علی ربیعی وزیر اسبق کار در هفدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران تاکید کرد: امروز حوزه‌ اجتماعی امنیتی، اقتصاد و کنشگر محیط زیست امنیتی است؛ امنیت را به جایگاه خودش برگردانید تا امنیت ملی تأمین شود.

به گزارش خبرنگار جماران؛ سخنگوی دولت دوازدهم با اشاره به اینکه هنوز عده‌ای مثل‌ دوران‌ جنگ سرد سیاستگذاری امنیتی می‌کنند، گفت: همه عرصه‌ها در ایران امنیتی شده است. حوزه اجتماعی امنیتی شده، میزان مشخص شدن مو امنیتی شده، استفاده از کراوات امنیتی شده و کنشگری محیط زیست امنیتی شده است. ذی نفعان در سطح‌های مدنی بزرگ مشارکت ندارند و دیده نمی‌شوند.

علی ربیعی در هفدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران، گفت: با این وضعی که برای دانشگاه‌ها پیش آمده، آهسته آهسته بازمانده‌هایی که می‌توانستند تئورسین تربیت کنند از دانشگاه اخراج می‌شوند. به نظر من انجمن‌های علمی بیش از گذشته نقش ایفا خواهند کرد و در علوم‌ انسانی تولید علم به خارج از دانشگاه خواهد رفت.

سخنگوی دولت دوازدهم تأکید کرد: با وجود اینکه می‌توانیم ساحت‌های مختلفی را بشماریم و مثلا ساحت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داریم و یکی هم ساحت امنیتی است، در برخی از کشورها ساحت امنیتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در ایران امروز ما بحث امنیت بسیار روی سایر ساحت‌ها سایه می‌اندازد.

وی تصریح کرد: اولین چالشی که پیرامون امنیت و امنیت ملی داریم، مفهوم امنیت است. امنیت یک مفهوم نسبی، ذهنی و فراخ است‌ و هر چیزی را می‌توانید در زیر مجموعه امنیت تعریف کنید. ممکن است کابل اتفاقی بیفتد و آنجا احساس ناامنی نکنند ولی ژنو اتفاق بیفتد مردم احساس ناامنی می‌کنند. 

ربیعی ادامه داد: یک تعداد می‌گویند مشارکت‌ بالا در انتخابات امنیت را بر هم می‌زند و لذا باید دنبال مشارکت محدود و نتایج مطلوب باشیم و امنیت ایران اینچنین حاصل می‌شود و نظریه مقابلش می‌گوید این در کوتاه مدت امنیت‌ساز هست اما در میان مدت و بلندمدت شالوده امنیت را بر هم می‌زند. من همیشه معتقد بودم مسجد اهل سنت‌ در تهران‌ امنیت ساز است و یک عده مخالف بودند.

ربیعی گفت: باید به این سوال پاسخ دهیم که امنیت برای چه کسی است؟ آیا امنیت برای دولت است؟ امنیت برای حکومت است؟ امنیت برای جامعه و فرد است؟ آیا امنیت ما برای دانشجو و کارگر تعریف می‌شود یا امنیت در یک نقطه قرار گرفته است؟ 

وی با تأکید بر اینکه اولین الزام توسعه عدم‌ تعارض با نظام جهانی استریال افزود: آیا تعریف ما از امنیت آحاد جامعه را در بر می‌گیرد یا مخصوص گروه خاصی است؟ ضمیر «امنیت برای چه کسی؟» نانوشته مضیق شده‌ است. امروز حوزه‌ اجتماعی امنیتی، اقتصاد و کنشگر محیط زیست امنیتی است؛ امنیت را به جایگاه خودش برگردانید تا امنیت ملی تأمین شود.

سخنگوی دولت دوازدهم با اشاره به اینکه طبقه‌ متوسط فرهنگی یکی از مشکلات جامعه امروز ما است، تصریح کرد: همه عرصه‌ها در ایران امنیتی شده است. حوزه اجتماعی امنیتی شده، میزان مشخص شدن مو امنیتی شده، استفاده از کراوات امنیتی شده و کنشگری محیط زیست امنیتی شده است. ذی نفعان در سطح‌های مدنی بزرگ مشارکت ندارند و دیده نمی‌شوند. 

وی با تأکید بر اینکه یک چالش سیاست‌های امنیتی ما این است که هنوز عده‌ای مثل‌ دوران‌ جنگ سرد سیاستگذاری امنیتی می‌کنند، افزود: یک دیدگاه این بود که در داخل به ما آزادی دهند و در خارج مقاومت کنیم. یک دیدگاه این بود که در کنار امنیت داخلی، امنیت خارجی در سطح جهان فراهم شود و ما هنوز جای خود را در موارد امنیت داخلی و جهانی پیدا نکرده‌ایم.

ربیعی اظهار داشت: ما یکسری دوگانه ناخواسته داریم؛ ما در موضوعات متناوب تصمیماتی می‌گیریم. ما دوست داریم کشور پر از رفاه و توسعه باشد. آیا کسی شنیده ایران عقب افتاده می‌خواهیم؟ بنابراین خواسته‌های پر از تناقض باعث شده تا سیاست‌گذاری امنیتی مقلد توسعه نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه من بزرگترین شاخصه امنیت ملی ایران را افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد می‌دانم، گفت: بدترین چیز برای کشور عدم حفظ ارزش‌های مشترک است. من ایران پرقدرت را می‌خواهم. در اینجا هم دارای مشکل هستیم. بنابراین سیاست «این را می‌خواهم و آن را می‌خواهم» در کشور به نتیجه نخواهد رسید. ما هنوز در امر انتخاب یک سیاست درست نداریم و دچار مشکل هستیم و باید یک سیاست درست برای افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد ملی همراه با حفظ ارزش‌های مشترک ایجاد کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.