نکته دیگری که پارسال هم مورد تأکید تولیت محترم بود، تقویت بخش رصد و پاسخگویی به شبهات است. ما باید در تعامل میان بخش رصد، معاونت پژوهشی و بخش رسانه این کار را جدی‌تر جلو  ببریم؛ چون روز به روز داریم با هجمه‌های جدی‌تری مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه نکته بعد «تعامل با جوانان» است، گفت: از روزی که رئیس مؤسسه شدم این جزء آمال‌ من بود؛ بخش جوانان و نوجوانان نقطه هدف ما است و لذا من بارها گفته‌ام تخاطب اصلی ما در مؤسسه باید با نسل نوجوان و جوان باشد. از سال قبل کاری برای هوشمندسازی آرشیو آغاز کرده‌ایم که کار ارزشمندی است و باید امسال به بهره برداری برسد. شاید یک بخشی از نقد من در خصوص اثرگذاری بستگی داشته باشد به زیرساخت‌هایی که در بخش آرشیو باید به آن بپردازیم.

کمساری با تأکید بر برنامه‌ریزی برای سالگرد ارتحال حضرت امام، افزود: بخش کمیته سالگرد مؤسسه کار را جلو ببرد. نسبت به سالگرد ارتحال حضرت امام وظیفه مهمی داریم که هم در خدمت ستاد مرکزی باشیم و هم خودمان تولیداتی داشته باشیم و کار را جلو ببریم.

وی در پایان گفت: امیدوارم خداوند به ما توفیق بدهد که بتوانیم نسبت به راه و اندیشه امام امتداد اندیشه امیرالمؤمنین(س) است، موفق شویم؛ این را برای خودمان باقیات الصالحات بدانیم. حتما خواست خدا بوده که هر کدام از ما در اینجا مشغول به کار شویم؛ می‌توانستیم جاهای دیگر هم باشیم اما خدا خواسته که در مجموعه منتسب به امام باشیم و ان شاء الله این را باقیات الصالحات خودمان بدانیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.